Tadango
Forum veteraan
Meestal richting ontvangers.[emoji3]
En een beetje andersom (telemetrie)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Meestal richting ontvangers.[emoji3]
.... van zenders, ontvangers, servo's, laders en andere electronica.... Maar "iets" zegt mij, dat de productie daar allang was.maar de productie, verkoop enz. gaat naar Seoul in Zuid Korea.
Met een oude graupner zender bedoel ik een MC 16.Nou, probleem is dat mensen niet eens meer weten hoe ze een model goed moeten bouwen.
Ze gooien de servo's er in en met de computer kan je alles afstellen.
Als je dan die "ouderwetse" Graupner zender gewend was dan moest alles neutraal staan anders kreeg je hem niet vliegend.
Dus vernieuwing is niet altijd verbetering.
Ik vind mijn Graupner MX-22, ook al heeft ie dan een computer en werkt ie met Jeti 2.4, nog steeds de fijnste zender.
Heb een Jeti gehad, is niks voor mij, ligt niet lekker in de hand en heeft veel te veel gedoe om het besturen heen.
GJ
Ik heb ze hier nog niet voorbij zien komen, maar wat vinden jullie van de Multiplex SX zenders?
Deze werken met duidelijke plaatjes en een aanwijs pen.
Vanwege de beperkte handleiding en mijn beperkte aanleg, heb ik er een tijdje mee zitten klungelen. Maar de meer ervaren lui zullen hem snel door hebben.
T'is maar een idee.
Wel ik heb er eentje, nadat ik ongeveer 15 jaar uitsluitend met een MPX Royal gevlogen heb schakelde ik over naar een FR sky QX7S omwille van Open TX. Het plan was om in eerste instantie voor al mijn zwevers de Royal te blijven gebruiken omdat ik een massa aan MPX ontvangers heb en voor al mijn motormodellen de QX7S. Zo ver zo goed, bleek enkele weken voordat ik op hellingzweeftrip wilde vertrekken dat de Royal kuren begon te krijgen, iets wat onszelf ook al eens overkomt door het ouder worden. Halvelings in paniek heb ik mij dan maar een SX-12 gekocht, door de telemetrie kon ik de vario rechtstreeks via de zender horen en was ik verlost van de aparte LPD ontvanger en ik dacht dat de connectiviteit met de PC wel wat mee zou geëvolueerd zijn, dit had ik leren waarderen door Open TX. Voor de vario had ik het juist voor het tweede was dat dus niet het geval op dat gebied is de SX-12 blijven hangen op het niveau van de Royal, buiten een back-up maken kan je met de zender aan de PC niet veel aanvangen, had ik me maar beter moeten informeren.
Nu naar jouw vraag, wat ik kan vertellen is dat de SX-12 probleemloos werkt zoals ze het bedoeld hebben bij MPX, ook het Touchscreen verhaal. Ben ik daar nu blij mee? Niet echt, eerst en vooral is het kleurenscherm niet echt goed af te lezen als je ergens in de volle zon op een berg zit, dit geld natuurlijk ook als je in de vlakte zit. Het model instellen met het pennetje, op zich is daar niets mis mee en gaat het vrij makkelijk tot dat je de roeren juist wil gaan instellen. Ook al heb je alles mechanisch goed in elkaar gestoken een paar procentjes hier en daar moet je toch altijd wel instellen. Hier loopt het niet lekker met het pennetje, normaal gezien kijk je naar het roer en draai je het scroll-wieltje of -rolletje tot het goed is. Bij de SX moet je ieder keer tikken op het scherm en dat wil niet niet goed lukken op het gevoel je zit zo naast het invoerveld te tikken. Het is misschien niet zo hip meer maar met een simple scroll-wieltje zou dit zo opgelost zijn .
Met andere woorden ik heb dus nog altijd heimwee naar mijn oude Royal, het is wat mij betreft nog steeds de meest ergonomische zender die ik ooit had, ook al heb ik grote handen ik vind het leuk om een dunne zender in de hand te hebben en dat kun je van een SX niet echt zeggen. Het enige wat voor mij in de buurt komt is de QX7 nadat ik hem wat heb aangepast door de dikke klompen achteraan de zender te verwijderen en de sticks die heel diep zaten omhoog te brengen. Al da andere FrSky zenders vind ik te lomp en/of te zwaar al ben ik wel in de verleiding om eens een X-lite te proberen dit lijkt me wel wat om mee de berg op te sleuren.
Ware het niet dat ik tegenwoordig niet zoveel meer te vinden ben op de helling zou de SX buiten vliegen en zou ik me terug een Royal kopen, het vario verhaal kan tegenwoordig aangepast worden door een V-speak module in te bouwen. Voor die enkele keren per jaar dat ik dan toch ga hellingvliegen kan ik wel leven met de SX en voor de rest ben ik dolblij met mijn Taranis QX7S en hoogstwaarschijnlijk schakel ik na verloop van tijd helemaal hierop over maar zolang al die MPX ontvangers blijven werken houdt ik het op twee systemen.
Tot slot, hoe ziet mijn ideale zender er uit. Eigenlijk heel simpel een Mpx Royal die draait op Open TX en meer hoeft dat echt niet te zijn. Voor mij geen kleurenscherm of Touchscreen meer.
Dirk
Het lijkt wel of ontwerpers van zender er op uit zijn ons te plagen.
Nu heb ik voorlopig nog niet zo heel erg gecompliceerde modellen, maar je bespaart jezelf een hoop tijd door een model "wat er op lijkt" te kopiëren en dat dan aan te passen.Ik weet alleen niet of ik ooit, net zoals in mijn Graupner er een gecompliceerd model in een half uurtje in kan zetten.
Als ze daar ook zo snel leveren als bij ons, dan heb je het donderdag over een weekje of wat binnen, lekker onthaasten.Dus net een nieuw backboard besteld, dan kan ik hopelijk donderdag alles met servo's testen.