Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Precies Harm en Opa, en of ik nu tijdens de pauze in mijn auto blijf zitten, of even ontspan met een half uurtje varen, dat maakt voor de productiviteit niets uit. Mensen die op kantoor werken gaan vaak "lunchwandelen", ik ga "lunchvaren". Ik denk zelfs dat even naar buiten om te varen beter is dan blijven zitten in je "rijdende kantoor", wat mijn auto min of meer is. ;)

Net ook weer op dezelfde plek gevaren. Ging lekker, wel een beetje fris met 13 graden en zo'n windje, maar ik heb nu wel een frisse neus gehaald.

2. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vandaag letterlijk en figuurlijk tussen de buien door gezeild. 's Ochtends liet het inlogsysteem het afweten, waardoor er een tijdje geen opdrachten binnen kwamen, dus toen maar de tijd nuttig besteed door te zeilen bij Strijkviertel. Het was toen nog droog, alleen waren er nu nog meer vissers, waarvan eentje met een voerboot. Gelukkig zag ik dat het een 2.4 GHz exemplaar was, dus geen kans op storing op mijn AM zender die bij de MM zit. Wel waarschuwde de bestuurder dat hij een lijn aan het uitvaren was, dus of ik daar wel uit de buurt wilde blijven. Dat beperkte mijn zeilgebied wel wat meer, want die lijn werd zo'n beetje aan de andere kant van het meer gelegd, zo leek het wel. Gelukkig was de wind goed, en was het lekker zeilen. De afstelling van de boot zoals hij nu is, bevalt me goed. Alleen in vlagen loeft ze op, bij iets minder vlagerige wind is licht tegensturen genoeg, en bij nog wat constantere wind vaart de boot aan de wind vrijwel rechtdoor. Voor wedstrijden zal deze afstelling niet voldoen, maar als allround afstelling, waarmee ik in de meeste omstandigheden uit de voeten kan, wel.

Kort daarna ging het regenen. Later die dag nog even in Amersfoort geweest, bij de stapstenen. Ook prima wind, alleen zweeft er onder het wateroppervlak nog hier en daar wat sliertjes wier rond, en de kiel van de MM is een meester in het opvissen daarvan. Je merkt dan direct dat de echte gang eruit is, boot vaart minder hoog aan de wind, en als je dichter bij de kant komt zie je de sliertjes in het verder heldere water goed hangen aan kiel, en soms roer. En ook nu ging het weer kort nadat de boot uit het water was gehaald, regenen. Echt mazzel gehad daarmee.

3. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Dit weekend ook eindelijk maar weer eens varen met de Sirius na een aantal weken van $##!@ werkuren...
    Lijkt zondag wel een mooie vaardag te worden;)

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Goed idee, Arnold. Niets zo lekker inspannend en toch ontspannend als zeilen.

Vanmiddag bij de stapstenen gevaren, en dit keer vastgelegd dat ik met de MM zonder kleerscheuren tussen de stenen door ben gevaren. Misschien niet zo spectaculair als Roel met zijn "Schnellboot", maar ik was wel tegelijk aan het filmen en varen, dus maar 1 hand voor de zender, en eentje voor de camera.

(Het kan zijn dat de video nu nog niet online is, Vimeo was nog bezig met het "processen" ervan)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je je een beetje uitslooft kan je met een mm wel rond gooien tussen die stenen.
    Rechtdoor heb je ruimte zat dus.

video doet het niet, dus die blijft voor een andere keer

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Met de vlagerige wind van vandaag, en maar 1 hand om roer en zeilen te bedienen, en de zender vast te houden, leek me het niet zo slim om te proberen te slalommen.

Volgens Vimeo zal de video met een kleine 20 minuten online moeten staan. Ik heb al geprobeerd een abonnement te nemen, dan wordt je video direct online gezet, en kun je onbeperkt HD bestanden uploaden, maar ik kom niet door het aanmeldproces.

Edit: video zou nu te zien moeten zijn.

Laatst bewerkt: 28 sep 2012
  7. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Gisteren weer gevaren met de Happy Hunter.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    leuke speedboot.

9. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Fraaie foto's maar.............. niet helemaal schaalsnelheid!?
    Groetjes,

10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo
    vandaag met de skipjack gevaren
    de boot doet helemaal niet wat hij moet doen
    in de staart zit teveel drijf vermogen
    dus dat moet opgelost worden
    gr raf

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Extra vermogen in een sleper is niet erg, als je het maar weet te doseren. Ten eerste is de boot nog zonder opbouw, dat scheelt ook al. En al kun je snel varen, het hoeft nog niet. Ik durf te wedden dat de sleper van Harm met de nieuwe schroef straks ook een leuke hekgolf zal trekken, als de stoommachine op volle toeren draait, maar ik weet ook dat deze extra snelheid niet gebruikt gaat worden om te racen, maar om met lagere toeren, dus lager waterverbruik, net zo hard te kunnen varen als nu bij een hoger toerental. De "knuppel aan de knuppels" bepaalt hoe hard je vaart, nietwaar?

@Raf: jammer dat je sub niet zo goed presteerde. Maar zo te zien had je er wel mooi weer bij, en helder water natuurlijk.

12. Etapje

Etapje

Lid geworden:
    1 nov 2010
    Oei oei oei, plaats ik eens een foto in deze discussie:p. De meeste tijd gewoon rustig gevaren en gemanouvreerd, maar ja met een aantal snelle racemonsters op het water die rond de 80 km/h voeren wil je ook wel eens wat gas bijgeven. En zoals indoorvlieger al aangeeft is extra vermogen in een sleper helemaal niet erg, kan ik zo mooi mee slepen.

13. mslb Dries

mslb Dries

Lid geworden:
    13 sep 2012
    Vandaag nog even een klein proefvaartje gemaakt met me beunvaarder. Jammer dat ik was vergeten de accu opteladen.

@ Etapje
    Ik heb een Pollux die in planee kan. Echter gebruik ik alleen de oververmogen tijdens het slepen en tijdens het duwen, erg handig.

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Lekker even gezeild bij de stapstenen. Leuke wind dus de MM zeilde lekker. Kwam nog een stelletje langs, de vrouw meteen tegen de man "Die gaat echt wel op een motortje" waarop de man dat direct tegensprak. Toen vroegen ze mij om uitsluitsel. Even uitgelegd dat er wel motortjes in zitten, maar dat die alleen het roer, en de stand van de zeilen besturen, en dat de wind toch echt voor het vooruit varen zorgt. Ze waren verbaasd dat het dan nog zo snel kon gaan, en wensten me daarna veel plezier.

15. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

vandaag de duik regelaar door een bts van norbert vervangen
    hopelijk is nu de ellende achter de rug met het probleem van de andere zelfbouw regelaar
    die wilde nogal eens ontregelen
    en natuurlijk juist het leeg pompen liep steeds verkeerd
    die lucht bel daar moet ook nog iets aan gedaan worden
    lekken doet de boot niet dus daar zit alles goed

seffens nog eens proberen in de test bak

gr raf

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Die nieuwe schroef schoffelt duidelijk meer water onder de sleper uit.

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Herfst treed morgen in vertelde de weerdame, varen met de losse boot zal dus nog wel even duren.
    Ben benieuwd wat dat voor beeld gaat opleveren en of ik inderdaad veel zuiniger met water om ga.
    (door lager toerental voor een zelfde snelheid)

19. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    ik heb dus met de skip gevaren
    meer duiken alleen dan varen want in de bak kom ik niet ver
    de fouten gevonden en morgen opnieuw proberen of alles nu wel terug goed ligt
    gr raf

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Net even heerlijk gezeild bij Hoogeveen. De MM surfde er lustig op los. Volgens buienradar.nl een lichte windkracht 4 (22 km/u) Helaas geen camera mee, maar aan de andere had ik de boot waarschijnlijk met 1 hand aan de zender nooit zo lang in surf kunnen houden. Om in surftermen te blijven, dat was "wreed". :D

Deel Deze Pagina