Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Even een korte update,
Er is niet heel veel vordering, maar langzaam gaat de romp dicht :)

DSC05101.jpg
 
Rob ten eerste Gefeliciteerd met je promotie.

Maar ik had een vraag ik zit elke keer te kijken wat voor een munt op de standart zit :confused:
Maar ik krijg het niet ontdekt.:rolleyes:

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse
 
Bedankt frankwin,

De munt die je ziet is een logo van national geographic. Ik had nog een doosje staan hiervan waar ik normaal wat spullen in bewaar. De onderkant heeft de perfecte vorm om het WvH zo even tijdelijk te dragen tot de romp dicht is.

Groet, Rob
 
En weer een paar latjes verder :D

DSC05139.jpg


Zag op de ontmoetingsdag bij Germt dat je weinig kan zien van het onderste dek, maar wel iets. Heb daarom besloten om verlichting aan te brengen. Hopelijk helpt dat om naar binnen te kijken, en zal dat 's avonds een mooi effect geven ;)

Aangezien ik hier niet heel veel ervaring in heb, is het meteen weer een mooi leertraject.
Ik ben nu bezig om alle draden te trekken. Moet morgen nog even wat extra halen. Daarna alles testen op losse verbindingen.

DSC05134.jpg


De witte leds bij de electronica zaak waren blauw wit, niet geschikt dus.
Aangezien ik het licht van olie lampen wil nabootsen zat ik te denken aan gele leds.
De gele led gaf niet genoeg licht.
De heldere gele led gaf wel genoeg licht, maar extreem geel, er was geen kleur meer te zien behalve geel. uiteindelijk vond ik dit ook niet geslaagd.

In Jack (supersylvesters) zijn verslag staat dat hij warme witte leds gebruikte, dus deze heb ik besteld gisteren via het net. Ben benieuwd…

Ik wil het net zo aanleggen als Jack heeft gedaan, hoop dat hij het niet erg vindt dat ik even een foto leen ;)

Friesland_518.jpg


Rob
 
In Jack (supersylvesters) zijn verslag staat dat hij warme witte leds gebruikte, dus deze heb ik besteld gisteren via het net. Ben benieuwd…

Er zijn nogal wat varianten, ook in "warm wit". Maar let op, leds zijn als je ze met de nominale stroomsterkte van meestal 20 mA voedt soms erg fel. Door naar een lagere stroomsterkte te gaan verdwijnt de ergste felheid en wordt het licht ook nog wat "warmer". Experimenteren met voorschakelweerstanden kan je een mooier resultaat leveren, soms kan je wel tot 2-5 mA gaan en toch nog een aanvaardbare lichtsterkte hebben.

Groet,

Ad
 
Ik heb inderdaad wat verschillende weerstandjes in huis om hier inderdaad mee te testen. Kom nu tot ongeveer 9ma. Maar zal vanmiddag ook wat weerstandjes halen om nog lager te gaan

Bedankt voor de tip :)
 
Hallo Rob,

Leuk dat je ook verlichting gaat aanbrengen. Ik had zelf liefst gewone kleine gloeilampjes gebruikt, maar als die kapot gaan dan kom je er nooit meer bij. Warmwitte leds zijn soms nog te fel zoals Ad al zei, als je het echt goed wil doen dan zou je een led-dimmer moeten bouwen maar dan moet je wel wat kennis van elektronica hebben. Een kleine regelbare voeding brengt ook uitkomst.

Succes!

Jack
 
Ik heb voor een college bouwer een keer een print gemaakt waar de weerstanden voor leds zaten en voor een aantal groepen van lampen (bijvoorbeeld binnen verlichting, buitenverlichting, dekschijnwerpers, navigatielichten) potmeters om de lichtsterkte te kunnen regelen (zo gedimensioneerd dat de stroomsterkte tussen 2 en 20 mA per led ingesteld kon worden).

Dat werkte best wel goed, dimmers heb je nodig voor echt grote lichtbronnen waarbij het energieverlies een rol speelt. Die werken meestal met een PWM signaal (pulse width modulation) waarmij de spanning gedurende een periode wegvalt. Omdat dat meestal bij 50 Hz gebeurt zie ja dat niet, maar de led gaat wel minder fel branden. Snelheidsregelaars van borstelmotoren maken van hetzelfde systeem gebruik.

Groet,

Ad
 
@jack

Bedankt.
Een dimmer is me nu nog een stap te ver, eerst maar even kijken of ik het met de weerstanden kan redden.
Op mijn adapter kan ik voltage selecteren, misschien dat ik hiermee ook nog verder kan dimmen.

@ad
Het lijkt me erg leuk om zoiets te bouwen voor het volgende project, als de lampjes tenminste bevallen...
 
De warm witte ledjes zijn binnen, en ik heb ze even getest.
ze hebben alle 2 nu rond de 4 mA

Dit is de heldere gele:
DSC05153.jpg



Dit is de warm witte:
DSC05150.jpg



Ik neig nu naar de witte. Ik vind de gele te geel, het haalt alle kleuren weg, en het schijnt te veel in een rondje.
De witte is iets te fel en erg wit, maar je blijft wel alle houtkleuren behouden.
 
Zie dat het alweer een hele tijd geleden is dat ik een update heb gedaan, dus nog snel een in 2013 :D
Het gaat niet snel, maar langzaam gaat de romp dicht. Deze kant hoef ik alleen de gaten achter nog dicht te maken en aan de andere kant nog 2 planken. Daarna alles schuren en achter de planken op maat maken.

DSC05914.jpg


Ik heb een tijdelijke standaard gemaakt waar, aangezien ik nog niet precies weet wat ik uiteindelijk wil. Ik moet het alleen nog even passend maken.

fijne jaarwisseling :D
 
Hoi Rob,

Ik zit even naar jou en andermans verslagen te kijken ter voorbereiding van de bouw van mijn tweede grotere schip. Wat me opvalt is dat alles er zo "clean" uitziet kwa afwerking. Ligt dit aan een bepaalde lijm die gebruikt word of iets anders? Bij mij zag alles er lang niet zo "schoon" uit als je begrijpt wat ik bedoel?
 
Hoi Chris,

Bij zo'n overzicht foto van een groot schip verlies je veel details, daardoor lijkt het al snel strakker dan het is
Als je het gebrek aan lijmvlekken bedoeld, ik lijm de latjes alleen op de spanten. Daarna zet ik aan de binnenkant nog extra latjes. Hierdoor krijg je een soort van dubbele romp. Het voordeel is dat je bijna geen lijm aan de buitenkant krijgt omdat je geen lijm tussen de buitenste latjes doet.

Hoop dat je dit bedoelde en er iets aan hebt
Moet zeggen dat ik de Friesland ook een erg mooi model vind ;)
 
Ok die methode kende ik niet, ik lijm inderdaad de volledige achter en zijkant van de lat.
Maar het is niet alleen bij de totaal fotos , de close up van de planken op de spiegel bijvoorbeeld is ook zo clean al. Kan er mijn vinger niet opleggen, misschien puur omdat je bij je eigen model weet hoe het gemaakt is en daardoor de fotos ook anders "ziet" ?

Ik gebruik zelf uhu hart nu omdat dat snel goed vastzit maar is wel heel lastig schoon werken, zeg maar bijna niet :)
 
ik gebuik bison D2 SUPERSPEED.

wit doorzichtig opdrogen, en snel drogen en prima schoonmaken.

grt timberwolf
 
Het is inderdaad frustrerend dat je je eigen fouten precies ziet. Bij de achterkant zie ik bv. de fouten aan de bovenkant van de poorten, alleen door de resolutie zie je het moeilijk.
Als ik naar jou foto's kijk vind ik dat het er erg goed uitziet.

Ik gebruik als lijm de bizon houtlijm topspeed. Is erg snel droog. Het voordeel vind ik, is dat voordat het uithard het een elastische tussenfase heeft. Het is dan wat rubberachtig waardoor je het zo kan weghalen met bv een punaise. Het smeert dan niet uit en laat dan geen vlekken achter.
 
Soms voelt modelbouw als 2 stappen vooruit, 1 stap terug :(

Tijdens het beplanken was me niet opgevallen dat de planken achter niet perfect aansloten. Dacht dat ik dit goed zat, maar kennelijk niet :oops:
Pas na 10 latjes kwam ik hier achter. Ik los het op door kleine stukjes hout ertussen te zetten en dan de buitenhuid iets dunner te schuren.

DSC05944.jpg


DSC05943.jpg


2 stukjes zie je op de 2e foto al geplaatst. Goede les voor de volgende keer zullen we maar zeggen ;)

De romp moet nog geschuurd worden!
 
Back
Top