Wegvallen vermogen bij volgas

• Topicstarter Topicstarter Bartho
  • Startdatum Startdatum
B

Bartho

Guest
Hallo,

Na de lange winter mij Spartan boot weer te willen gebruiken stuit ik op een probleem.
In de boot gebruik ik twee TeamOrion 3s 4700mah 45c packs.
Zodra ik ga varen met de volledig opgeladen en gebalanceerde packs gebeurd het volgende: bij volgas vanuit stilstand of vanuit langzaam varen gaat de regelaar, na 2 seconden volgas in de low voltage cutoff.
Bij langzaam accelerem naar volgas is er geen probleem.
Het lijkt alsof er teveel gevraagd wordt van de accus en ze dippen bij vollast.

Tijdens te winter heb ik de packs geladen weggelegd en twee keer bijgeladen gebalanceerd.

Zijn ze nog te reden of is het te zwaar voor ze geworden:confused:

Alvast bedankt
Groet Bart

Lipo's vinden dat niet leuk, ze moeten half ontladen worden weggelegd, de meeste laders hebben een storage stand waarbij de accu's half vol worden geladen.

Of ze nog te redden zijn weet ik zo niet, hoeveel Ampere kun je er nog in laden na gebruik?

De meeste laders willen een Li-Po niet meer laden als één of meer cellen diep ontladen zijn. Dat is niet voor niets. Diep ontladen cellen zijn in de meeste gevallen niet meer te gebruiken of te redden en de kans dat er brand of een explosie ontstaat is groot.

Door de Li-Po even te laden met het Ni-** programma van de lader kan de celspanning worden verhoogt zodat verder laden op het Li-Po programma mogelijk is. Echter, zinnig is diet niet. Een diep ontladen Li-Po is, zoals eerder vermeld, meestal defect.

Ga je toch met het Ni-** programma aan de slag, neem dan voorzorgen. Doe het nooit binnen. Gebruik een lage laadstroom en laadt de Li-Po niet langer dan enkele minuten. Als de celspanning dan niet bijtrekt, dan is de Li-Po 100 % zeker defect.

Als tijdens het laden de Li-Po bol wordt, onmiddellijk stoppen.

Li-Po's zijn bij normaal gebruik redelijk veilig, maar hou altijd toezicht tijdens het laadproces. Bij niet normaal gebruik, zoals laden op een Ni-** programma is alle veiligheid weg.

Hou daar rekening mee.

Een diep ontladen Li-Po is dus vrijwel zeker kapot. Daar helpt laden met een Ni-** programma niet bij. Daarom kan je het beter niet doen. De risico's voor brand of explosies zijn groot.

Gewoon een nieuwe Li-Po kopen. Veel veiliger!

Juiste opslag
Het spreekt voor zich dat accu' s die niet gebruikt worden uit het model gehaald worden en veilig opgeslagen worden.Maar! een lipo mag men
niet langer dan 14 dagen in zijn volgeladen toestand bewaren(boven de 4 volt per cel).Bij langere opslag of bij overwinteren moet de spanning
per cel 3,80-3,95V bedragen.De nieuwere laders hebben daartoe een laadmodus"stockage laden".In het ander geval laat je even de motor van het model
draaien tot de accu die spanning bereikt.De rest capaciteit in de accu moet tussen de 30 en de 60% liggen.Bij langere opslag moet men dan ook de
accu maandelijks meten.Ligt de celspanning te ver uiteen dan kun je een balancer aansluiten en terug bijladen tot de juiste cel spanning.

Als de cellen niet dik geworden zijn, heb je best kans dat na een paar keer varen de accu;s het weer goed doen. Er van uitgaande dat je ze altijd goed behandeld hebt en nooit te ver hebt onladen.

Ook helpt het als je de packs wat warm houdt, met de huidige 10graden doen de lipo's het toch minder als bij 25graden......

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, auto, garage of woonhuis, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

En ook
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Forumtipje voor Bart:

• Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Bruce heeft nog veel meer nuttige filmpjes voor modelbouwers op zijn geweten, meer dan 100, niet alleen over accu's:
www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos
Idem zijn site
www.rcmodelreviews.com

LiPo storage

ombouwen PC voedingen
DIY: using a PC power supply

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeez,.. @ron

En ik wilde als eerste reacrie nog vragen of hij ze wel in storage mode had weggelegd maar dacht laat maar;)

Ik moet zeggen: "Je houdt de moed er wel in!" :teacher::worship:

Tijdens te winter heb ik de packs geladen weggelegd en twee keer bijgeladen gebalanceerd.

Zijn ze nog te reden of is het te zwaar voor ze geworden:confused:

Alvast bedankt
Groet Bart
Helaas moeten onervaren lipo gebruikers er noch steeds op deze manier achter komen dat ze de basis regels voor lipo gebruik niet toe gepast hebben.
Als ze wat te leeg zijn geraakt zijn ze nog wel eens gedeeltelijk te redden maar bij te vol opslaan niet is mijn ervaring.
Bij elektronica zit bijna altijd een handleiding maar bij lipos is dat helaas voor zo ver ik weet niet het geval.:(:confused:

Je leest zoveel verschillende dingen op het net.
Volgende keer dus WEL in de storage stand laaden na gebruik.

Bedankt!!

Back