Waterdicht maken piepschuim romp

Mijn zoon heeft op school een zeilboot gemaakt met een piepschuim romp. Op school hadden ze lichtblauw spul om de romp mee waterdicht te smeren, maar mijn zoon had geen tijd meer op dat te doen.
Nu wil hij in zijn vakantie graag zijn boot op het water kunnen uitproberen en we willen de romp dus zelf waterdicht maken. We kunnen echter niet vinden wat het lichtblauwe spul was.
Ergens anders op dit forum kwam ik al een link tegen naar https://polyestershoppen.nl/polyester, maar daar staat zo veel dat we er ook niet wijs uit worden.
Kan iemand ons adviseren?

Bijlagen

• BootKoen.jpg
    BootKoen.jpg
    230,8 KB · Weergaven: 102
Geen idee Maarten wat je op piepschuim moet smeren om het waterdicht te maken. Volgens mij heeft piepschuim dichte cellen (de open gesneden cellen even daar gelaten). Maar ik denk dat je een andere uitdaging hebt en dat is om de boot zodanig te ballasten dat die rechtop wil drijven en ook nog een ietsje wind kan verdragen. Er zal zeker een paar ons lood aan de kiel moeten, beter is het een metalen kiel te maken. Kijk maar welke middelen je hebt. Verder hoop ik dat je met Koen veel plezier aan de waterkant vindt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Hallo Maarten,

Op de foto lijkt het 'gewoon' piepschuim te zijn, polystyreen, met grove korrel. (Waar de stukken uitbreken als je te hard schuurt met grof schuurpapier...)
Hier kun je geen(!) polyester op gebruiken, het oplosmiddel zal de boot laten smelten.

Is het niet handiger om de school/leraar te vragen waarmee ze de rompen hebben afgewerkt (ondanks dat het vakantie is)?

Afgezien van het feit, dat zo'n ruw oppervlak enorm remt, zal de boot ook zonder afwerking wel varen, alleen kun je er niet mee zeilen, omdat er geen ballast onder aan de kiel hangt.
Bij een klein zuchtje wint het zeil en ligt de boot op z'n zij (en komt niet meer overeind).
Op de foto een SeaWind van een meter lang en een mast van 145 cm met 1650 gram lood als bulb aan een vinkiel van 30 cm. Deze boot is een typisch licht weer model en mag boven 3Bft niet buiten spelen.
Keel and rudderprofile filled.JPG

Ik heb ooit eens een piepschuim romp gemaakt en die glad gemaakt met de lichtgewicht Instant filler van de Action, werkt perfect.
Aansluitend vlak schuren en afwerken met twee laagjes 160m² keper glasweefsel en epoxy (géén polyester, ik zeg het nog maar eens).
Zoiets: https://polyestershoppen.nl/epoxy/universele-epoxyhars-snel-4.html
en https://polyestershoppen.nl/glasvezel/keperweefsel-160-gr-m2-53.html
Bel vooraf met de leverancier en vertel wat je wilt doen, zij hebben de expertise en kunnen je adviseren.
(Mijn epoxy komt uit 10 liter vaten, dus hoeveelheden is nooit een punt...)

Na het uitharden vlak schuren (eventueel verven) en je kunt gaan varen (mits er ballast aan de kiel komt).

Het werken met epoxy is niet ongevaarlijk, dus doe dat buiten, vanwege de dampen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Het ballast aandeel van een zeilend model is rond de 65%, ik heb de foto even omgedraaid en er een bulb onder getekend, voor de beeldvorming:
BallastBootKoen.jpg

Groeten, Jan.

Als het om een kind gaat, zijn polyester en zeker ook epoxy uit den boze. In combinatie met glasweefsel.
Vooral epoxy moet een gezondheidsprotocol worden gevolgd. Een verhaal wat ik hier niet ga neerpennen.
Onzorgvuldig werken kan leverschade geven of een zware allergische reactie kunnen geven bij inname of blootstelling aan de huid.

Om de romp te stabiliseren zou ik gaan werken met repen textiel.
Dat kan katoen zijn of dun linnen, of een oude zijden shawl van oma.

Dit in repen snijden, alle stroken even breed.
Van onder af de kiel, en van de spiegel naar voren, iets overlappend vastlijmen met houtlijm op vinyl basis. Een type lijm nemen, eenmaal hard, niet meer oplost in water. Vraag bij de bouwmarkt na.
Deze waterbasis vinyl lijm tast hout en piepschuim niet aan.

Het textiel laminaat over de dekrand laten steken, en na harden van de lijm weg snijden of knippen, en dan met het dek vlakschuren.

Dan het lamineerwerk een beetje opnetten met niet te grof schuurpapier.

Putjes in het schuim kunnen tevoren nog voorgeplamuurd worden met een Allebastine lichte latex plamuur.
Ook dat tast het schuim niet aan.

Houtwerk en romp dan aflakken met parketlak, en dan kan er geverfd gaan worden.

Gr Bas

Goed zo Bas!

Ik vergeet wel eens dat ik flink wat ervaring heb met het werken met epoxy en dat behoorlijk schoon kan verwerken.
Als je voor de eerste keer zonder begeleiding ermee aan de slag gaat wordt dat vaak een kliederboel...
Met goede begeleiding is werken met epoxy een eitje.

Mijn advies was dus vooral gericht op het eenvoudig afwerken van het schuim, zonder acht te slaan op leeftijd en ervaring.

PVC houtlijm werkt, evenals parketlak op waterbasis.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan en Bas, jullie ook bedankt voor de reacties. De oplossing van Bas lijkt me wel zo veilg en ook makkelijker.
Begrijp ik het goed dat het textiel aardig doordrenkt mag/moet zijn met lijm (beetje zoals papier marche)?

Verken het on the fly. De stof moet zich goed laten aanleggen.
Het zal niet super sterk worden, maar voor een beetje pierewaaien prima.

Als er zorgvuldig is gewerkt, geeft dat doek behoorlijk veel sterkte.
Gewoon de stof goed doordringen/doordrenken en aanleggen.
Behoedzaam werken. Wellicht tussentijds bij een aantal gangen even laten drogen
Met een haarföhn kan je zelfs nog geforceerd drogen, maar oppassen vat het op de randen niet gaat opkrullen.met mooi warm weer in de schaduw droogt zoiets prachtig.
De parketlak geeft dan de uiteindelijke waterdichtheid, goede hechting mits goed opgeschuurd.
Eeuwig leven zal het zeker niet halen... maar dat hoeft ook niet.

Afwerken dan met kwast of spuitbusje van de AC-tion.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Denk er aan, dat kwast, of spuitbusje oplosmiddelen bevatten, die korte metten maken met piepschuim, dat niet afgedekt is door bekleding...

Groeten, Jan.

Back