Zo te zien wind genoeg. Aan de ene kant jammer dat de camera statisch op de boot staat, maar vind de beelden niet slecht.
Er stond inderdaad voldoende wind, in de vlagen teveel voor de SeaWind, dat werd later wat beter voor deze typisch licht weer boot.
Wat betreft de statische camera; ik moet nu 'mikken' met de boot om te filmen wat ik wil, dat is al lastig genoeg. Ooit een twee assen opstelling aan boord gehad (pan en up/down) met een FPV cameraatje er op en dan via een schermpje op de wal meekijken.
Dat is ontzettend lastig zeilen, omdat je zo dicht op het wateroppervlak zit en bijna geen zicht naar voren hebt.
Ik keek overwegend over het scherm heen rechtstreeks naar de boot, om te kunnen zeilen, want tijdig over stag gaan op het beeld van de camera is iets waar je ontzettend aan moet wennen; ik ging vaak te vroeg overstag, omdat je de afstand tot de oever niet goed in kunt schatten en vaak te laat, omdat de wereld via een groothoeklens toch héél snel op je af komt, boem, in de wal...
Zou ik willen filmen vanaf de zeilende boot, dan is een cameraman/vrouw, die zich met de over twee assen beweegbare camera bemoeit te prefereren, dan kan ik me op het zeilen concentreren.
Een camera op een pendel, zodat de horizon redelijk vlak blijft is een volgend experiment. Probleem daarbij is het dempen van het naslingeren van de pendel, zonder dat 'ie te traag gaat reageren onder helling.
Ik heb wel een gyro voor een drone die over twee assen stabiliseert, maar dan heb ik een grotere boot nodig vanwege het gewicht van zoiets.
Groeten, Jan.