Waar de juiste bestanden te vinden om zelf stickers te maken ?

Hoi allemaal,

voor degenen die eventueel het verhaal hebben gelezen van mijn Lancaster, die weten waar ik het over heb. Hoe dan ook, we zijn dit toestel aan het afschuren, bijwerken en terug volledig vliegklaar aan het maken.

Zo'n 6 jaar geleden had ik al gezocht naar stickers voor het toestel, maar vanwege gebrek had ik "geprobeerd" ze zelf te maken. Dat was redelijk gelukt, maar niet goed genoeg om het opnieuw te proberen.

Daarom mijn vraag : hoe lossen de schaalbouwers het op als ze geen "standaard" set met decals hebben ? Is er een site of plaats waar ik bepaalde dingen kan kopen en laten afdrukken of downloaden om zelf af te drukken.

Misschien iets meer info : de Lancaster is op schaal 1/12.5 met een spanwijdte van 2,5m. De eerste keer had ik hem gemaakt in de Mickey The Moocher versie maar het mag gerust een andere zijn. Eventuele kleurkenmerken en lettertypes kunnen ook al helpen.

Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp.

Groetjes,

Davy

Het gaat niet om gewone 1 kleurige stickers plotten maar om Decals in meerdere kleuren die op plotterfolie geprint moeten zijn met spritt vaste kleuren.

Mvg Johan

Het probleem van Davy is volgens mij ook niet het maken van de decals.
Dat is goed en makkelijk te doen in alle soorten maten en kleuren.

Maar het vinden van de orginele bestikkering van de kist.
Althans zo lees ik het.

Enige manier daarvoor is volgens mij verschrikkelijk veel het net afspeuren, elk bruikbaar bestandje opslaan en desnoods bewerken en dan drukken maar.

Heb voor mijnn Nasa F15 toenertijd ook veel gegoogeld etc.
En ben voor m`n nieuwe F15 striping ook al aan het zoeken.

Ik heb ooit ergens een draadtje gezien op een amerikaans forum met alleen maar embleems , nose-arts , etc
Als ik het me goed herrinner was dat RC-univers heb effe geprobeerd maar de Search functie werkte niet goed.

Hoi allemaal,

Plotje en Berto hebben gelijk.
Het is geen probleem om de decals (eventueel) zelf te maken en zelfs niet om te laten maken. Maar het is idd het vinden van de juiste lettertypes en kleuren en logo's en roundels en vooral ook nose-art...

Moest er nog iemand iets vinden, dan hoor ik het graag !

Vriendelijke groeten,

Davy

Hey Han,

natuurlijk allereerst bedankt voor je moeite.
Ik ken Google als mijn broekzak en heb hem al veel gebruikt, maar toch vind je nergens "bronbestanden". Een foto kan je nog zo goed bewerken als je wilt, je krijgt er nooit een zuiver bestand uit zonder blurring om fatsoenlijk af te kunnen laten drukken.

Groetjes,

Davy

...Daarom mijn vraag : hoe lossen de schaalbouwers het op als ze geen "standaard" set met decals hebben ? Is er een site of plaats waar ik bepaalde dingen kan kopen en laten afdrukken of downloaden om zelf af te drukken....

Niet helemaal de vraag, maar misschien wel handig:

zelf-decals-maken

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Hugo;

dat setje had ik de vorige keer ook al. Werkt best goed hoor.
Maar aangezien de bronbestanden niet fatsoenlijk waren, kan je dat van het resultaat ook niet verwachten. :-(

Heb ondertussen jullie websites allemaal bezocht en zijn allemaal prachtige foto's, maar elke foto heeft wel minstens 1 probleem : te schuin getrokken, te klein, te donker, te licht, ...

Is niet makkelijk dus... :-)

Groetjes,

Davy

Hoi Davy, je kan ook opzoek gaan naar een jouw aansprekende uitvoering van een Lancaster in de lijn van plastic bouwpakketjes en dan de bijbehorende decals los bestellen. Die onder hoge resolutie inscannen en op de computer nog eventueel nabewerken. Met die bestanden kan je naar diverse shops om er stickers of decals van te laten maken.

Voorbeeld van zo`n decal-vel van een Lancaster:

Lancaster-002.jpg

Voordeel is dat je dan ook gelijk alle tekst en zelfs de roundels etc hebt en je kan kiezen in welke schaal je ze print/laat drukken.

Succes ermee,
Grt, Ram6

Hoi allemaal,

ik had ook al Revell aangeschreven voor zo'n vel, maar daar heb ik nog geen antwoord van ! :-(

Groetjes,

Davy

Tja, ik denk dat je voor de beste kwaliteit toch zelf aan de bak moet, veel kijken vergelijken, meten, tekenen (al dan niet met de PC) en vervolgens (laten) printen of zelf schilderen.
Heb je hier iets aan?
Zoom.nl Gallery
in ieder geval simpel wat betreft kleurgebruik. ;)
Verder een nog rondvliegend exemplaar, dus waarschijnlijk ook wel (goede) foto's te vinden.
Ik heb er nog wel meer foto's van deze kist (ook in hogere resoluties) denk ik.

Laatst bewerkt:
Hoi,

ja, ik ben al vollen bak op zoek !
Heb ondertussen contact gelegd met Peter Weers van Green Air Design (GAD). Zij hebben een kleine Lancaster met decals en hij gaat voor me onderzoeken of ze die kunnen uitvergroten. Het enige wat daar volgens mij niet bijzit is de nose art. Maar als het al de juiste roundels en lettertypes zijn, dan ben ik al tevreden. De nose art kan ik dan nog altijd proberen van het web te plukken en wat mee te knutselen in Photoshop.

groetjes,

Davy

Ik heb niet zulke goede ervaringen met 'grootformaat' decals.
Toen ik nog plastic modelletjes maakte heb ik heel wat decals geplakt, dus ik denk dat ik er wel genoeg ervaring mee heb.
Laatst heb ik decals gemaakt voor mijn Beaufighter, maar ze scheurden al zowat als je er naar keek.
Misschien ligt het aan de dikte van de decals. Ik heb toen van die printbare vellen gekocht.

groet,
Wouter

Back