Welk toestel te gebruiken voor F3A-X?

Hoi mede vliegers.

Na een lange tijd te hebben gevlogen met 10cc warbirds en stunt kisten en als laatste een 1.85m extra 300 met 45cc benzine motor vind ik het tijd voor een iets serieuzere klasse.

Ik voel me wel zeer aangetrokken tot de toestelen die in het f3a-x kampioenschap gebruikt worden.

Nu heb ik al flink lopen spitten in de modellen, Yak's, Sukhoi's, Extra's, Edge's en katana's lijken een veilige keuze, maar wat ik wil weten is wat jullie van een pitts s12 vinden?

Ik weet dat hij in het echt al lang is uitgerangeerd als competitiekist, maar ik heb zelf een pitts s1 gehad met 10cc os sf motor en ik moet zeggen dat de vlieg eigenschappen van de pitts zeer goed zijn en het is de enige kist die mij nooit verveelde.

Nu zat ik te denken aan een pitts met 10 keer meer cc's en 1 cilinder meer als me oude 10cc model.
Van magic hand zijn er leuke 100cc s12's te koop.

Zelf dacht ik aan het volgende: Pitts s12, spanwijdte 2350mm
Motor DLE 111, powerbox en digitale servo's en 2 lipo accu's voor de stroomvoorziening.

Ik zou in de toekomst het F3A-X kampioenschap willen vliegen met deze kist maar het eerste jaar vooral oefenen hier voor.

Wat is wijs????

eerlijk gezegd, als je echt voor competitie wil kiezen, laat niet je hart spreken maar gezond verstand.

je wil een DLE111, kies dan voor een extreme flight yak 110" met een goede set BMB reso's en je hebt een perfect vliegende kist. En die 3D alles kan.

gaat je een paar honderd euro meer kosten maar op het totaalplaatje is dat nu ook weer niet van dat.

Dubbeldekkers is leuk maar waarom zou je die inzetten in competitie als je er zowiso nadelen van hebt.

nog een leuke optie voor eenzelfde prijs is de sebart sukhoi, magic hand yak 55m

Een dubbeldekker raad ik je ook af.
Wat je nodig hebt is een zo neutraal mogelijk vliegende kist. Dubbeldekkers gebaseerd op een 1:1 kist zijn dat over het algemeen niet.
Als je een neutrale kist hebt dan heb je meer tijd om je figuren te vliegen.
Geen neutrale kist betekend dat je heel veel bezig ben je kist recht te houden en dat je dus onrustig vliegt en dus minder goed je programma vliegt en dus minder punten krijgt.
Bijvoorbeeld de knol extra's en yaks hebben neutrale eigenschappen omdat ze ervoor ontwikkeld zijn.
Evengoed ben je wel een paar maanden tot een jaar bezig om je kist "perfect" te krijgen. (Of je moet geluk hebben).
Maar goed er zijn een heleboel kisten die ok zijn.
De een kiest voor een Yak de ander voor een extra of Katana.

Laatst bewerkt:
Aleen jammer dat de magichand yak 55 niet meer gemaakt word
Ze hebben aleen nog een 50cc uitvoering
Ik heb maar eve navraag gedaan bij de fabriek
De 100cc S12 is neutraal maar heeft als nadeel dat i ingebouwde tegenwind heeft
Ik weet niet of snelheid belangerijk is
Je hebd ook nog de YAK 54 en extra 330 van pilot rc
Komen uit dezelfde fabriek

Laatst bewerkt:
Wil je een kit of een ARF .
Houtbouw of Epoxy
Als je zelf wil en kan bouwen heeft Delro een aantal zeer goed vliegende modellen in het pakket zitten.
Deze kits zijn ontworpen en ontwikkeld door top vliegers.

Alle ARF kits van Sebart vliegen goed en zijn van goede kwaliteit.
Zelf heb ik voor het eerst van mijn leven een ARF van Sebart gekocht en in elkaar gezet.
Weliswaar 5 weken werk maar alles is top aan de leverantie.

Als je voor Epoxy kiest dan heeft composite ARF een goede collectie met degelijk gebouwde modellen. Krill heeft ook een aantrekkelijke lijn, echter hiervan hebben een aantal vliegers het model verloren doordat de vleugelbekleding op de naad van de voorlijst losliet.
Ze zullen inmiddels dit kwaliteitsprobleem wel hebben opgelost en er alles aan doen het vertrouwen terug te winnen.

Als je voor Epoxy kiest dan heeft composite ARF een goede collectie met degelijk gebouwde modellen. Krill heeft ook een aantrekkelijke lijn, echter hiervan hebben een aantal vliegers het model verloren doordat de vleugelbekleding op de naad van de voorlijst losliet.
Ze zullen inmiddels dit kwaliteitsprobleem wel hebben opgelost en er alles aan doen het vertrouwen terug te winnen.

Ed,

het is net andersom. Comp Arf heeft deze problemen gehad, krill niet.

Mijn voorkeur gaat uit naar houtbouw omdat je dat makkelijker kan repareren bij schade.
De voorkeur gaat uit naar een arf toestel omdat je met zelf bouw een 2 keer zo zware kist krijg tegen dubbele kosten.

Alle advies is welkom maar ik wil het qua prijs wel leuk houden, zo als ik al eerder zij wil ik het eerste jaar leuk vliegen en het f3a-x programa oefenen. En mischien koop ik daarna wel een extra kist om met de competitie mee te doen.

Ik heb in de tussentijd diverse films op youtube gezien waar de s12 wel rete strak vliegt, het is het model van magic hand met 100 cc motoren.
Ze doen er alles mee incl. prop hangen.
Zie hier: [URL="
- 3w106IB2 pitts s12(2400mm) DHMODEL[/URL]

ik blijf toch fan van de pitts en het is weer een ander gezicht dan alle mono's.

Ik ga vandaag naar jeroen van modelbouw sp om te kijken wat hij heeft staan.

Ik zat op de site van krill te kijken maar dat doe ik echt niet>>> mmm wat zal ik kiezen een huis of een model van krill, ik ben toch niet gek, en de modellen van Sebart 1200 euro voor een chinees, terwijl het bij cmppro vandaan komt. (Ik heb zelf in een modelbouw winkel gewerkt) hier heb ik een Extra van, voor mij geen 2e keer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Van tevoren was je al van plan om een Chinese Pits te gaan kopen.Jammer van de moeite die mensen hebben genomen je te adviseren. Kom eens een keer kijken bij een wedstrijd en zie wat werkelijk strak vliegen is. Zelf vlieg ik na 15 jaar F3A wedstrijd ervaring nu sinds 3 jaar met een dubbeldekker, en weet hoe lastig het is om goed met een dubbeldekker te vliegen.

Ben net terug van een bezoek bij jeroen mbouw sp.
Teveel mooie spullen wat goed voor mij is!! zal straks een verslag geven met foto's.

Van tevoren was je al van plan om een Chinese Pits te gaan kopen.Jammer van de moeite die mensen hebben genomen je te adviseren.

Ik had idd wel sterk de wens een pitts te gaan aanschaffen ja, maar de adviezen gooi ik zekers niet weg en ik ben nog niet uitgekeken!

Met wat voor dubbeldekker vlieg je zelf, een ultimate?

@ Ado, Thanks

ik ga hier verder geen comentaar leveren, als het geen verdoken reclame is dan is het wel een persoon die reclame ervoor wil maken maar eigelijk de gekregen raad van ervaren wedstrijdvliegers negeert.

ik ga hier verder geen comentaar leveren, als het geen verdoken reclame is dan is het wel een persoon die reclame ervoor wil maken maar eigelijk de gekregen raad van ervaren wedstrijdvliegers negeert.

EEEE? MM verkapte reclame, sorry hoor maar omdat er iemand in de buurt zit die goedkoop modellen levert is dat meteen reclame als ik het bedrijf noem?
Ik hoor toch ook Sebart en Krill voorbij vliegen??? is dat dan geen reclame?
Als ik jullie advies op volg dan ben ik 3 a 4 duizend euro verder voor dat ik alles compleet heb, maar sorry ik heb geen geldboom. het moet hobby blijven.

Als we gaan azijn zeiken dan post ik wel niets meer:showass:

Ik zat op de site van krill te kijken maar dat doe ik echt niet>>> mmm wat zal ik kiezen een huis of een model van krill, ik ben toch niet gek, en de modellen van Sebart 1200 euro voor een chinees, terwijl het bij cmppro vandaan komt. (Ik heb zelf in een modelbouw winkel gewerkt) hier heb ik een Extra van, voor mij geen 2e keer.

Eén ding is zeker een goede modelbouwwinkel zal het niet geweest zijn, want die sukhoi komt ZEKER NIET van bij CMPRO.
Ps: ik wil jou fameuze chineese kist wel eens met een sebart vergelijken. China en china zijn 2 dingen é! Zoals overal heb je goede en slechte fabrieken...

Als het is om de meest ervaren mensen van Nederland & België af te kraken met dingen die dan nog niet eens waar zijn... Dan blijf je beter weg hier...

Laatst bewerkt:
Heren,

Het is beter dit draadje te stoppen. Het blijft een aloude discussie waarin keuzes van niet wedstrijdvliegers andere zijn dan van wedstrijdvliegers. Na een intensief wedstrijdseizoen waarin soms een paar honderd vluchten worden gemaakt met de modellen wordt pas duidelijk waarom een bepaald model gekozen wordt.
Het volgende seizoen wordt het model weer gebruikt omdat om een wedstrijdmodel goed af te trimmen soms wel 40-50 vluchten nodig zijn. Een paar trimmen schuiven en dan zeggen dat het model recht vliegt heb ik al te veel gehoord.Als je voor de leuk een dubbeldekker gaat vliegen en van plan bent voor het volgende jaar weer een model te kopen om aan wedstrijden mee te gaan doen is het verstandig je eerst te oriënteren wat wedstrijdvliegen is. Er wordt gereageerd door medeforummers dat er sprake is van verborgen reclame omdat ook in mijn forummailbox reclame verwijzing is naar de handelaar waaraan je refereert.Er zijn vast andere manieren om producten te promoten.

MMMMMMMM wat een Kut opmerkingen om het zo maar te zeggen
Ik heb hem niet gevraacht voor mij te gaan promoten
Het promoten doe ik wel op de vliegshows

Geen reklame maken
Sorry hoor Het hele forum staat in elk draatje bom vol reklame naar duitse sites
Of zelfs naar ilegaale belastingontduikende praktijken

Wat ik wel weet is dat deeze persoon serieus vliegen kan
Op een manier die ik nog niet vaak heb gezien

Ik heb hem ook verteld dat De pits voor de wedstijden meschien niet de beste keus is
Maar volgens mij vroeg hij hier om advies over de pits
En had i de veilige keuzes ook al opgenoemt
Ik heb hem ook verteld dat de meest veilige F3A-X modellen de yak 54 of de Exstra 330 zijn Gewoon omdat die modellen bewezen goed zijn
Maar dat wil niet zeggen dat een pits niet goed is
Ik ben bang dat somige wedstrijdvliegers nog aardig zullen schrikken als deeze vlieger begint mee te doen

Over ervaring gesproken
Ik weet ook wat de achtergrond van jeroen v zutphen is
Ik ben bang dat i meer over merken weet dan de meeste mensen hier
Het was per slot van rekening zen werk

Hij vind de pits mooi
En wil daar eerst mee vliegen
En daar vroeg i advies over

Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks verbaast als het geen onzin is
ik ben de kisten van sebart eerlijkgezecht ook al tegengekomen in cina
en ik ben pas dit jaar echt begonnen

De modelbouwers hier in nederland zijn al zolang voorgelogen door de grote leveranciers dat we er zo gewend aan zijn geraakt dat we de waarhijd nietmeer zien

Ik vind het vreselijk lullig hoe er hier door een aantal mensen gereageerd word

Ik zeg
Jeroen V zutphen veel plezier met wat je kiest

Want voor zover ik weet staat zijn keuze nog niet eens vast

Laatst bewerkt:
Jawel hoor johan
KVK nummer en al
Dat is ook verplicht
Ik stuur het nr wel via pb
kun je het nakijken

Laatst bewerkt:
Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor het hartelijk welkom heten hier op het forum, aangezien er ook leuke reachties tussen zitten.
Aangezien jullie niet zitten te wachten op links naar sites zal ik deze ook niet meer plaatsen. Reuring is leuk op een forum maar op ruzie zit ik niet te wachten.

Ik dacht laat ik de forumers vragen wat ze van een pitts vinden voor F3A-X? Nou dat weet ik nu dus :sniper:, is er toevalig een forum lezer die een s12 gehad heeft???

Overegens door jullie reachties ben ik ook aan het kijken naar een yak, edge 540 En de nieuwe MXS-R. Ed jou mening word zeker gewaardeerd.

Als laatste wil ik nog kwijt voor de laatste keer! Had ik reclame willen maken dan had ik het wel voor me eigen bedrijf gedaan!

Laatst bewerkt:
Back