Die Calmato 60 is eigenlijk bedoeld voor een .60 Cubic Inch (CA 10 CC) nitromotor daarom heet ie de Calmato sports 60. De Calmato 40 is bedoeld voor een .40 Cubic Inch (CA 6,5 CC) nitromotor. Met deze motoren is het gewoon goed vliegen daar waar het model voor bedoeld is. Is een conversie van een dergelijk model ook mogelijk naar electro? Natuurlijk wel, als je eenzelfde propeller rond laat draaien met dezelfde toeren dan maakt het natuurlijk niets uit. Een omwenteling is een omwenteling nou eenmaal, of dat nu gedaan wordt met nitro of met elektro het blijft hetzelfde.
De hamvraag blijft dan... wat heb ik nodig. Even terug naar die verbrandingsmotor. Op verschillende sites wordt gewoon aangegeven wat het vermogen is van de een motor. Ga je er van uit dat je een .60 motor nodig hebt dan zoek je die op en zie je de PK's wat een motor kan leveren. Er staat altijd het maximale, in de praktijk wordt dat nooit gehaald. Hou je dit getal aan voor je conversie naar elektro dan kom je bijna altijd goed uit, je hebt dan altijd vermogen over. Een .60 CU motor heeft om en nabij 1,6 PK vermogen. Ga je dit omrekenen naar watts (1 PK = 736 Watt), dus 1,6 PK is (1,6x736) 1177,6 Watt. Dat is dan ook het vermogen wat je nodig hebt om te kunnen vliegen met de Calmato 60. Nu is dat getal best leuk maar je zult het moeten vertalen naar een voltage en een amparage. Op school heb ik goed opgelet dus ik weet dat volt X Ampere = Wattage. Even de som invullen ?(volt) X ?(ampere) is 1177,6(watt). Uit de praktijk weet ik dat je qua lipo op 5s (18,5 volt) of op 6s (22,2) gaat uitkomen.
Terug naar het sommetje uitgaande van 6S lipo, 22,2(volt)X ? (Ampere) = 1177,6 (watt), ga je dan rekenen, dan kom je aan een motor die (watt gedeeld door volt= ampere) afgerond 53 ampere moet kunnen verwerken. We zijn er bijna, je moet alleen nog het aantal toeren weten. Uit ervaring weet ik dat een viertakt van mij 9500 toeren doet met een 14X6 prop op een soortgelijk toestel het prima doet/sterk genoeg is. Dus 9500 toeren heb je ongeveer nodig. Dus per volt 428 toeren, nu worden de specs van een motor opgegeven in kv's onbelast. Daar is een regel voor en dat is de 3 kwart regel. Dit betekent dat je belast met een prop om en nabij 3 kwart aan toeren over houd van de opgegeven KV's. dus je zou aan toeren nodig hebben (428 toeren gedeeld door 3 maal 4 is 570 toeren).
Nu weet je wat je wat je nodig hebt ongeveer en kun je zoeken naar een motor. een motor die je nodig hebt is een 550 - 600 kv motor die 53 ampere moet kunnen weerstaan. Verder is er ook een vuistregel voor het gewicht, die moet ongeveer 10% van het totaalgewicht zijn.
Hierbij een link, Helemaal precies alle specs goed is moeilijk. Ik had graag wat meer toeren gehad. Om dit te compenseren zou ik hier ipv een 14X6 prop een 14X8 prop gaan gebruiken.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_5045_500kv_Brushless_Outrunner_Motor.html