Wat is het meest gebruikt in nederland, mode1 of mode2 ??

Zo rustig zelfs dat een gemiddelde 3D whizzkid zou denken dat hij een radiostoring heeft :p
Juist bij 3D whizzkids heb ik altijd de indruk dat ze constant last hebben van ernstige radiostoring.:rofl:
Ik vlieg nu ook mini quadcopters en daarmee wil je echt niet mode1 vliegen. Wat ik daarmee zie bij collega mode1 vliegers is dat ze grote moeite hebben met het constant gas veranderen bij het sturen en andersom
Ik vloog er met Mode 1 zo mee weg... En heb verder ook de tegenovergestelde ervaring: Beginnende Mode 2 vliegers concentreren zich op de rechterstick en doen de linker er maar wat bij. Kortom, het gas gaat steeds te laat dicht of er weer op.
Dat kun je echt niet hebben tijdens een bosrace
Tijdens een wat????? Racen met een bosje van die hupsafladders?
Mocht je in de toekomst ook aan multirotors denken
Adviseer ik je echt om mode 2 te kiezen. Je wilt hoogte en rol echt op 1 stick hebben
Onzin, zie boven.
Verder vind ik mode 2 dichter op de werkelijk heid staan
De werkelijkheid? Je bedoelt mandragende multicopters?
Mode1 is mijn inziens super onlogisch
Onzin, zie boven.
(Ik kan trouwens beide modussen vliegen)
Het meervoud van modus is modi.
En al is Mode 1 mijn favoriet (als ik Mode 0 even buiten beschouwing laat), beginners helpen met Mode 2 is geen probleem.

Conlusie: er is geen 'betere' Mode. Voor niets.
 
Laatst bewerkt:
Ik mis in het hele verhaal en alle pleidooien, mode 4.
Nu verschilt dat niet zo veel met mode 2 bij de meer simpelere kistjes zonder ailerons.
Daarvan zet ik, als de zender op mode 4 blijft staan, het richtingsroertje op het knuppeltje van de ailerons.
Zo blijft het richtingsgevoel, (reflex) hetzelfde.
 
Je kan natuurlijk alle modes opnoemen maar de vraag was wat het meest gebruikt werd.
Dat is mode 1 en mode 2.
Daar vliegen veel mensen en instructeurs mee dus met die 2 modes kan je goed les krijgen.
Ik heb bij electrozwevers het gas op een schakelaar en de butterfly op de gasknuppel (franse methode) maar dat zijn variaties op een thema (in mijn geval Mode 1)
Natuurlijk kan je ook je zender zo programmeren dat je gas op een draaiknop gaat, ailerons op een hevel naast de zender, richting op de hoogteknuppel en weet ik veel wat nog meer.
Je hebt dan weer een nieuwe mode uitgevonden...
Maar voor beginners, ga naar een club, kijk waar de meeste instructeurs mee vliegen en neem dat over.
Dan leer je snel en goed vliegen.

GJ
 
Bij dit soort discussies stel ik altijd als geintje de vraag:
Als mode 2 beter is dan mode 1, waarom heet het dan mode 2? Je gaat toch ook niet naar formule 2 zitten kijken.

Mode 1 heeft een historische reden:
Vroeger had je voor eenvoudige dingen (auto, boot, zwever) een tweekanaals zender.
hoog-laag links en sturen rechts. Zeg maar mode 1 zonder gas.
Mensen die met RC begonnen waren dit al gewend en bij een 4 kanaals zender kies je dan voor mode 1.

Tegenwoordig beginnen mensen vaak met een speelgoedje in mode 2.
De meeste beginners zie ik dus nu met mode2 verschijnen. Gelukkig kan je met leeraar-leerling systemen als instructeur een andere mode hebben als de leerling. Zelfde merk nodig als de leeraar, of soms hebben leerlingen gewoon zelf twee zenders. De leerling zender kan dan vaak een simpel type zijn. 2e hands 35Mhz bijvoorbeeld, want zendgedeelte wordt toch niet gebruikt.

Ik zie dus een verschuiving maar mode 2, maar ik vind dat zelf niet zo'n punt.
Als je de zender ergens in europa koopt (bij een gerenommeerd bedrijf) zit je met de CE certificering wel goed.

tip:
Met de korte antennetjes van 2.4Ghz is het mogelijk een zender ondersteboven te houden. Nieuw model aanmaken en wat kanalen omdraaien en je kan in een andere mode vliegen. Niet voor normaal gebruik, maar heb dit wel eens gedaan om een indoor kisten van iemand in te vliegen.
 
Mode 1 heeft een historische reden:
Vroeger had je voor eenvoudige dingen (auto, boot, zwever) een tweekanaals zender.
hoog-laag links en sturen rechts. Zeg maar mode 1 zonder gas (en rudder)
Mensen die met RC begonnen waren dit al gewend en bij een 4 kanaals zender kies je dan voor mode 1.
Zo dus:
Super_2.jpg

Het is een goed voorbeeld, maar er is nog iets aan vooraf gegaan.
De apparatuur die daarvoor gebruikt werd bij F3A had voor iedere stuurmotor -het waren geen servo's in de ware zin van het woord- een pookje met twee schakelaars: 2 (schakel) kanalen per functie. Omdat het trimmen van de neutraalstelling niet mogelijk was, moest voor de functie die echt niet zonder kon (hoog/laag) m.b.v. 2 extra kanalen een niet neutraliserende stuurmotor bedienen, die via een mixheveltje de neutraalstelling van kon beinvloeden.
Je had dus (4x2)+2=10 schakelkanalen nodig om een model helemaal te kunnen besturen (en de handigheid om met tussen nul en vol schakelende kanalen toch soepel te vliegen - ik heb het gekund...)
Zo zagen zo'n zender met ontvanger er uit (deze layout had de meest gebruikte apparatuur):
full

Op deze Kraft zender is met een beetje moeite de functie van de (schakel)sticks te herkennen.
Net als bij de Orbit set hierboven zitten de links/rechts functies aan de rechterkant en de rest links.
full

Zo zie je dat aileron rechts zit en hoogteroer links, dit is de basis van Mode 1, die daardoor veel makkelijker was voor piloten die al met de oude 10 kanaals zenders overweg konden.
Phil Kraft (wereldkampioen F3A 1967) vloog met zijn (uiteraard) eigen eerste proportional set in ....Mode 1.
full
 
je bedoelt dus dat mode 2 hier uit voort komt

360.jpg


Dit is pas echt single stick mode.....
 
Laatst bewerkt:
Nog enkele single stick's in het voordeel van mode 2

3 kanaals Kraft
005.JPG


3 kanaals Hitec
011.JPG


Groeten Jef
 
Dat is toch die revolutionaire één-hands mode die je stilaan ziet opkomen ? :)
Jij begrijpt het....:beer:
Beter nog: de enige met echte, mechanische force-feedback.
Gepatenteerd in 1940:
U-Control-patent_400x.gif

In de aansluitende 75 jaar geevolueerd van 'toy airplane' tot de moderne wedstrijdklasse F2 .:yes:
Alles in 1 hand:
full
 
Juist bij 3D whizzkids heb ik altijd de indruk dat ze constant last hebben van ernstige radiostoring.:rofl:
Ik vloog er met Mode 1 zo mee weg... En heb verder ook de tegenovergestelde ervaring: Beginnende Mode 2 vliegers concentreren zich op de rechterstick en doen de linker er maar wat bij. Kortom, het gas gaat steeds te laat dicht of er weer op. Tijdens een wat????? Racen met een bosje van die hupsafladders?
Onzin, zie boven.
De werkelijkheid? Je bedoelt mandragende multicopters?
Onzin, zie boven.
Het meervoud van modus is modi.
En al is Mode 1 mijn favoriet (als ik Mode 0 even buiten beschouwing laat), beginners helpen met Mode 2 is geen probleem.

Conlusie: er is geen 'betere' Mode. Voor niets.
Pppfff
Nu weet ik weer waarom ik hier (modelbouwforum)niet zo vaak meer kom
En geen lid word van een club
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:koud:
Geeft niks hoor, zijn we wel gewend.
Pubers kun je het ook nooit naar de zin maken.
Maar ook dat komt uiteindelijk meestal wel weer goed.
We wensen je van harte beterschap....:bye:
 
Sorry dat ik je valse de hoop heb gegeven dat je manier van redeneren ook maar enigszins goed te praten valt. Pubers willen namelijk alles zijn behalve puber. Dus als je daar wel tevreden over bent is de situatie veel ernstiger.

Dit soort egotrippende eigenheimers kom je van tijd tot tijd ook bij clubs tegen. Logisch dat modelvliegers, die wel van goede wil zijn, dat op een gegeven moment helemaal zat zijn. Je kunt een paard wel naar de bron leiden, maar als hij niet wil drinken houdt alles op.

Ik hoop dat je in je onverholen afkeer van alles wat staat voor veilig en verantwoordelijkheidsbewust modelvliegen, geen domme dingen doet waar je in een club inderdaad de kans niet voor zou mogen krijgen. Echt.
 
Back
Top