Vulopening vliegtuig voor het tanken

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje namelijk:
Zou het handig zijn om op een vliegtuig (ik heb een kolibri van laser-models) een aansluiting te maken om te tanken, of is het makkelijker om het slangetje van de uitlaat/carb. af te halen en daardoor te vullen?

Indien handig om te maken, hoe zouden jullie dat dan doen?
Ik zat te denken, je gebruikt maar 2 aansluitingen op je tankje en dan wil ik de 3e gebruiken om een siliconen slangetje ergens naar de buitenkant van de romp te maken en daar een soort "vultuutje" te maken. Is dit haalbaar/veilig? Natuurlijk is het "vultuutjke wel afsluitbaar en vast dor de romp gemonteerd.

Groet,
Erik Dijkstra

Als je via carburateur slangetje tankt, komt rotzooi uit je 5liter tank aan de verkeerde kant van het filter terecht. Zogauw je motor loopt, spoelt die rommel uit het filter naar de carburateur.

bij onze club is het verplicht als beginner om een filter tussen je pompje te hebben en niet in je tank dit zou vaak problemen geven etc..
m.v.g Marijn
[EDIT] wat jij wil zijn complete setjes voor te koop complet met kogel afsluiting m.v.g marijn

Ik gebruik altijd het derde darmpje om bij te vullen. Dit kan simpel door een vijsje (M3 werkt perfect) in het darmpje te stoppen om het af te sluiten. Je hoeft het niet zo nodig door de romp heen te monteren. Het kan gewoon in de motorkap liggen oid. Wel opletten bij het gebruik van een derde slang, motoren die op hun kop werden gemonteerd hebben nogal de neiging om te verzuipen bij dat systeem. Veel mensen gebruiken dan een soort medische klem om het carburatorslangetje af te sluiten. Die heli-jongens doen dat blijkbaar ook op die manier.

Stevo

Eenvoudig is te vullen door de brandstofslang die van de tank naar de carburateur gaat. Als het goed is heb je hiertussen een brandstoffilter zitten. Door deze los te trekken kun je hier vullen (rechtstreeks in de brandstoftank en dus niet door het filter).
De brandstofslang op de uitlaat haal je van de druknippel op de uitlaat af en zodra daar de brandstof uitloopt is je tank vol.
Zelf heb ik het branstoffilter buiten de cowl liggen zodat ik daar makkelijk bij kan om te tanken (branstof slang komt dus door de cowl naar buiten, aan het brandstoffilter en gaat daarna weer 'naar binnen')

Jock

DUBRO_RC_2005_Catalog_5CAF.jpg
http://www.dubro.com/DUBRO2005CATALOG/DUBRO_RC_2005_Catalog_5CAF.html

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga het 3e slangetje gebruiken zodat ik alle andere aansluitingen lekker kan laten zitten. Afsluiten doe ik dan met een dopje als onder:
239356_BB_00_FB.EPS.jpg
deze monteer ik dan half in de romp en half er buiten (1e kant binnen en andere kant buiten de romp zodat ik als ik wil tanken alleen het dopje er af hoef te halen.
Groet

Inderdaad, ook een goed systeem maar voor mezelf was dit nogal een probleem daar ik gans de tijd dat rode dopje bleek kwijt te raken op het veld terwijl iedereen wel een boutje M3 heeft liggen. :roll:

Stevo

Daar heb ik inderdaad nog niet eens bij nagedacht. Het dopje is inderdaad niet echt groot. Ik kijk wel hoe vaak ik hem kwijt raak, anders kan ik altijd nog jou manier doen. Daar is ook niks mis mee denk ik. Kan het geen kwaad dat het los ligt eigenlijk? Dat gaat toch heen en wer in je vliegtuig?

jock zei:
Eenvoudig is te vullen door de brandstofslang die van de tank naar de carburateur gaat. Als het goed is heb je hiertussen een brandstoffilter zitten. Door deze los te trekken kun je hier vullen (rechtstreeks in de brandstoftank en dus niet door het filter). ...
Een veel duidelijker omschrijving dan mijn armzalig poging :)

Ik bedenk me nu dat een filter IN de tank (een filterclunk dus) veiliger zal zijn dan een filter TUSSEN de tank en de carburateur. In het laatste geval zijn er twee slangverbindingen die kunnen lekken/losspringen, in het eerste geval is er maar één overgang van slang naar filter.

Dat heen en weer slingeren valt reuze mee, ik heb er nog geen problemen mee gehad. Er is altijd wel een plaats waar je het slangetje kwijt kan - tussen het motorsteun of een miniwasknijper of klemmetje monteren oid.

Ook blijf ik er bij dat je wat het gebruik van filters betreft je deze beter kan monteren in je startbox (kwestie van de vervuiling aan de bron aan te pakken - oei klinkt als groenejongenspraat) dan op je eigenlijk toestel. In het verleden is maar al te vaak gebleken dat die dingen voor valse lucht zorgen of gewoonweg verzadigd raken met vuil waarbij opeens een goeie motor kuren begon te vertonen. Let wel, ik heb het niet over viltklunken oid in de tank zelf. Een koffiefilter in een trechter bij het overgieten van fuel is een welliswaar Spartaanse maar zeer doeltreffende oplossing. Ik geloof dus hoegenaamd niet in "onboard filters" aangezien de meeste vuil in de carburator niet van de brandstof (mits voorzorgen bij aanmaken of overgieten) komt maar van de aangezogen omgevingslucht.

@ Jacques

Die Dubrospullen zien er inderdaad Blitzzzz uit doch de prijs is gewoon belachelijk. Ik heb er een 3 tal gehad in diverse toestellen doch op heden opteer ik voor de 'keep it simple stupid" methode. Het feit dat ik uit mijn toestellen heb gegooid en het feit dat ze nog ergens in mijn hok liggen te slingeren toont hun nut aan.
Stevo

Erik,

Die ribbels op het door jouw afgebeelde doorvoertje maken het wel eens lastig het dopje eraf te trekken.
Mijn voorkeur heeft een 3mm koperbuisje. gewoon door de wand van tankruimte boren en vastlijmen. Buisje even opruwen met korrel 80 schuurpapier, blijven slangetje binnenin en dopje aan buitenkant beter zitten.

Robbe heeft mooie witte dopjes. Hebben meeste zaken wel hangen.

Groeten,
Gerben

Gerben heeft helemaal gelijk. Veruit de beste methode is het plaatsen van messingpijpjes die de binnenkant van de romp met buiten verbinden, maar de romp verder goed dicht houden. Het maken van gaten, waar slangen doorheen lopen is geen goede oplossing, omdat de olie zo regelrecht naar binnen wordt geblazen.
Alle ogenschijnlijk prachtige oplossingen met tanknippels, dekseltjes en weet-ik-wat-meer jagen alleen het totaalgewicht maar omhoog. En gezien het vliegbeeld van het gemiddelde clubmodel is overgewicht het grootste probleem. Dus: BETER VAN NIET!

Back