VSB Scania met haakarm systeem

haakarm

Die heeft het afzetten ook niet werkend gekregen zo als het hoord. Zit ook een blokkerings systeem op zie de messing haakjes. ben dus niet de enige die daar tegen aan is gelopen.

Maar de mijne werkt nu goed en is bijna klaar voor Ede.

Hallo Marko,

Wat je hier beschrijft is totaal NIET juist!! Heb vandaag in Goes het systeem mogen bewonderen en het werkt zoals in het echt. Het is een schitterend systeem wat super sterk is. Zowel het kippen als afzetten werkt super, en de blokkering is top. :worship:

Het chassis is niet zo hoog als die van jou, dus al met al een super systeem. :worship:

Gr Pieter

haakarm systeem

Heb vandaag in Goes het haakarmsysteem goed kunnen bekijken,en kan alleen zeggen een zeer knap stuk werk.Degene die een dergelijk systeem wel aanschaffen kan ik alleen zeggen dit is voortreffelijk gemaakt.
Ik wens de maker veel succes.
vr.gr.adrie

hallo marco

zonder dubbele blokeering werkt een echt systeem ook niet.
door het gewicht van container met lading
wil het schanier punt toch niet werken.
op een echt systeem wordt dit geblokkeerd dmv hydroliekcilinder.
Ik ben altijd uit gegaan van het leimbach systeem wat ook werkt zonder een extra blokeering.
Buiten die haak die je container vast zet. Dus ging ik er ook gewoon van uit dat het mechanisch ook zou moeten werken. En dat deed het ook toen het frame nog hoger was.

Na de verlaging zijn de draai punten te dicht bij elkaar gekomen zodat de container nu altijd wil gaan kipen en niet meer afzetten. Dat ze er in het echt een blokkering op hebben kan ik wel begrijpen. Maar Ik heb nu ook die blokkering en dat werkt het gewoon. Zou echt ook zonder moeten kunnen werken maar dan moet ik nog zoveel proberen. En daar heb ik echt geen zin meer in. de Truck moet gewoon een keer afkomen. En dan op naar het volgende project.

haakarm

hallo marco

zonder dubbele blokeering werkt een echt systeem ook niet.
door het gewicht van container met lading
wil het schanier punt toch niet werken.
op een echt systeem wordt dit geblokkeerd dmv hydroliekcilinder.
ik heb gisteren dit haakarm systeem in goes gezien en het werkt wel en HOE !! , het is perfect gemaakt,en het wordt mijn volgende project. m vr gr ad

Ik ben altijd uit gegaan van het leimbach systeem wat ook werkt zonder een extra blokeering.
Buiten die haak die je container vast zet. Dus ging ik er ook gewoon van uit dat het mechanisch ook zou moeten werken. En dat deed het ook toen het frame nog hoger was.

Na de verlaging zijn de draai punten te dicht bij elkaar gekomen zodat de container nu altijd wil gaan kipen en niet meer afzetten. Dat ze er in het echt een blokkering op hebben kan ik wel begrijpen. Maar Ik heb nu ook die blokkering en dat werkt het gewoon. Zou echt ook zonder moeten kunnen werken maar dan moet ik nog zoveel proberen. En daar heb ik echt geen zin meer in. de Truck moet gewoon een keer afkomen. En dan op naar het volgende project.

Hallo Marko

bij leimbachhaakarm zit het schanier punt ook laag waardoor het systeem wel afzet zonder blokkering zoals het bij jou eerst ook werkte
(dit systeem is ook te hoog,zie filmpjes youtube)
maar het schanier punt bij een echt systeem zit ong 150 mm hoogte verschil,en dan werkt het nooit zonder blokkering.
kijk eens op www.atmmaaseik.com
hier vindt je technische beschrijving ,en redelijke tekening waar je wat mee kan.
ik heb het zo gemaakt als de schuifarm naar achteren gaat deblokkeert hij de voorste vergrendeling (om bak af te zetten)
en blokkeert het achterste gedeelte in 1 handeling
en doe ik de schuifarm naar voren dan kan hij kiepen
en dit werkt gewoon goed.

hallo
ik heb de installatie ook gezien en werkt echt perfect en
voor dat geld is het niet duur,
het is een chassis met installatie in 1,
je hoeft enkel assen,motor,spatborden en een cabine erop te prakken,
gr markioo

Laatst bewerkt:
Hallo Marko

bij leimbachhaakarm zit het schanier punt ook laag waardoor het systeem wel afzet zonder blokkering zoals het bij jou eerst ook werkte
(dit systeem is ook te hoog,zie filmpjes youtube)
maar het schanier punt bij een echt systeem zit ong 150 mm hoogte verschil,en dan werkt het nooit zonder blokkering.
kijk eens op www.atmmaaseik.com
hier vindt je technische beschrijving ,en redelijke tekening waar je wat mee kan.
ik heb het zo gemaakt als de schuifarm naar achteren gaat deblokkeert hij de voorste vergrendeling (om bak af te zetten)
en blokkeert het achterste gedeelte in 1 handeling
en doe ik de schuifarm naar voren dan kan hij kiepen
en dit werkt gewoon goed.
Bedankt voor de info.

Hoi marko

Allereerst mijn complimenten voor het systeem en de bak.

Wat betreft de hoogte van de bak/systeem kun je het volgens mijn niet vergelijken met de foto van de echte van VSB. Dit omdat jij een haakarm hebt, en de echte op de foto een kabelsysteem (zie het ronde ding ''de lier'' tussen de zijflender en het trapje). Een kabelsysteem is in de regel lager gebouwd dan een haakarmsysteem, dus zal de bak ook altijd wat lager op het chassis staan.

Met vriendelijke groet,

Niels van den Elzen

Na een paar jaar even wat andere dingen aan mijn hoofd te hebben gehad. Ben ik weer begonnen met de scania.

Waar ik gebleven was:
De haakarm werkte wel maar was te langzaam op de volle slag, en hij kon niet laag genoeg komen om bakken op te tillen als er hoogte verschil was. Tevens zat er een 5mm lang dood punt in de arm. Als de bak op getild word kan hij niet vol worden belast.

Nu heb ik de afgelopen jaren wat ervaring om gedaan met electronica. En zodoende kwam ik er achter dat je voltage booster kan kopen. Op die manier kan je makkelijk de truck op 7.4 volt laten werken en de motoren in de arm met 12+ volt voeden.

Op ebay staan er genoeg te koop. Degene die ik nu heb besteld kan input 5 tot 12 volt en output 12 tot 30 volt 4 amp aan. Dat is voldoende voor de motoren.
2015-01-09190359_zpsc0593b50.jpg

Na deze te hebben gemonteerd was het snelheids probleem, en het probleem van het dode punt opgelost. Nu moest ik alleen nog even kijken of ik de totale slag kon verkleinen. Zodat de bak niet zo heel erg hoog komt bij het er opzetten.

Daarvoor heb ik nu de kleine schuif arm aangepast en alle binnen ruimte die er was gebruikt om hem nog verder in te schuiven. Het resultaat is dat hij 17mm kleiner kon worden.
2015-01-19165253_zps765651cc.jpg

2015-01-19165327_zpsafa6ee72.jpg

Wat een paar jaar rust al wel niet kan doen voor beter inzichten.
Nu gelijk verder gegaan met wat details aanbrengen. Bij de VSB trucks zit er een beugel om het frame heen wat net over het spatboord loopt.

Zie het geel met rood geblokte gedeelte onder de bak.
dsc00969cl.jpg

Deze is nu nagemaakt van 2.4mm dik messing en het is tevens een deel geworden voor de hendel waarmee ik kan kiezen voor kiepen of aflossen van de bak.
2015-01-19165404_zps163f9161.jpg

Zovalt de pin een stuk minder op.
2015-01-19165238_zpsab6b9fba.jpg

Dat is zeker lang geleden Marko!

Jij was degene met die Volvo (V40?) toch?
Geheel toevallig dacht ik hier van de week weer aan en dat ik je al lange tijd nergens meer gezien/gehoord had.

blijft een erg mooie wagen marko!

daarnaast je gebruikte spannings omvormer is er een die er wel mag zijn wat formaat betrefd! ik gebruik zelf veelal deze.

LM2596-DC-to-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-Mini-Small-Power-Supply-4-40V-to-800x800.jpg

stuk compacter en bijna net zo sterk. Ook nog goed betaalbaar met 5 euro.

Dat is zeker lang geleden Marko!

Jij was degene met die Volvo (V40?) toch?
Geheel toevallig dacht ik hier van de week weer aan en dat ik je al lange tijd nergens meer gezien/gehoord had.

Klopt dat was ik ooit lang geleden rij nu al weer 8 jaar in een C70 T5.
2.jpg

blijft een erg mooie wagen marko!

daarnaast je gebruikte spannings omvormer is er een die er wel mag zijn wat formaat betrefd! ik gebruik zelf veelal deze.

LM2596-DC-to-DC-Buck-Converter-Step-Down-Module-Mini-Small-Power-Supply-4-40V-to-800x800.jpg

stuk compacter en bijna net zo sterk. Ook nog goed betaalbaar met 5 euro.
Ik had de eerste gekocht die ik kon vinden. Vindt deze ook wel fijn dat je gelijk op het dingen je spanning kan zien. Maar zo'n kleine heb ik ook onder weg maar die zijn wel 2A die grote van mij is nu 4A

Mag ik vragen wat het praktische nut is van zo'n spannings-omvormer?
Is het niet veel eenvoudiger om met een hogere batterij spanning te beginnen, en daarmee een motorregelaar aan te sturen
Cor

Mag ik vragen wat het praktische nut is van zo'n spannings-omvormer?
Is het niet veel eenvoudiger om met een hogere batterij spanning te beginnen, en daarmee een motorregelaar aan te sturen
Cor
Het probleem wat ik had, is dat ik aan het begin heb gekozen voor een Tamiya MFC-01
Die stuurt alles aan in de truck op 7.4 volt maar kan erg slecht tegen hogere spanning.

De opties die er dan waren was een 2de accu met een losse aansturing voor de haakarm of alles veranderen naar een systeem dat wel werkt op 12volt. Alleen is dat dure oplossing.

Nu kan je dus simpel een deel van je electra op 12 volt laten lopen. Terwijl de rest op 7.4 volt kan blijven werken.

een hogere batterij spanning is soms onpraktisch. als je al op 12V draait wil je niet nog veel hoger gaan.

echter sommige vertragings motortjes hebben meer nodig om voldoende kracht te leveren. Met dit soort printen is het eenvoudig om de spanning op te draaien zelfs van een 7,2V accu tot 35V. En kunnen 24V motoren in ene ook gebruikt worden in de modelbouw. Daarmee krijg je veel meer keuze.

Maar het grootste voordeel van deze en zijn broertje die de spanning kan verlagen is dat je de snelheid kan regelen van de beweging. Veel bewegingen in ons model welke door een multiswitch worden aangestuurd gaan veelste snel. Overal een regelaar voor gebruiken is ook niet erg handig want we zijn vaak gebonden aan maximaal 8 kanalen.
Dus met een spannings omvormer kunnen we de snelheid instelbaar maken. En is de motor zelf niet meer bepalend voor de exacte snelheid (uiteraard nog wel in grote lijnen een 1000rpm motor op 10 rpm laten draaien is niet heel erg werkbaar).

Back