Vreemd servo gedrag

Hallo,

Het project heeft even stil gestaan. Heb het draadje nog maar eens weer goed doorgelezen. En wat mij het meeste aansprak was een te kleine servo in combinatie met een te grote servoarm wat elke speling zou versterken. Dus heb er een slag grotere Hyperion servo's er in gezet (DH16-FMD HV). Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem. Ook deze voldoen dus niet in combinatie met mijn vliegtuig. Daar komt nog bij dat het servo programeer programma maar blijft vastlopen. Heb de nieuwste versie plus de nieuwste drijvers geinstalleerd en blijft maar vastlopen. Nu ik hier niet verder mee kom ga ik maar weer terug naar analoog zoals Tandango ook al zei. Zelf zit ik aan deze te denken HS-625MG op 6 volt en die moet volgens mij wel voldoen.

Mvg,
 
Je hebt nu dus bewezen wat ik eerder al zei:
De kracht/sterkte van de servo heeft in elk geval met wat er in het filmpje gebeurt, echt helemaal niets te maken.

Sterker nog; pak een sterkere servo die even snel is, en het probleem zal erger worden.

Als je er mee gaat vliegen, is het probleem echt meteen opgelost. Het is iets wat zich op de grond voordoet en gewoon komt door de combinatie van een snelle servo (kracht is totaal geen issue) met een lage deadband en grote roeren met minimale speling.

Dan krijg je dit. Dit zie je bv. indoor ook vaak bij mensen met snelle servo's op hun kistjes.

Het probleem is gewoon dat het roer en de speling de servo uit z'n positie duwen, hij corrigeert, maar door speling en roergewicht schiet hij iets te ver door, corrigeert weer, en, en en.

Oplossing: hogere deadband, langzamere servo of lager voltage op deze servo. Oplossing 2 is het absoluut spelingsvrij maken van de roeraansturing, maar ik ga er vanuit dat je dat wel al gedaan had.

Welke scharnieren gebruik je?
 
In de lucht zal het jitteren zich inderdaad niet voordoen door de luchtstroming op de roeren. Bij mij waren de servo's er na 3 vluchten alleen wel klaar mee en doorgebrand. De analoge hitecs draaien nu nog heerlijk en krijgen het zwaar te verduren. Ik ben niet zo'n fan meer van de hyperion servo's, hitec's voelen veeeeeeeeel degelijker en betrouwbaarder aan.
 
Dat kan, ik heb niet direct ervaring met Hyperion servo's. Wat ik wel weet is dat dit fenomeen zich bij veel meer servo's (ook non-hyperion) voordoet en dat het eigenlijk altijd een combinatie is van snelle servo, groot (evt zwaar) roer en onvoorkombare speling (zoals bv. de tandwielspeling van de servo zelf). Ook de manier waarop digitale servo's werken, werkt hieraan mee.
 
Hoofdzakelijk de software in de digi's zijn het probleem. Een goede servo remt af en voorkomt klapperen. Wat mindere software zaal blijven corrigeren en doorschieten. Daarom vallen de hyperion's me ook wat tegen, omdat ze qua software niet helemaal lekker aanvoelen. In zo'n extreem geval met grote roeren krijg je dan dit probleem. De software kan er dus voor zorgen dat de servo zichzelf doorwerkt zoals bij mij gebeurd. Digi servo + goede software zal dus altijd beter werken dan een analoge, maar slechte software zorgt voor problemen. Ik wou ook digi hitec's proberen maar vanwege de kosten niet gedaan. Ze waren qua specs nauwlijks anders (platte versie, weinig keus) dus dan voor de analoge gegaan, dat moet zeker goed werken. Het waren maar rudder servo's dus niet super belangrijk.
 
Ik gebruik van die papieren schanieren die je moet lijmen met secondenlijm.
Al met al zit er iets speling op, je kunt helaas kogelschanieren en een servo's niet speligsvrij afstellen/bijstellen. Dus je moet het er maar mee doen.
Ik moet wel zeggen, er hebben ook Hyperion DS20-fmd in mijn vliegtuig gezeten en daar heb ik geen problemen mee gehad. Ik had dit niet moeten veranderen maar ik moest zonodig lichter boehoe boehoe.
Ik ga er HS-625MG inzetten en dan hoop ik dat het probleem is opgelost.

Mvg,
 
Je moet gewoon de `deadband width` een wat groter waarde geven, deze staat nu wat te `strak` afgesteld ...
 
Back
Top