Welk chassis en benodigdheden om te driften?

• Topicstarter Topicstarter Bryan
  • Startdatum Startdatum
B

Bryan

Guest
Beste modelbouwers.

Ik ben Bryan en ben 21 jaar. Ik ben net nieuw hier, en ook nieuw op het gebied van Rc cars.

Nu wil ik graag een 1/10 elektro auto kopen om mee te driften.
Ik heb hier en daar adviesen gevraagt, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit.

Ik wil en rc auto hebben waarmee ik kan driften, maar ook gewone races mee kan rijden voor de hobby (dus niet pro). Ik wil hem zelf opbouwen en ook wil ik optisch wat aan die auto gaan doen zoals bijvoorbeeld spuiten, verlichting enz.
Ook wil ik er niet al teveel geld aan uitgeven. Rond de €500,- vind ik wel mooi.

Ik weet dat ik een motor nodig heb met een hoog koppel en trekkracht.
Maar wat voor 1 moet ik aan schaffen.
Maar wat voor chassis moet ik aanschaffen bijvoorbeeld?
Ik weet wel dat ik een stijf en stug chassis nodig heb, maar welk merk en type dat moet zijn om te driften weet ik niet.

Ook weet ik niet wat voor andere onderdelen ik moet aanschaffen of te kunnen driften. Driften begint een hype teworden, en omdat ik altijd wel een rc auto wou bouwen maar en nooit van gekomen is, wil ik dat nu wel gaan doen door het driften.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Groeten Bryan

Ik dacht dat je voor het driften een stijver chassis moet hebben.
Wat verstaan jullie onder een krachtige motor? Moet er een 17T motor in of hoger?

En wat voor andere dingen advieseren jullie mij nog meer qwa onderdelen om de auto totaal te maken?

Bryan

Zo'n beetje alle auto's zijn wel stijf genoeg.

Ikzelf rij met een 13 turns motor maar dat is wel extreem (denk ik). Een 15 a 17 turns is goed genoeg. Let op, de meer turns, hoe langzamer de motor.

Dit is de link met de spec's van mijn auto.
http://www.xs4all.nl/~gemini66/TL01-Tuned.htm

Patrick Rx zei:
Zo'n beetje alle auto's zijn wel stijf genoeg.

Ikzelf rij met een 13 turns motor maar dat is wel extreem (denk ik). Een 15 a 17 turns is goed genoeg. Let op, de meer turns, hoe langzamer de motor.

Dit is de link met de spec's van mijn auto.
http://www.xs4all.nl/~gemini66/TL01-Tuned.htm
Ik dacht altijd dat hoe meer turns hoe meer kracht.

Het is voor mij wel de bedoeling om de auto zelf tebouwen? Dan heb je hem zelf gebouwt en weet je ook veel beter hoe alles werkt enz.

Wat voor onderdelen advieseren jullie van chassis tot het electro gedeelte? Porbeer de auto hellemaal samen testellen om tebouwen.
Natuurlijk wil ik de auto ook gebruiken om normaal te racen, maar groot en deels om te driften.

Ik hoop dat jullie mij op alle zaken en onderdelen kunnen advieseren.

Groeten Bryan

[quote="Bryan.htm[/url][/quote] Ik dacht altijd dat hoe meer turns hoe meer kracht. [/quote]

Dat iszo een 22 turns trekt sneller op als een 11 turns maar,
een 11 turns heeft een veel hogere topsnelheid als de 22 turns, (zeg het als ik het fout heb!...)
dus als je echt wilt gaan driften moet je kwa turns richting de 20 gaan.

Wat ik zou kopen:
Robitronic ETC sport (chassis is volledig instelbaar en onderdelen zijn erg goedkoop) 129,-
Corally competition modified 17x2 45,-
GM sx6 regelaar 60,-
Sanyo Race2000 accu's bv 2 stuks 50,-
Snellader (peak3000 ofzo) 50,-
RC setje (geen idee welke) zeg 100,-
Setje echte drifbanden 30,-
Setje take off street slicks om te racen 40,-

Dan is je geld aardig op (prijzen heb ik een beetje gegokt en kunnen wel wat afwijken) en heb je alles om te racen en driften.

Groeten Stefan

The_beyonder zei:
Wat ik zou kopen:
Robitronic ETC sport (chassis is volledig instelbaar en onderdelen zijn erg goedkoop) 129,-
Corally competition modified 17x2 45,-
GM sx6 regelaar 60,-
Sanyo Race2000 accu's bv 2 stuks 50,-
Snellader (peak3000 ofzo) 50,-
RC setje (geen idee welke) zeg 100,-
Setje echte drifbanden 30,-
Setje take off street slicks om te racen 40,-

Dan is je geld aardig op (prijzen heb ik een beetje gegokt en kunnen wel wat afwijken) en heb je alles om te racen en driften.

Groeten Stefan
Kijk eens aan, weer wat andere merken en tips. Het wordt steeds lastiger.

Ff een vraagje over de regelaar.
Het merk chassis ken ik niet. Iemand adviseerde mij een Schumacher Mission 1 chassis die ook afstelbaar is. Maar een ander zegt weer een HPI Sprint 2 en weer een ander een TT01 of een TB02.
Is het nou het best om een no limit regelaar tenemen met rem ipv een achteruit? En is een 2000 accu wel voldoende en hoe lang doe je ermee?

Ik ben blij dat jullie zoveel reageren. Ik vind dat dit racen (driften) maar ook andere racen met rc auto meer de media en bekendheid moet krijgen.

Groeten Bryan

Het nadeel in mijn optiek van de chassis die je noemt is dat ze snaar aangedreven zijn. Op zich is er niets mis mee maar het slijt sneller en is onderhouds gevoeliger. Eigenlijk is er gezien hetgeen je er mee wilt doen naar mijn idee geen voordeel te halen om voor snaar te kiezen. Ik zou dan eerder gaan voor cardan aangedreven auto's, de tamiya tb-02 is ook een goede keus alleen weer wat duurder (en die mag je zelf bouwen wat je wilt, de robitronic is al gebouwd). Je zou ook eens naar academy kunnen kijken, die heeft ook gunstig geprijsde tourwagens.

De meeste regelaars met achteruit hebben ook een rem (wel effe navragen als je er een koopt). Uiteraard kan je ook voor een no-limit regelaar gaan maar dan gaat de prijs weer omhoog en je zit op een budget van 500,-. De sx6 is instelbaar zoals remtijd, remkracht etc. wat ik erg handig vind. Hetzelfde geld voor de accu's, ik zou wel voor goede accu's gaan dus accu's gemaakt van sanyo of gp cellen, maar ook hier, alles heeft een prijs. De sanyo Race2000 heeft enorm veel power en is niet te duur en gezien je budget is het naar mijn mening een goed begin. De rijtijd is natuurlijk korter dan bij een 3300 accu, dus je moet wat vaker wisselen maar als je geen wedstrijden doet maakt dat niet uit. De rijtijd met een 17T is nog redelijk (ik schat een 10-15 minuten).

Eigenlijk zijn de keuzes die ik heb gedaan met je budget in gedachte. Het zijn niet de beste en dus meestal duurste materialen maar prima spul om mee te beginnen. Ik rij er zelf ook mee en beleef er veel plezier mee, voor een nog redelijke prijs, want leeglopen op dit spul is geen probleem!

Op rc-junkies.com heb ik een hele drift tutorial gezet. Ik ben nu even te druk (lui :wink: ) Om het op te zoeken, maar het is makkelijk te vinden.

Natuurlijk wil ik de auto ook gebruiken om normaal te racen, maar groot en deels om te driften.
Groeten Bryan

Volgens mij kun je met ieder chassis driften maar je kunt weer niet met ieder chassis racen daarom raad ik jou bijv. een Schumacher MI2/MI1 (http://rc-touring.tripod.com/id28.html ) ( http://rc-touring.tripod.com/id52.html ) te nemen. Of een x-ray racer (ik voorspel dat die binnnenkort een aanbieding op hun zal kom in verband met de X-ray t1fk 05). :wink:

je kunt een yokomo driftauto nemen, of een hele snelle auto,
en dan koop je van die bandjes zonder grip (speciaal voor driften gemaakt) en kan je ook driften.. auto zou ik kiezen, die een snelle motor aankan, en niet zo als ik gedaan heb :wink:

een 11 turns heeft een veel hogere topsnelheid als de 22 turns, (zeg het als ik het fout heb!...)

Dat klopt niet. De wielen spinnen tenslotte eerder wanneer je een motor met weinig turns gebruikt.

De Schumacher's zijn naar mijn id niet geschikt voor driften. Dit zijn echte comp. auto's. Ik heb er zelf ook 1, maar drift daar niet graag mee.Driften met een Schumacher, X-ray, Corally enz. is naar mijn id zonde van de auto.

De Hpi sprint wordt door veel mensen gezien als de perfecte drift auto, ondanks de snaar aandrijving.

Tja en wat iedereen zegt Yokomo heeft auto's helemaal toegespitst op het driften. Maar er kan natuurlijk ook gewoon mee gereden worden.
http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/yokomoydriftcars.html

Victor zei:
Patrick Rx zei:

Dat klopt niet. De wielen spinnen tenslotte eerder wanneer je een motor met weinig turns gebruikt.

De Schumacher's zijn naar mijn id niet geschikt voor driften. Dit zijn echte comp. auto's. Ik heb er zelf ook 1, maar drift daar niet graag mee.Driften met een Schumacher, X-ray, Corally enz. is naar mijn id zonde van de auto.

De Hpi sprint wordt door veel mensen gezien als de perfecte drift auto, ondanks de snaar aandrijving.

Tja en wat iedereen zegt Yokomo heeft auto's helemaal toegespitst op het driften. Maar er kan natuurlijk ook gewoon mee gereden worden.
http://www.rcshoproal.nl/autoinfo/yokomoydriftcars.html

Hoeveel kost een Mision 1 (gewoon niet carbon) en een Yokomo Drift car in Nederland? :roll: b

Kijk effe op de diverse sites zoals pkracing, rcshoproal, krikke, verspaget en ga zo maar door....

@patrick RX, dat je wielen eerder spinnen met minder turns hoeft helemaal niet. Dit hangt ook af van de tandwielverhouding. Het is belangrijk dat je motor voldoende vermogen kan leveren en meestal leveren motoren met minder wikkelingen meer vermogen. Je hebt het vermogen nodig om de wielen aan het spinnen te krijgen. Als je minder wikkelingen neemt loopt de trekkracht wel af maar dat kan je nog compenseren door de tandwielverhouding te veranderen.

Prijsen verschillen enrom per winkel.

Mijn schumacher koste 110. Je hebt dan alleen maar een chassis met wielen.
Geen motor , regelaar, motor tandwiel, ontanger, zender, besturing, accu's, lader, servo, kap en verf.

Zoek maar eens op Google.

Genoeg te vinden.

Jammer net 1 minuut te laat.

@The_beyonder idd je hebt gelijk. Excuus.

Patrick Rx zei:
Prijsen verschillen enrom per winkel.

Mijn schumacher koste 110. Je hebt dan alleen maar een chassis met wielen.
Geen motor , regelaar, motor tandwiel, ontanger, zender, besturing, accu's, lader, servo, kap en verf.

Zoek maar eens op Google.

Genoeg te vinden.
In Lelystad heb je www.vgmodelbouw.nl maar die heeft geen HPI. Die man advieseerde mij een TB-02 tenemen. Daar zit wel het een en ander op, maar ik zou dan ipv een stadaard motor een andere motor erin zetten. Wat voor regelaar en andere aparatuur er verders in zit weet ik niet.

Maar ik heb het idee dat hij nog geen ervaring heeft met drift auto's, dus ben bang dat ik het verkeerde koop.

Groeten Bryan

Ik denk dat de TB-02 wel een goede auto is. Ik heb zelf de TB-01 en daar tevreden mee. Er valt redelijk veel aan in te stellen, wat natuurlijk mooi is voor zowel driften als racen. En bij de TB-02 kan je zelfs nog meer instellen.

Het chassis lijkt wel op die van de Yokomodrift auto. Ik denk ook wel dat daar goed mee te driften is.

En je moet 'm zelf bouwen, wat natuurlijk leuk en nuttig is.

Als je er een andere motor in wil stoppen zou ik er ook een goede elektronische snelheidsregelaar bijkopen

En je moet er een zender/ ontvanger set bij kopen, hierbij zit ook minstens 1 servo.

http://www.rez.nl/specials/tam_58310.html

Back