Wapen van Hamburg van Corel (1:50)

Ik ben ook van plan om dat te doen en volgens mij gaat dat dan bij de luizenplecht weer helemaal goed komen want dan loopt het eerste spant door omhoog.
Alleen zou dan de luizenplecht iets langer worden en dat is volgens mij geen probleem.

Maar weer even 'n verse up-date van de gang van zaken.
De vulstukken van de boeg zijn geplaatst maar zoals je zien kan zit hier schuurwerk zat, dus dat is wel even werk.
Het bovenste stuk heb ik opgevuld met 'n stukje balsa hout aan beide kanten tegen het spant en nu past het beter maar er zit wel heel veel schuurwerk aan.
full

Hierna heb ik de kiel geplaatst die ik vastgezet heb met koploze spijkers, natuurlijk met goed houtlijm ertussen en de spijkers goed in de Zap seconde lijm.
Deze komt niet meer los.
full

Ja, en toen het grote schuurwerk aan de boeg, dit is nog grof geschuurd en ik moet het nog netjes bijwerken maar dat komt gelijk met de galjoenscheg als je dat zo noemt tenminste, ik ben tegenwoordig heel veel namen kwijt dus verbeter me maar dan blijft er hopelijk wel weer wat hangen.
full

Ook de spiegel is beplakt en de achtersteven zit er ook op, dit heb ik eerst gedaan zodat de latjes tussen de latten van de romp invallen zodat je de naad niet aan de zijkanten ziet.
full

Hier komt hij weer de galjoenscheg, deze moet op de beplanking komen volgens de BB maar ik lijm in het midden 'n huidplank, deze is 4mm breed en de scheg is 7mm, hierdoor krijg ik 'n mooie sponning waar ik de planken in kan duwen zodat er altijd 'n mooie afwerking ontstaat.
full

Nu maak ik eerst het schuurwerk af, daarna komt de scheg erop.
Als dit klaar is bepaal ik de plaats van het onderste berghout en komt de zandstrook erin waarna het eerste deel van het beplanken kan beginnen.
Dit word nog 'n zware klus want de planken zijn 2*4 mm en van echt hard notenhout dus dat word zweten.
Tussendoor komt er wel weer 'n up-date want snel zal het niet gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend Dick:cool:
Even een punt van aandacht; De galjoensscheg paste bij mij van geen kanten. Ik moest er aan de boegkant (daar waar jij het latje in gelijmd hebt) behoorlijk veel afhalen om de ronding van de boeg er in te krijgen.
Dus even goed opletten of de ronding van het hout idem is aan de ronding van de boeg.
Héél slim trouwens om dat latje er op te lijmen:cool:

Germt

Bedankt voor de tip Germt, bij mij past hij niet helemaal maar is niet echt verkeerd.
Alleen bij het bovenste vulstuk klopt het niet helemaal en daar heeft het wat aandacht nodig.

Dick, ik heb nog wat gevonden, niet boos worden hoor, maar zag het ineens;)
In posting 42 staat onderstaande foto

full

Ik heb er iets bij getekend;
De kielbalk loopt aan de onderzijde door tot voorbij de kiel,en loopt dan terug naar de bovenzijde van die balk, hij loopt dus in een punt.
Dit kun je ook zien aan het roer (voorgevormder deel)
Zo te zien heb je hem recht afgezaagd.
Het lijkt mij dat je er een driehoekje op moet maken zoals ik met mijn gebrekkige tekenkunst in het blauw laat zien :)

Germt

Oké Germt, bedankt voor je oplettendheid dit heb ik echt gemist.
Zal er 'n stukje op lijmen en extra vast zetten met 'n stukje spijker die ik erin boor.
Gaat helemaal goed komen.

Denk je ook aan het laten doorlopen van de onderste planken van de romp tot aan het roer zoals dat gebruikelijk was ter versteviging van de verticale balk van de achtersteven ? Ik kan op de foto niet goed zien of je daar hout het weggestoken.

Andy

Voorbeeld van de Wasa:

full

Hier heb je helemaal gelijk in Andy, maar i.v.m. de toestand van mijn hand kies ik voor de makkelijke manier om de planken gewoon tegen de achtersteven aan te laten lopen.
Voor de sterkte heb ik er wel ijzeren pinnen ingezet.
Het is dan wel niet hystorisch correct maar als het geschilderd is ziet niemand het meer.
Dus op dit moment volg ik zo veel mogelijk de kit en ik hoop dan later weer wat hystorischer te kunnen bouwen.
Maar wel blijven zeggen hoor als je denkt dat het anders of beter kan of moet.:D

Verstandig Dick het is net als je onderschrift:
Als het niet kan zoals het moet moet het maar zoals het kan:wink:

Andy

bij de prinswillem hebben ze de kiel ook afgezaagt en de 3 planken op het achtersteven ? als je er 1 cm verf over zet als bij de prins willem zie je daar ook niets van dick

full

volgens hoving werd de kiel afgezaagt bij vorige resturaties maar hij wist het niet zeker, dit was ook het eerste wat mij toen opviel aan het schip en heb het hem toen ook gevraagt waarom het zo was, maar ook hij wist het niet met zekerhijd te zeggen

Juist mensen, en daarom laat ik deze kleinheid zo, maar doe mij 'n plezier en hou me wel alert zodat ik niet te makkelijk word.:)

Ondertussen heb ik de knielbank op de juiste lengte gemaakt Germt en de zandstrook zit er ook onder.
Nu ga ik beplanken vanaf het onderste berghout naar beneden maar hier heb ik even 'n vraag over.
Wanneer de eerste volle huidplank erop zit ga ik verjongen naar onder toe, dat is geen probleem mar later naar boven toe krijg ik verschillende hoogtes i.v.m. de verschillende dekken en moet ik steeds opnieuw gaan verjongen om goed uit te komen.
Omdat dit boven de waterlijn gelakt word moet ik iedere keer op het middelste spant uitkomen met 'n volle lat.
Hoe doe ik dat iedere keer want ik kan er niet iedere keer 'n halve lat tussen maken.
Omgekeerd, als ik van het onderste berghout naar boven beplank kom ik gegarandeerd iedere keer boven op 'n halve plank uit.

Verjongen vanaf de eerste plank naar beneden toe klopt.
Doordat de romp naar achter toe, steeds hoger wordt i.v.m. met de dekken, lijkt het of er ook verjongt moet worden.
Dat is bij dit schip niet nodig, de huidgangen lopen namelijk steeds met de zeeg van de eerste plank die je gelegd hebt op de markering van je berghout mee.
M.a.w. verjongen naar boven hoeft niet.
Bij mijn WvH kwamen de huidgangen naar boven toe steeds goed uit.
Hoewel de dekken nagenoeg geen zeeg hebben, hebben de huidgangen die duidelijk wel.
De lengtes van die planken zijn niet overal het zelfde, dat was in werkelijkheid ook niet zo, men gebruikte lengtes die men voorhanden had, als men maar op een spant uitkwam natuurlijk.

full

Misschien kun je het op deze foto de loop van de huidgangen zien.
Bovendien komt er nog een vertuining op, die loopt van het laagste punt van de verschansing (het middelste, laagste deel) naar achter met de zeeg mee. (Alles boven de zwart getekende lijn)

Germt

Er is nog wel niet veel gebeurd maar toch even 'n paar foto's en 'n vraag aan Germt.
De zeeg zit er in en dit zou de plek zijn van het eerste berghout.
Dit zit volgens mij redelijk goed.
full

De aansluiting op de boeg en dit gaat perfect met die sponning erin.
full

Maar hier zitten mijn twijfels want volgens mij loopt het hier veel te veel omhoog zodat ik bang ben dat ik straks bij de luizenplecht niet goed uitkom maar zo loopt de lat van nature in de bolling van de romp.
Ik moet met dit schip halverwege de romp beginnen en dat ken ik helemaal niet vandaar mijn twijfels
Zou ik de lat nu aan de scheg naar beneden drukken (dat kan wel) komt deze helemaal getordeerd op de spanten en dan gaat het ook niet goed komen.
Hoe heb jij dit opgelost Germt of had je hier geen problemen mee?
full

Wanneer dit wel goed zit of opgelost is zal het wel weer even duren voordat er weer foto's komen omdat ik eerst de helft ga beplanken en de hele romp worden plankjes van 18 cm dus ik weet wat ik doen moet.
Maar die zijn er weer als ik halverwege de kiel ben.

Omdat ik de romp beplanken één van de moeilijkste punten in de bouw vindt, heb ik er voor gekozen om er voor te zorgen dat alle planken een natuurlijke loop langs de spanten hebben.
Of dit volledig historisch juist is weet ik niet, maar bij mijn WvH is de romp iig strak en glad beplankt, en heb maar weinig hoeven te verjongen, of instekers hoeven te gebruiken.
Bovendien heeft hij ook nog de zeeg in de beplanking zoals het een Hollandse Tweedekker betaamt

Antwoord op de vragen;
De beplanking naar de spiegel (boven het berghout) kun je gewoon laten lopen, op een gegeven moment kun je 1 á 2 planken naar achter toe een heel klein beetje verjongen, maar dat hoeft niet persé, ik heb dat wel gedaan omdat ik vondt dat de zeeg erg groot werd, dus heb ik bij 2 planken nauwlijks zichtbaar verjongt om de planken hun vloeiende loop te laten behouden.

De beplanking naar de spiegel (onder het berghout) daar kom je straks de bekende instekers tegen, dat heeft te maken met de ronding van de romp achteraan, maar dat is voor jou niet nieuw.

De beplanking naar de boeg (boven het berghout) ook daar heb ik een paar (ik meen 2 planken) iets verjongt om met een horizontale plank gelijk te kunnen lopen met de luizenplecht.
Doordat de boeg een ronding maakt van het berghout naar de luizenplecht en vrijwel verticaal eindigt zul je zien dat je maar weinig hoeft te verjongen en de planken vrijwel horizontaal eindigen.

De beplanking naar de boeg (onder het berghout) daar zul je meer planken moeten verjongen, maar dat is een bekend fenomeen; dat is bij alle schepen zo.

Op de eerste foto, jouw eerste plank, is inderdaad straks de plaats van je eerste (onderste) berghout en die loopt exact zoals op mijn schip.

Op de laatste foto (van de boeg) lijkt hij ook weer exact als op mijn schip te lopen, dus ik zie geen problemen.

Wat je kunt doen is de afstand tussen bovenzijde plank en luizenplecht meten (langs je scheg) en de afstand tussen bovenzijde plank en bovenzijde voorste spant; dat verschil zal maar klein zijn, vandaar die 1 á 2 planken iets verjongen.
Bedenk dat er voor en achter nog behoorlijk wat rompbeplanking bijkomt als je de hogere dekken gaat plaatsen.

Succes

Germt

Oké Germt, bedankt dan kom ik er wel uit en ga ik zo lekker door.
Maar ik was bang dat de plank bij de boeg te veel omhoog zou lopen maar dat valt dus wel mee.
Hetverjongen is mij idd wel bekent en de stealers had ik wel verwacht en is ook geen probleem.
Foto's volgen wel weer als ik er 'n stuk of 10 gangen op heb zitten.

Ik heb even een foto gemaakt van de boeg van mijn WvH.
Ik heb 3 planken een beetje verjongd boven het onderste berghout.
Gelukkig zit de bovenste slooiknie er nog niet op dus kun je goed zien aan de kleur van de planken welke verjongd zijn.
Trouwens ze zitten bij mij ook nog eens (onbewust) onder het berghout.
Je kunt ook zien dat ik boven aan de luizenplecht precies met een volle rechte plank uitkwam.

full

Germt

Back