Waarom wil mijn boot niet in plane?

• Topicstarter Topicstarter wwidow
  • Startdatum Startdatum
W

wwidow

Guest
Beste mensen,

Ik ben nu al een tijdje bezig met een eigen boot ontwerp. Op zich vaart het aardig, maar als ik volgas ga dan trekt de boot een hele diepe 'V' achter zich, waardoor de schroef gaat lucht happen.
Hierdoor verlies je dus snelheid en blijft de boot naar achteren hangen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Met de grootte van de schroef heb ik al meerdere malen getest. Er zit nu een relatief kleine schroef op, 35mm.

De schroef as loopt ietsje schuin achteruit de spiegel en laat de schroef op 10% van de bootlengte in het water steken.

Zie de foto's...

boot1.jpg

boot2.jpg

[/img]

Heb je nog een foto van de onderkant en van de zijkant ( met schroef )

op de vorige foto's kan je het niet goed beoordelen.

hoelang is je romp en hoever zit je prop achter de romp? *begin van de prop*

10% is leuk maar 10% waarvan precies?

romp lengte *punt tot punt* uiterste lengte nemen dus

de boot is 70 cm van punt naar spiegel op de boven (platte) kant gemeten.

Het begin van de schroef zit precies 7cm achter de spiegel.

De motor lijkt mij sterk genoeg. Het is een 540 serie (16 turns geloof ik) met iets van 30.000 toeren onbelast en 24.000 belast.

Ik vaar op 6 cellen.

Scherpere foto's zal ik z.s.m. bij zetten.

wwidow zei:
De motor lijkt mij sterk genoeg. Het is een 540 serie (16 turns geloof ik) met iets van 30.000 toeren onbelast en 24.000 belast.

Het toerental van je motor zegt niet alles,

Een schroef is gemaakt voor een bepaalde snelheid, draait deze te snel zal je boot wel vooruit komen maar je schroef zal niet optimaal presteren maar meer schuim kloppen
Te langzaam spreekt voor zich.

Wat voor schroef je nodig hebt zou ik zo niet weten, je zou eens moeten experimenteren met verschillende maten.

Misschien moet je ook eens proberen om je accus naar voren te leggen zodat je boot beter in balans is

zijn alle hoeken die het water raken wel scherp? mijn cat plakte ook heel erg en als die plakt komt die dus niet in plane.

je hoeken moeten zo scherp mogelijk zijn

Hallo.

Je schroefas MOET RECHT uit de boot komen, ook vanaf de zijkant bekeken...
Ik denk dat je schroef nu heel veel water naar beneden stuwd, ipv naar achteren, waardoor de neus in het water gedrukt word en je niet planeert.

Ten tweede kun je een 70 cm romp niet echt vooruitbranden(laten planeren) op 6 cellen. Ik heb een Key biscayne die met 14 cellen en een oude speed 700 al heel erg goed vaart, en planeert, hij sringt uit het water!

En de toeren die dat motortje maakt zegt helemaal niets over de echte power, die je nodig hebt bij een boot om hem te laten planeren.

Word die motor trouwens heet tijdens het varen?
dat zou dan komen omdat je hem teveel belast, omdat de boot gewoon te groot is voor zo'n motor.

Even om te vergelijken; ik heb een catamaran, van een metertje lang, en daar gaan 28 cellen in, dat is meer dan 4x zoveel. Die boot gaat dan ook hard, maar op 14 cellen krijg ik hem echt niet omhoog, de punt van de boot dan he :mrgreen:

gr, Nico

een starre as krijg je nooit 100% recht uit een boot
altijd onder een kleine hoek, zo dat wanneer je je romp op tafel lecht tussen je prop en tafel 2a3 mm lucht zit

dat ie een diepe v maakt kan te maken hebben met je zwaartepunt die moet tussen de 27 en 30 % liggen vanaf de achtekant
dus even controleren

dan naar je motor en accu's kijken voor een boot van 50 cm leuk maar voor 70 cm, en niet de lichtste zo te zien een afrader

hoeveel weegt de boot vaarklaar ?
een speedboot met 7 cellen en vergelijkbare motor zou zond de 1200 gram wegen om leuk te gaan.

Groeten Gerjan

Ten eerste 2 nwe foto's

boot3.jpg

boot4.jpg

Hmzz tjah,
Mijn boot weegt met 'alles erin' 2.2 kg.
Daar ligt nog een extra accu in voor de balans, die er dus uit kan.
Ik kan ook nog van het dek nog het 1 en ander afhalen, zodat ie op zo'n 1200 gram komt.

as staat veel te schuin
en 2.2 kilo is ook veel te veel voor 6 cellen
dieet verplicht :lol:

Groeten Gerjan

leg de motor verder naar voren.
die kan in het voorte open gedeelte.
en neem dus een langere as.

het begin van de prop moet op 7 cm zitten.
dan moet de onder kant van de as 2 mm hoger zitten dan de bodem.
dus leg de boot op een vlakke ondegrond en stel daat de af op af.

neem een 36mm k propje want de prop die er op zit op de foto is niet geschikt.(ziet er uit als een p-serie prop)

leg je zwaarte punt goed. zoals het is ingedeelt kan dat nooit op 29% liggen eerder ergens op 20%.

en als je het goed wilt doen.
dan neem je een speed 700 met 12 of 14 cellen.
met een 42mm k-serie propje en dan zal het een stuk beter lopen.
zowiezo de as vervangen en goed doen.

greetz jaimy

waarvoor is dat stuk plexyglas aan de achterkant? voor opspattend water?

groet, aad

ik denk dat dat stukje plastic is voor het water wat terug valt, ik weet niet hoe hard deze boot gaat maar als ik dit zo lees, 6 cellen, 2,2 kilo, denk ik dat dat is al 'fake' spiegel.

je boot is denk ik te langzaam om in plane te komen...

Heb zelf een Robbe Magin One gebouwd, volledig volgens de originele bouwbeschrijving, met volgende onderdelen:

motor: speed 700 turbo, 9,6 volt van Graupner (met waterkoeling)
regelaar: Pico 60 ook Graupner dacht ik?? geen BEC dus extra batterij nodig voor de besturing
batterijen: 2 x 6 cellen 3300 Sanyo, 14,4 volt
schroef: 3 blads, 39 mm
alles bijeen +/- 2300 gr.

met bovenstaande opstelling planeerde de boot bijna niet, heb dan stabilisator vlakken geïsntalleerd en dat scheelde enorm!
Voor de rest heb ik gemerkt dat het zwaartepunt enorm belangrijk is.
Heb nu ongeveer 7 minuten full power vaartijd, snelheid nog niet gemeten maar ik schat 'm tussen 35 en 40 km/u.

Davy_78 zei:
Heb zelf een Robbe Magin One gebouwd, volledig volgens de originele bouwbeschrijving, met volgende onderdelen:

motor: speed 700 turbo, 9,6 volt van Graupner (met waterkoeling)
regelaar: Pico 60 ook Graupner dacht ik?? geen BEC dus extra batterij nodig voor de besturing
batterijen: 2 x 6 cellen 3300 Sanyo, 14,4 volt
schroef: 3 blads, 39 mm
alles bijeen +/- 2300 gr.

met bovenstaande opstelling planeerde de boot bijna niet, heb dan stabilisator vlakken geïsntalleerd en dat scheelde enorm!
Voor de rest heb ik gemerkt dat het zwaartepunt enorm belangrijk is.
Heb nu ongeveer 7 minuten full power vaartijd, snelheid nog niet gemeten maar ik schat 'm tussen 35 en 40 km/u.

geen bec dan heb je een ontvanger pack nodig
dus het is een reg met bec

verder een speed 700 zit niet in een magin one maar een 710 van robbe.
tenzei zelf vervangen

en bijde motoren die op 12 cellen draaien varen het beste met een 42mm 2 blad prop van grapner (graupner carbon 42mm dogdrive)

trim vlakken hoefen niet nodig te zijn tenzei je alles heb geprobeert en hij vaart nog niet goed

greetz jaimy

Back