Wat was jouw crashschade?

Tja, 2 opties

Brainfart, grote looping en moeder aarde kwam te snel dichterbij
of
Linkje van 1 bladhouder is op 3/4 tijdens de looping losgeschoten met als gevolg...

Ik was eigenlijk op 3/4 looping elevator helemaal kwijt.

Optie 1 is zeer goed mogelijk maar aangezien het enige dat ik van mijn heli mis (hoewel het echt bijna een totalloss is) is die ene link van de bladhouder.
JR links zijn zeer betrouwbaar en ik ben zeer precies dus de kans is niet heel groot maar theoretisch (om de schuld maar niet bij de techniek te leggen maar bij de piloot) mogelijk :)

P.s. dit is bij 20 graden celsius gebeurd, dus niet temperatuur gerelateerd.
 
Ach, ik heb nog altijd het liefst een pilot error in plaats van falend materiaal. Zelf heb ik een keer een inverted looping gedaan. Nog nooit geoefend op de sim en ik dacht "dat gaat wel".... Brainfreeze haha. Gelukkig kwam de heli redelijk neer maar het ging toch echt fout.

En daarna heb ik het eerst maar een paar keer op de sim geoefend ;-)

Maar hoe of wat het ook is, het blijft enorm balen! Succes en kop op!
 
Absoluut mee eens en de kop is omhoog hoor :)
Tja simmen, heb er niets mee, lukt me niet om langer dan 5 minuten achter het scherm te zitten, geen connectie tussen mij en het model :(
 
Absoluut mee eens en de kop is omhoog hoor :)
Tja simmen, heb er niets mee, lukt me niet om langer dan 5 minuten achter het scherm te zitten, geen connectie tussen mij en het model :(

Baalen Baalen Baalen,

Maar de kop omhoog is nog veel belangrijker !!!

suc6 met repareren

Groet
Uwe
 
Zondag tijdens het oefenen ben ik veel te laag over gekomen tegen een hoege snelheid --> gevolg: landingsgestel kapot
prijs: 20 euro
(storm 3D)
 
Mijn trex 450 is ontploft

Bij mijn eerste hover oefeningen is het gebeurt.

Eerst ging alles nog goed, enkele keren gehoverd zonder veel problemen.
dwz de heli steeds kunnen neerzetten, nog niet echt stabiel gehoverd.
wel enkele keren de staart in het gras gedraaid.
En toen heb ik mijn throttle curve aangepast naar 0 70 70 70 70 om iets meer respons te hebben bij hover.
Toen ik daarna wilde optoeren is de heli ontploft.
Schade:
bladen aan de root afgerukt (bladbout en klein stukje blad zaten er nog in) (het waren wel goedkope chinese houten bladen)
hoofdas krom
linkjes naar de servo's krom
flybar krom
een hap uit een van de flybar paddels
bovenste lager vermorzeld.
2 schroeven aan de achterkant van het bovenste bearingblok verdwenen. (niet afgebroken, gewoon weg)
1 schroefje en lager aan de seasaw arm verdwenen.
staartbuis gedeukt (staart 90° gerdaaid)
servolink naar de staart krom
main gear gestript.
canopy beschadigd (deze is denk ik wel nog bruikbaar)
3 bolletjes van mijn trainingkruis verdwenen.
ontvangersateliet verdwenen. (deze heb ik wel teruggevonden).

totale schade +/- €100,-

De servo's moet ik nog nakijken, maar ze reageren in iedergeval nog normaal.

De heli is splinternieuw, pas gebouwd. De oorzaak zal dus wel bij mij liggen.
Ik kan zo uit mijn hoofd wel enkele oorzaken bedenken:
1) de goedkope houten bladen konden de headspeed niet aan en zijn gebroken.
2) de 2 schroefjes aan het bovenste lagerblok waren reeds verdwenen (misschien niet voldoende locktite) Ik dacht nochthans alle schroeven gecontroleerd te hebben, maar ja.
3) het schoefje aan de seasaw is eruitgevlogen tijdens de laatste keer opspinnen.
4) De ontvangersateliet zat met velcro (klitteband) vast aan de zijkant van het frame aan het staartblok (net boven de staartservo) en het stukje gekleefde velcro is ook verdwenen. misschien is dit eerst losgekomen en in de rotor terechtgekomen.

Verder kan ik niet direct iets bedenken. Ik ben ook nog maar een beginner. (+/- 1 jaar vliegervaring met mcpx v2 en 2 dagen met de 450)

Onderdelen zijn besteld en ik ga de heli terug opbouwen.
Deze keer gebruik ik de originele cf bladen.
Mijn throttle curve gaat terug zoals ze was.
Feathering shaft moet nog gecontroleerd worden maar ik denk dat ik die zowiezo vervang.
Alle schroeven 3 dubbel controleren.
ontvangersateliet op een betere manier bevestigen, ik weet alleen nog niet goed hoe.
Als er iemand nog een idee of tip heeft dan hoor ik dat graag.
Ik dacht dat ik nog veel moest leren, maar na vandaag denk ik dat ik nog héél véél moet leren.

groeten,
Bart.
 
Hoger toerental en stukken van de bladen nog in de bladhouder deed me denken aan slechte bladen maar als je schroeven kwijt bent zou dat wel eens de hoofd-oorzaak kunnen zijn.
Denk er om dat alle schroeven in metaal geborgd moeten worden met een borgmiddel (threadlocker) van loctite(merk) of vergelijkbaar.
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=23205

Ontvanger sat etc plak ik met tesa outdoor tape aan de heli. Klittenband kan maar dan het best zo dat het er omheen gewikkeld is.
(posted with a tablet)
 
@Chrisdv.

Ik dacht dat ik alle schroeven geborgd had, maar soms twijfel ik of ik dit wel goed gedaan heb.
Het schroefje aan de seasaw kan nog wel het gevolg van de explosie zijn, maar bij de 2 schroefjes aan het lagerblok twijfel ik daaraan. De heli is tenslotte niet gevallen (hij stond nog op z'n trainingkruis) dus die kunnen toch niet weggeslingerd zijn na de explosie lijkt mij.
Vraag is hoe ik deze schroefjes dan kan gemist hebben, maar dat zal altijd wel een misterie blijven denk ik.

Wat ik mij nu wel afvraag is moet je groene threadlocker gebruiken aan de motor pinion/as of niet (staat niet in de handleiding en ik heb het ook niet gedaan, wel schroefje geborgd) De pinion is wel naar beneden geschoven.

groeten,
Bart.
 
Het tandwiel hoef je niet vast te zetten met groene Locktite. Dit is bijvoorbeel alleen bij de T-rex 250 waar geen schroef in zit. De inbus schroef zet je inderdaad wel vast met blauw Locktite.

Balen van je crash trouwens en succes met opbouwen!
 
ik zet de pinion wel vast met groene locktide , geeft mij een veiliger gevoel ;)

de rest zet ik vast met de blauwe locktide (alle metaal verbindingen)

Nick
 
Om nog eventjes verder te zoeken naar de oorzaak heb ik mijn headspeed eens theoretisch berekend en ik kom uit bij 70% throttle op 2974 rpm.
De houten hoofdbladen die ik gebruikte zijn maar geschikt tot 2400 rpm (staat op het etiket van de verpakking. dus dat kan wel op problemen wijzen.
Wat ik dan niet snap is dat op het etiket van de originele, meegeleverde, hoofdbladen (cf) een max rpm van 2800 staat. Dat is dus ook te weinig.:confused:
Vooral als je bedenkt dat ik nog maar op 70% zit.
Ik weet niet of dit toerental veel inzakt bij grotere belasting (grotere pitch)
Ik heb nu nog maar heel weinig pitch (van +3 tot +7 graden) voor hover training.
Weet er iemand hoe dit zit?

groeten,
Bart.
 
Op de verpakking van Align staat inderdaad een maximale headspeed wat voor stevig 3D gewoon te laag is. En ze kunnen prima boven het maximale aangegeven toerental functioneren.

Persoonlijk denk ik dat je toch wat Loctite vergeten bent ;-)
 
Ik heb een draadje gevonden op het helifreak forum.
Trex 450 pro headspeed and motors - HeliFreak

Hier zeggen ze dat de max 2800 rpm op het etiket nog zou dateren van toen Align nog houten bladen verkocht, en dat de cf bladen veel hogere toerentallen aankunnen. En dus dat houten bladen slechts 2800 rpm aankunnen.

Voor mij dus geen houten bladen meer.

groeten,
Bart.
 
T jonge jonge,

even maar throttle om laag ... ,
als je een filmpje van Szabo kijkt, kan die 450 met veel meer RPM,

maar jij moet de juiste bladen hebben,
carboon is een moet, maar er is ook een verschil tussen de F en de D,
wel ook in de prijs, maar die F moet je met 3 D niet vliegen,

ik heb de oude 450 er gevlogen met 4s lipos,
die vloog als een 250er en klonk ook zo

groetjes van Uwe
(sorry voor schrijffouten, kwam net uit het Duitse gedeelde)


ik denk dat 4000 voor een T Rex 450 wel zonder probleemen kunnen !
 
Laatst bewerkt:
Ook zit er ook echt wel veiligheidsmarge op.
Michelin banden met een z codering wat staat voor max 320 kmh
Klappen echt niet bij 350
 
Ik zal na de wederopbouw maar eens de originele bladen gebruiken die meegeleverd werden.
Ik dacht ik begin met houten bladen.
Ik had namelijk gelezen dat die bij een crash sneller breken en minder schade aan de rest van de heli toebrengen.
Dat ze snel breken heb ik gemerkt, maar dat ze de heli beter beschermen heb ik niet echt gemerkt.
Ik weet nog de ware oorzaak van de cradh niet, maar ik begin die bladen toch meer en meer te verdenken.
Groeten, Bart.
 
Back
Top