Wat was jouw crashschade?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door pizmo75, 29 dec 2012.

1. beaverhead

beaverhead

Lid geworden:
    19 mei 2014
    kom even naar aveve in harelbeke.daar woon ik en daar zijn 3 grote weiden waar je kan vliegen.daar vlieg ik altijd en geen last van mensen of huizen.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. Mdec

Mdec

Lid geworden:
    12 mrt 2012
    O ja? Dat klinkt interessant...
    Ik zou wel eens durven passeren!

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. beaverhead

beaverhead

Lid geworden:
    19 mei 2014
    zou wel tof zijn ook voor mij om met anderen te kunnen vliegen.anders altijd alleen daar.woon daar 5 m naast.dus we hebben elektriciteit etc.stuur anders maar keer pm vo keer af te spreken.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Krismolleke

Krismolleke

Lid geworden:
    22 mei 2013
    Tf-zuid, wel interessant om je schadegevallen mooi bij te houden met een Excel file. Ga ik ook doen denk ik. Nu zie ik dat enkel aan m'n bankrekening :-(
    Voor de rest, worden er zo nooit geen "wildvlieg"-meetingen gehouden die via het forum worden bekendgemaakt? Misschien wel een idee...

5. Krismolleke

Krismolleke

Lid geworden:
    22 mei 2013
    ...Ah, ik zie zonet het "meeting algemeen" draadje... :S

6. Bask04

Bask04

Lid geworden:
    17 jul 2012

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    :yes::thumbsup::yes:

8. pizmo75

pizmo75

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Waar was dat?

9. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Lopik...... The place to be :cool:

10. Bask04

Bask04

Lid geworden:
    17 jul 2012
    Jij had noooooit weg mogen gaan 37 jaar geleden.........
    Heb vandaag wel je paspoort aangevraagd dus
    jij mag weer terugkomen Joop om hier te wonen.
    Gefeliciteerd.:cool:

11. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Haha, gelukkig hebben ze tegenwoordig auto's en kan ik rustig nog een keer op en neer rijden. En dat ga ik zeker nog een keer doen :cool:

12. Krismolleke

Krismolleke

Lid geworden:
    22 mei 2013
    @BasK; ik bedoel wel zo'n wildvlieg-treffen. Wordt er daarvoor eigenlijk iets aangevraagd of is het gewoon samenkomen en vliegen?

13. Bask04

Bask04

Lid geworden:
    17 jul 2012
    Regel zelf goede voorzieningen voor je mede piloten
    en zoek een mooie locatie, en vraag de eigenaar.
    ken de eigenaar al 15 jaar dus dat is ideaal.
    Ik houd het voor alleen bekenden en genodigden
    dat houd het gezellig en geen tering zooi aan het einde

14. Krismolleke

Krismolleke

Lid geworden:
    22 mei 2013
    Ok lijkt me leuk. :)

15. Lowi

Lowi

Lid geworden:
    3 aug 2013
    Helaas was voor mij vanmiddag ook einde oefening met me blade 450x, 4 weken geleden gekocht van een kennis.
    Zat nog splinter nieuw in de doos, heeft ie ooit gekocht in een opwelling in het voorjaar.
    Hij vindt met heli's vliegen toch maar niks en richt zich meer op quadcopters.

Ben nu jaartje aan de gang met deze hobby, na tijd rond gevlogen te hebben met een mcpx v2 en een walkera v120ds02s heb ik de blade 450x over gekocht voor een schappelijke prijs.
    Heb nog wel even getwijfeld, vroeg me af of ik er al aan toe was voor 450 size.

Door een stomme fout van mezelf was de pret zo voorbij, ik was nose in aan het hoveren 2m hoog en 10m van me af, geef dus een beetje elevator, maar hij komt toch iets gevaarlijk dicht bij de grond en nog is te dicht naar me toe.
    Dus in een paniek reactie geef ik nog meer elevator, met het gevolg dat ie nog meer naar voren helt en het resultaat was een prachtige crash, de modder vloog in de rond.;)
    Zat ook nog eens idle up mode, kon ook pas de throttle hold om gooien toen ie op de grond lag, man o man hier is echt niet op te reageren.

Door de vele regen van de afgelopen weken was het weiland vrij drassig, ik hoop dat de elektronica niks heeft geleden.
    Er zat wat water op de esc maar op de fbl unit ar7200bx gelukkig niet, dus dat zag er goed uit.
    Thuis gekomen gelijk met lucht alles schoon/droog geblazen.
    De schade tot nu toe die ik zo kan bekijken is een landings skit, gestripte main gear, main blades grips krom en al wat er in zit denk ik en een kapotte canopy.
    En natuurlijk een fikse deuk in me zelf vertrouwen.:(

Sta de er van te kijken dat de servo's nog oke zijn, want die schijnen nog al brak te zijn van een blade 450x.
    Als ik ze met de hand zachtjes beweeg lopen alle 4 de servo's nog goed, dus ik denk geen tandwieltjes kapot van binnen.
    Hoop niet dat main shaft krom is en de kop, dit alles heeft wel een fikse op donder gekregen natuurlijk.
    We gaan alles maar is goed nakijken of er nog verborgen gebreken naar voren komen.

Vraag me af hoe nou zo'n main gear gestript kan zijn, is dit een gevolg van te laat throttle hold er op of gaat dit altijd als eerste kapot.
    Wat wordt er zoal gecontroleerd, alleen de onderdelen die kapot zijn of gooien jullie heel dat ding uit elkaar.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    altijd vervelend als zoiets gebeurt.

Je main gear word inderdaad gestript door een te late throttle cut erop te gooien.
    Je motor wil wel door draaien, maar de bladen blijven in de modder / gras hangen waardoor je alles kapot slaat.

Ik zou 'm wel even een stuk uit elkaar trekken.
    Gezien je de main gear moet vervangen gewoon even de hele as eruit, kop eraf schroeven en de as over een spiegeltje rollen om te checken of die nog recht is. En van daar uit loop je al je onderdeeltjes even na of er overtollige speling of kromme onderdelen tussen zitten die je moet vervangen.

17. JoopB

JoopB

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Hallo Low, welkom op het forum en jammer van de crash. Maar ik vrees toch dat dit er een beetje bij hoort. Ik heb helaas ook al heel wat deuken in mijn ego gehad. Dit is er helaas één van:

Maar soms moet je gewoon even met je neus op de feiten worden gedrukt dat je iets te ver bent gegaan. En dat is dus op zich een mooie les mits je er wel wat van leert ;-)

En wat de schade betreft valt het volgens mij best mee. Ik denk dat de drassige grond toch een beetje demping heeft gegeven. Over de hoofdrotoras zou ik mij niet druk maken, deze is eenvoudig te vervangen. Wel raad ik aan om de hoofdrotorbladen goed te controleren op scheuren of beschadigingen.

Zelf haal ik na een crash de heli zover uit elkaar dat ik alle onderdelen die beschadigd kunnen zijn kan inspecteren. Dus in de meeste gevallen gaat bij mij de hele aandrijving los. En bij twijfel ook de hele staart. Wat je methode ook is, zorg dat je er zeker van bent dat alles weer goed en recht in elkaar zit.

Dat het tandwiel stript is heel normaal. Zeker als de motor ook nog aan stond. De motor draait enorm veel toeren en er zit nogal wat gewicht in dat als een vliegwiel werkt. Zeker bij kleinere heli's zorgt dat er voor dat het tandwiel gestript wordt.

En nog een klein tipje van mijn kant, vlieg nooit in idle als je dit niet nodig hebt. Zit je nog in de hover fase, vlieg dan altijd in normal mode zodat je motor uit gaat als je in paniek je gasstick naar beneden trekt. En leer jezelf aan om je vinger altijd bij de Throttle hold te houden.

Succes met repareren.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. pizmo75

pizmo75

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Balen hoor! Maar helaas hoort crashen erbij!

19. pizmo75

pizmo75

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Alweer de 1000ste post op dit draadje!

20. hirzo

hirzo

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Of je daar bij zo'n topic blij mee moet zijn...:eek::D

Even snel op de timer van de zender kijken...

Oriëntatie kwijt>schrikreactie>nagenoeg volle bak negatieve pitch (in idle-up) hard de grond in...en bleef ook als een gek rondtollen, reageerde niet meer op input sticks/throttle hold.
    Nu staat er van alles scheef, zit het vast en is er amper tot geen beweging in de servo's te krijgen en gaan de rotorbladen niet meer draaien...:lol:
    #noob actie:oops:

Deel Deze Pagina