Maar wij willen meer informatie
Nou jij krijgt dat
Het streefgewicht was 14.5kg. Het is geworden ca. 13.8kg. Dit levert een vleugelbelasting bezien op het totaal oppervlak aan vleugel + stabilo van ca. 91 gram.
De maiden vond plaats met het zwaartepunt op 119mm en het instelhoekverschil op 1.9°. Ik weet niet wat je bedoeld met "vliegt zoals berekend". In ieder geval kloppen zwaartepunt en instelhoekverschil.
Vandaag 5 vluchten gemaakt. De starts verlopen prima! De wind was zo'n 20° cross. (
@serge pot als het meer was zeg je het maar.) De oude vleugel had in de eerste meters de neiging te haken. Die neiging verdween grotendeels toen op de buitenste halve meter vleugel een turbulator zat. De nieuwe vleugel heeft de turbulators niet nodig.
Na de eerste vlucht heb ik het plak lood dat voor het wiel in de romp lag verwijderd. Dat is goed 100 gram en ik wist dat het zwaartepunt daar dan 2 tot 2.5mm van naar achteren schuift. Nou, en dat beviel mij niks! De kist werd zwammig en wilde ook met downtrim niet erg prettig lopen. De duiktest toonde aan dat de kist zeker niet van plan was af te remmen. Ik was blij toen hij weer op de grond stond.
Vervolgens heb ik het stuk ongeveer doormidden gesneden en het kleinste deel wat verder voor het wiel op de bodemplaat geschroefd. Het zwaartepunt zal nu op ca. 120mm liggen.
Dat beviel mij beter. Met deze waarde ga ik na de winterslaap de voorjaarsbellen tegemoet.
Tenopzichtte van de oude vleugel vallen mij twee dingen op bij de nieuwe:
- Zeer overtrekvriendelijk
- Ailerons reageren veel directer.
Volgens de logger was de max airspeed vandaag 150kmh. De eerste looping is ook gedraaid en die belasting was max. 4g.
Ondertussen ook de deathband van de vario bijgesteld van -0.4-0 m/s naar -0.6-0ms. Levert een wat minder 'depressief' geluid op.
De landingen. Inmiddels blijkt dat er met de enorme flaps en dito spoilers lekker reserve in af te bouwen hoogte zit. Fijn. Wel is het nog wat zoeken naar gebruik en timing net boven de grond om netjes af te kunnen vangen. Onderweg naar huis bedacht ik mij dat het hoogteroer wellicht onvoldoende up kan geven tijdens het afvangen als flaps en spoilers gebruikt worden. Om te vliegen heb je maar weinig uitslag nodig. Maar da's wellicht te weinig om goed af te vangen. (effe niet vergeten dit komend voorjaar voor de eerste keer vliegen het programma op de zender hier eens op aan te passen.)
Had je dingen anders gedaan of willen doen?
Daar deze vleugel erg langzaam gemaakt lijkt te kunnen worden zou ik na kunnen denken of de flapstanden voor cruise/thermal/speed wel op de verwachtte posities zitten. Nu zitten ze als volgt:
- Cruise: flaps/ailerons neutraal.
- Speed: flaps/ailerons 1.5mm naar boven
- Thermal: flaps 9mm naar beneden, de ailerons stapsgewijs iets minder. (het kan dat deze stand te heftig is en dat beter met minder vaste thermiekstelling gewerkt kan worden maar dan in combinatie met snap/flap.)
Nou, kom maar op
