Wasa sectie uit 1628

Staat er niets over in de onderdelenlijst? Ik weet niet hoe het bij Corell (dit is toch een Corell kit?) is, maar bij diverse andere merken wordt de houtsoort wel genoemd.

Groet,

Ad

Helaas niets alleen bouwtekeningen:(
Geen bouwbeschrijving aanwezig.

Al gezocht maar 4mm bij 10mm maar nog niets gevonden.

Groetjes,
Frankwin

dat is inderdaad een lastige maat. het hout lijkt inderdaad zo op de foto veel op noten.
ik weet niet of je de beschikking hebt over een goede zaagtafel, anders zou het verstandig kunnen zijn een plankje van 100x1000mm te bestellen in 4mm dikte, hiervan kun je dan het benodigde stukje zagen en heb je voor jaren genoeg reserve notenhout.
ik heb indertijd een aantal van deze plankjes gekocht en maak hier vanalles mee wat ik te kort kom

heb je in de buurt nog een goede modelbouwwinkel zitten, ik ben niet bekend in die regio wat modelbouwwinkels betreft. voorkeur is toch om dit in de winkel uit te zoeken en dan het goede hout mee te nemen.

andere mogelijkheid is om wat rond te bellen bij diverse houthandelaren of ze toevallig restlatjes hebben in notenhout, dat wil ook wel eens succes opleveren

Zaagtafel altendorf op het werk.
We hebben wel eikenhout is dit een betere keuze met wat ze in de 17 eeuw gebruikten.
Ben allen bang dat het latje er uit springt bij de rest.:rolleyes:
Dus ik ga eerst voor noten:)

Groetjes,
Frankwin

voorkeur is toch om dit in de winkel uit te zoeken en dan het goede hout mee te nemen.

Ja, en vooral bij noten is dat belangrijk omdat je dat van betrekkelijk licht tot bijna zwart hebt. Daarom baal ik ook dat mijn "huisleverancier" ermee gestopt is, ofwel winkel gesloten.

Groet,

Ad

800px-Vasa-upper_gun_deck-6.jpg

bij de wasa dus wel moet ik nog eens opzoeken :)

Vasa13.JPG

nu ben ik niet meer mee hoor :confused: op de vorige foto zitten er planken tussen de balkwager en het lijfhout maar hier zie je goed dat er geen tussen zitten en zo dacht ik dat het overal het geval was

ja dat bedoel ik en ik dacht dat het zo moest

maar nu ik wat beter kijk zijn het 2 verschillende dekken op de foto waar het dicht is staat telkens maar 1 knie onder de dekbalk en bij de tweede foto staan er telkens twee knieén onder de dek balk. eerst maar eens uitvissen welk dek het is

heb ook wat aan het zoeken en kijken geweest naar fotos en denk dat het op de overloop open is en op het verdek is het dicht gemaakt.

ik zou denken dat het juist andersom moet zijn , mischien weet jan hier meer van hij heeft het boek van de vasa en is hem ook aan het bouwen

Hier de tekening van Corel ter verduidelijking voor de leken zoals mij;)
Het betreft het tussen dek, verbeter als ik het mis heb.
De betreffende plank nummer 28, onderaan.

full

Groetjes,
Frankwin

Laatst bewerkt door een moderator:
volgens de tekening lijkt me dit de plank te zijn.

maar op het plan staan nog wel fouten hoor dus is het niet zeker dat er het bij het echte schip ook een plank zit .

als je het echt naar het plan wil maken zou ik zeggen de plank er tussen steken. ;)

maar op het plan staan nog wel fouten hoor dus is het niet zeker dat er het bij het echte schip ook een plank zit
Alle info is welkom.:thumbsup:
Helaas zitten de plankjes er al op.:oops:
Behalve de beroemde nummer 28.
Alvast bedankt voor de info mede scheepshoutwormen.

Groetjes,
Frankwin

Back