Wat is jouw handige handgereedschaps tip ?

prop-er

Forum veteraan
Ik koop regelmatig gereedschap voor het bouwen mijn vliegtuigen, of het sleutelen aan mijn motoren of auto.

Zo af en toe koop je dan iets waar je eigenlijk al een hele tijd je voorneemt deze aan te schaffen, maar het niet doet omdat je het eigenlijk te duur vind. :roll:

Wij als modelbouwers moeten regelmatig delen tijdelijk vastklemmen. Ik bezit een rijkelijk scala aan klemmen, knijpers, spelden, elastiekband, garen, touw, etc.

Ik liep dus langs zo'n schitterend rek van de Praxis (die veruit het mooiste assortiment handgereedschap hebben) zie ik deze lijmklemmen:

3448-FS-sp_klein.jpg

Kleine handklemmen, L=150, twee stuks voor € 14,- ("vroeger" was dat ruim 30 gulden...)

Ik heb ze een tijdje in gebruik, en dit is typisch weer zoiets van, dat had ik jaren eerder moeten hebben! :) Echt grandiooos, lekker snel klemmen, met één hand. En enorm sterke klemkracht als het goed vast moet zitten.
Figuurzagen zonder krampachtig je hout vast te houden, depron platen net een klein beetje klemmen tijdens het uitharden van de lijm, zonder ingedeukte plekken na te laten.

Wereldklemmen. :D

Wat is jouw "handigste handgereedschap" :?:

Wat ik erg handig vind is een zogenaamde arterietang:
Arterieschaar.jpg

Deze gebruik ik om bijvoorbeeld moertjes vast te houden als ik er met een dop of steeksleutel niet bij kan komen.

Het voordeel is, dat je de tang vast kunt zetten (je hoeft dus niet constant kracht uit te oefenen)

Ze zijn onder andere te koop in hengelsportzaken.

@ prop-er:

Mijn Pa heeft er al twee kapot. (hij vint het &$^&% dingen)
Maarja hij gebruikt ze niet voor modelbouw maar voor doehetzelven.

Ik heb heeeel veel gemak van zo'n 204 delige boor/schroef/bitjes set.

2c_1_b.JPG

De kwaliteit ervan is echt bagger, maar er zit zo ontzetend veel in en voor modelbouw heb je (ik) meestal niet de zwaarste kwaliteit nodig

Tja, die arterietang moet ik ook hebben! Ik heb zo vaak dat ik ergens gewoon niet goed bij kan komen. (Te diep weggewerkte stekkerverbinding, servo-draadje dat niet wil luisteren, etc.

De 204 delige set kan inderdaad handig zijn. Ik heb alleen ooit eens bij de kijkshop zo'n tig-delige draadsnijset gekocht. Net zulke bagger als die 204-delige set. Als je de tappen bekijkt dan is die draad slechter als wat je ooit op een moer zult tegenkomen. Om over de kwaliteit van het metaal nog maar te zwijgen. (plastic is nog harder...)

Ik heb tegenwoordig een adresje hhttp://www.buitelaar.nl waar ik tegen een hele gunstige prijs, goed gereedschap kan kopen. Waaronder een 24-delige metaalborenset en een 24-delige tapset.

mijn handige gereedschap tip, voor diegene die hem nog niet kennen : een stukje schuurpapier op een roerplankje( die je normaal gebruikt om verf te roeren). ik vraag altijd een extra plankje, en plak er verschillende grofheden op, en zo heb je heeel goedkoop hele fijne tot groffe vijltjes

Mijn fijnste tool is:

een 3 delige schroevendraaier set, past bijna in alle schroeven zonder doldraaien en ligt HEEEL fijn in de hand , het is een schroevendraaier set van 20 euro maar dan hem je ook iets!

Verder heb ik ook van die tangetjes die je vast kunt zetten maar die gebruik ik meestal alleen bij het vissen............

O ja tape vind ik ook wel handig!!!

Die arterieklemmen kan je vaak op de diverse beurzen kopen. Als je (voorlopig) niet op zo'n beurs komt kan je ook naar een militaire dumpwinkel gaan. Ik heb een hele set van diverse vormen en lengtes bij BACO in IJmuiden gekocht. Het is overjarig materiaal van het leger dat niet meer gebruikt mag worden voor de geneeskunde. Oude veldhospitalen die worden opgeruimd en dergelijke. Ze hebben daar nog veel meer leuk spul zoals een heel scala van scalpelmesjes. Ideale mesjes voor de modelbouw alleen wel opletten want als je in je vingers snijdt dan voel je het meestal niet eens zo scherp zijn die dingen. Krijg je opeens rode vlekken op je balsa of je tekening, Waar komt dat nu vandaan? Ai, in m'n vinger zit een finke snee en dat heb ik niet eens gevoeld! (Ze hebben er ook pleisters. :wink: )
De site van BACO vindt je HIER.

Haha, wat een leuk draadje wordt dit!

Ik ben ooit eens bij de BACO geweest, je kunt daar uren ronddwalen, en je vergapen aan al het moois wat daar te koop is.

Mijn vader is een fanatieke visser, die heeft vast nog wel zo'n tang over...

Goede schroevendraaiers mogen wat kosten. Persoonlijk vind ik de schroevendraaiers van de HEMA erg fijn werken. (goede geharde punt)

En een goedkoop horlogemaker schroevendraaiersetje is uiteraard basisuitrusting.

@Magic2002: Toevallig had ik vanmorgen hetzelfde probleem, ik moest in een vervelend hoekje wat depron wegschuren. Heb ik zo'n roerlatje gepakt, 3M schuurpapeir korrel 240 eromheen gevouwen, en lekker aan het schuren/vijlen gegaan. Werkt grandioos.

Wat zouden we trouwens moeten zonder een combitool. (die is zo klein, dat valt ook nog onder handgereedschap...) (...)

Bij de action kan je ook leuke klemmen krijgen (bijna dezelfde die jij noemde aan het begin). Wel zijn ze een beetje klein maar het hoeft meestal niet groot in de modelbouw. :lol:

mzzls..................Daniel.................... 8)

Soms moet je wel eens van die kleine potjes verf een beetje verdunnen. Als je motoriek bijzonder goed is kan je gewoon uit de terpentine literfles gieten. Lukt dat niet, dan kan het zo:

Ik gebruik hiervoor een "neusdruppel"pipetje. (Ik weet niet eens hoe het officieel heet) Dat is zo'n klein bruin potje. Daar zit ipv een dop een glazen staafje met rubber knijpkopje op. In het flesje doe je de terpentine, met het pipetje kan je heel precies de verdunning aan de verf toevoegen.

Mijn "handige Tooltje" is een zelfgemaakte schuurlat: Lijm 2 30 cm lange allu L-profielen tegen elkaar; plak een strook schuurlinnen (van de rol) met dubbelzijdig tape erop en klaar is Kees :D . Ik heb er een paar gemaakt, met verschillende korrelgroote. Ik gebruik ze heel vaak. Eigenlijk onmisbaar voor elke modelbouwer!
schuurlat.jpg

Enne............dat operatietangetje: die moet ik ook hebben :wink:

Helemaal met vorige 'spreker' eens, alleen koop ik gewoon kant en klare T-profieltjes :wink:
Ook langere profielen werken goed, bv van een meter: ideaal om bv een ribbenvleugel te schuren.

Nu even geen tooltje maar een vraag over een tooltje: Hoe maak ik een mooie ronde sleuf in de zijkant van een 3 mm dikke balsa lat zodat daar een staaldraad in kan verzinken (bijv. bij het bekleden van een landingsgestel poot) :?:

Ok, ik heb nog een handig tooltje:

Op een ijzerzaagje zitten aan twee kanten kleine metalen dwarspennetjes, om 'm vast te houden in je zaagbeugel. Na een klein beetje zinvol geweld zijn deze verwijderd en heb je een goedkoop 'uit de hand' zaagje.
Ik zaag hiermee altijd nauwkeurig balsa o.i.d. langs een oppervlak weg (denk aan uitstekende delen van de vleugel op de bouwplank)

Kost geen drol, maar toch een hoop lol :P

ik gebruik gewoon een modelbouwzaag :lol: , ik zaag het alemaal iets te ruim uit (0.5 mm ofzo) en schuur het dan recht. :wink: verder gebruik ik een ''schuurstokje'' en konstruktielijm van Bison

Back