vrijlooplager rap 90

vandaag na t vliegen zat mijn witte tandwiel muurvast aan het rode tandwiel , dus t vrijlooplager zat vast , uit elkaar gehaald en bekeken maar niks aan te zien , de naaldlagers zitten er allemaal in , schuif ik de boel weer in elkaar draait t gewoon soepel , wat is de oorzaak hiervan ?? en wat kan ik ertegen doen dat t niet weer gebeurt ??

helaas gebeurd dat wel vaker bij die hubs, vervangen is de enigste (goede) oplossing.
bij quick UK werken ze aan een upgrade hub.

vervangen voor wat ??? dit is 3 weken oud , beetje raar dat dat zo snel al naar de knoppen is dan .

De oorzaak is dat het vet/olie de naalden in zijn zitting vasthouden en niet los komen bij vrijloop. Verhelpen is mogelijk maar er zijn verschillende theorieën.
Lager zuiver en vet/olie vrijmaken, heb ik geprobeert, maar na een tijd ook vast en bijna niet meer los te krijgen.
In olieën met teflon LV heeft bij mij het beste resultaat. (Er wordt ook gezegt van naaimachiene olie maar heb ik nog niet geprobeert).
Van de verschillende raptors die ik onder tussen door mijn handen gekregen heb is het de mijne waar ik het probleem mee gekent heb, de andere zijn standaard gemonteerd en kennen (toevallig) het probleem niet. Het is dus geen het-gebeurt-altijd-fenomeen. Wat wel het gevolg in de hand werkt is een te sterk aan gespannen staart aandrijving.

gr Jos

dat heb niks met een SE of een STD te maken , ze hebben allebei dezelfde vrijlooplagers , op mijn vorige 90 had ik een ander systeem inderdaad van iemand overgenomen , daar heb ik t nog nooit mee gehad !! ik had eigenlijk de hoop dat dit al verbetert zou zijn , niet dus .

de onderste jesus bolt moet je ook niet strak aandraaien !!!

want dan is het na 3 vluchten ook bye bye vrijloop.
die moet gewoon net aan.

hmmm , ok ik snap t , dus mijn staartriem staat te strak :mrgreen: , zal er s goed naar kijken dalijk , ik ga de boel ook lekker schoonmaken in het lagergedeelte en daarna wat dunne olie erin druppelen , zal WD 40 voldoende zijn daarvoor ??? en die bout zit gewoon normaal vast gerard , niet een kwart slag voor afbreken :D :D , er zit niet voor niets een nylock moer op toch ?? mocht er iemand zijn die hier een goede upgrade voor weet dan hoor ik t graag .

Dat is gewoon een Raptorkwaaltje, ga je niet door crashen hoor !!
Vroegâh hadden de Heims daar ook last van. Zorg maar dat er een geharde as in zit en dat , zoals Gerard zei de jezusbolt niet te vast zit.

Effe ontvetten en monteren, gaat ie weer vast moet je hem vervangen.

laurens schreef:
Fijn he die Raptors;-)
Hmm zulke reacties had ik wel verwacht :|

Ik heb zelf 2 raptor 60's gehad en 2 Raptor 90's heb ik nu en ik heb dat probleem nog NOOIT gehad!

Het heeft denk ik ook te maken van de manier van monteren,en/of dat men er olie/vet indoet.

Je hoeft aan zo'n lager helemaal niks te doen,gewoon uit de doos zo monteren en niet naar omkijken,en zoals de anderen al zeggen die jesus-bolt niet te vast draaien.

Groeten,
Marcel

ik ben nu hard aan t sleutelen , en ben erachter dat het bovenste en onderste lagerblok niet helemaal in lijn stonden , ik denk dat daardoor de vrijloop verkeerd belast word , ik heb m zo uit t zakkie gehaald en erin gezet , geen vet olie of wat dan ook erop of in gedaan , maar ja die 30% smeert automatisch alle delen dus dat is niet nodig :D en inderdaad die reactie`s konden niet uitblijven hè , haha .

</offtopic>
't zal idd wel een slechte kist zijn, die jongens op de 3D masters doen dat soort truukies natuurlijk niet met hun goeie heli ;)
<ontopic>

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn 50 SE vanaf nieuw, op advies van een clublid alles schoon gemaakt en ingevet met titan vet van Vario nu totaal geen problemen meer.

Je zou natuurlijk die messing bussen door kogellagers kunnen vervangen(als het dezelfde hub is die in het verhaal in de voorgaande post wordt beschreven).

Voor wat betreft de discussie over kwaliteit.........

Ik vlieg zelf een Sylphide 90 en heb zojuist de autohub bearing vervangen omdat deze vastliep(na 60 vluchtjes). Schijnt ook een kwaaltje van de sylphide te zijn :evil:
Hier verwacht je dat dus niet 8O :roll:

Op advies van de lagerboer stop ik de lagers nu vol met Multi purpose vet van SKF. Eens zien hoe lang hij het nu volhoudt.

Groet,

Marc

Quick-UK komt binnenkort met een R90 Alu vrijlooplager op de markt.
Dit vond ik ergens op een UK site met foto.
Zodra ik de foto weer vind post ik hem.

hallo,

hier is de nieuwe auto hub voor een Raptor 90 van Quick UK

autohub_top_600.jpg

autohub_bot_600.jpg

Hij schijnt ERG goed te werken. Wanneer hij te koop is weten ze nog niet, hij moet eerst getest worden, maar hij zal binnen een paar weken te koop zijn.

grt,
nando

Back