Vragen aan Stoompomp.

Bedankt voor je reactie. Echter wat ik bedoel hoefde je niet de oxide laag te krassen. Het vloeimiddel werd eerst vloeibaar. Dan transparant waardoor je wist dat je rond de 400°C zat en je kon beginnen met solderen.

400°C dat is lekker veilig.
Weet even niet welk merk en type dat je bedoeld.
Lijkt een (olieachtig?) zachtsoldeervloeimiddel zoals van Fontargen.
Dat staat hier in de kast en ik gebruik dat met tin.

Bij bouwmarkten verkopen ze ook al een ewigheid Aluminium-Hardsoldeerdraden van bv merken zoals Welco en Rothenberger.
Deze zijn met aangeperst vloeimiddel, witte staven ca. 30 cm lang vaak met 5 in een verpakking. Niet echt duur.
Alleen met welke draden dan ook met aangeperste flux (aluminium, zilver, messing)
heb ik het probleem dat de flux niet echt daar komt waar ik wil.
Zet ik de fluxpasta voor het monteren op de te solderen werkstuk delen dan zie ik waar het zeker komt.

Aldus.
Succes en plezier met solderen.
Willum
 
Beste Stoompomp,

Links zijn proeven van hardsoldeermetaal,
rechts proeven van aluminium zachtsoldeermetalen.
De linkse zijn al geannaliseerd de rechtse nog niet.
De dikke Castolin draad is net als de alutite mooi gevloeid met Solvay flux Al-flux 726/2zg.
De tin draad met s39 universeel, de tindraad heeft een super glanzende zilveren laag gekregen die haar glans behoud.
Ben benieuwd welke legering dat is.
Maar zo zie je dat ook exoten gebruikt met een vloeimiddel echt vloeien en krassen niet nodig is.

upload_2018-6-13_19-39-44.png


Veel modelbouw plezier.
Groet,
Willum
 
2 jaar geleden in Dortmund stond er een man op de beurs met aluminium soldeer. Dat vloeide bij ca 400°C. Je hoefde bij dat materiaal niet de oxidelaag weg te krassen. Helaas ben ik mijn notitie kwijt. Heeft iemand een idee?

Beste Kaapstander,

Na even nadenken en zoeken:
Was het dit duo of een van die twee heren?
Zij (rexin-loettechnik.de) maken soldeermetalen.
Misschien iets voor meer modelbouwmensen.

messestand-neu.jpg


Groet,
Willum
 
2 jaar geleden in Dortmund stond er een man op de beurs met aluminium soldeer. Dat vloeide bij ca 400°C. Je hoefde bij dat materiaal niet de oxidelaag weg te krassen. Helaas ben ik mijn notitie kwijt. Heeft iemand een idee?

Beste "Kaapstander",

Of je informeert naar de beursdeelnemers, dan weet je wie het is.
Of ik stuur je een pakje met voldoende draad en flux voor aluminium zacht-en hardsoldeer.
Ik denk dat ik wel wat kan missen.
Vrijblijvend en met plezier.
Laat maar horen.

Groet,
Willum
 
Bedankt voor je hulp Willum. Ik ben me aan het oriënteren qua materialen waar ik mee uit de voeten kan ( ik ben een beginner qua aluminium solderen). Mijn gedachte is om er scheepskranen mee te maken.

Groetjes René
 
Mijn gedachte is om er scheepskranen mee te maken.

Indien u kranen wilt maken uit aluminium, bedenk dan wel, dat IEDERE las/soldeerverbinding uitvoerig gereinigd moet worden, ontvet met b.v. Primor en per direkt met het vloeimiddel afgedekt worden om her oxidatie te voorkomen.
Indien messing. Na reiniging, zelfs na meerdere dagen nog goed soldeerbaar. Bij gebruik van Resist 2 verkrijgt u ook nog een redelijk sterke verbinding.
 
Bedankt voor je hulp Willum. Ik ben me aan het oriënteren qua materialen waar ik mee uit de voeten kan ( ik ben een beginner qua aluminium solderen). Mijn gedachte is om er scheepskranen mee te maken.

Groetjes René[/QUOTE

Scheepskranen,
messing, staal, aluminium.
Klinken, (hard)solderen, lijmen..
Denk er inderdaad eerst goed over na dat is toch wel belangrijk.
Maak het je zelf ook niet te moeilijk.
Succes bij de overweging.

Veel modelbouwplezier.
Groet,
willum
 
Nee niet eloxeren of anodiseren.
Of dat mogelijk zou zijn met deze proeven, denk haast van niet

Het betreft metallurgisch onderzoek,
de legering vaststellen na soldering.
Als een (hardsoldeer)metaal geanalyseerd hebt,
heb je een metaal analyse,

Aan de hand van deze analyse kun je bij een tot dan toe onbekend metaal bepalen welk het is.
Weet je de legering weet je welk soldeermetaal dat het is welke eigenschappen het heeft en waarvoor het te gebruiken is.

Op de voorgaande foto:
De linkse 3 zijn al bekend,
De rechtse 3 laat ik nog onderzoeken.
Dan weet ik welke samenstelling deze 3 elk hebben en waar voor ik ze kan gebruiken.

groet,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Nu een vraag van mij aan de collega's stoombouwers.

Een collega stoombouwer uit Pernis, gemeente Rotterdam, heeft mij eind juni 2018 gebeld met de vraag of ik een tekening had van een triple expansie machine.
De collega heeft helaas geen PC, dus alles per telefoon of per post.
Indien iemand kan helpen, dan hoor ik dit gaarne.

Bij voorbaat dank.
Stoompomp
 
triple HD=265,MD=405,LD=685, slag=450 mm
250kW

mach.nr 130
schip nr 331
sleepboot suez 1950
naam Darfil 138


Geen idee of alles er van is meegekomen uit het archief.
Is GEEN modeltekening.
Misschien wel 80 tekeningen van A4 tot A0.
Niet digitaal.
 
WRoF-L9wrHE7n_CHpPXpXq89Jq68GajULrg700XQ9EQ6g_UgOuhsr0j34jgrwCywb6Heeht5rIhebloS0D8SD4eVN4v0nLTRPPnuVWAxIC1iRfyUQPAdD24Ofj4Rn_kOET12mXRlmk13JtZdwIsNCcdHMa9a2MrxQf-FOyckisMABgYJy0JXyXts5IM8TJB84GLC4qvHXjxpRUzNS6wYtP6pqqNV6e5XI4DTamUwnTUwTrWLcpW8DqHumuJoujBSUzopcEnmAZpIpNxNJqmbWTHBjmQN9FqJau3Os-NWwGX2m4sv1GmX5jHdU3ZecyaBDiSksVV-seNSx1Dx3CFR57VMwWHtG3e-jwD3hIoHmT4Gi_p5DvBWfBduPm_3vveZ_DCgTc_xszaBtD5NUs7PzPmulQ4xohz9HDHaRLgaKXUvLABrECRAhCJcQ8GgTlJD4_s3qaInNoim7nmQCFKcrLy90bcN8gidoohtSmi7mmgSqG-Cl3dykIYa--WnwXciAZ2GOHe3hP6o7NUwXvObvr5nedKpIGxPG63yl7o7enIzjp7T3iDDqFYYuUZfCjxtgaUBBIBHSS59gHlOBoYP1ap8178JCgtMu0436xA=w800-h600-no


Sm3trWgMG6LkvaL9TsF2J2EFAX930ljdYpWvRpuOzYKVjuWeBGrstpkezwjxDW2MhRsu3m7zq8xXwHMuoxbURXgA3oWvoUlXk1x5A7jGk_FZYKH1ayWvWqsxS5mDx3k5AIqi1aepOOJBiKhpti8IIePvUPjDiXweVnTgYxXsJCL7czcnBiiyaLiXu53sQZEILZBh_so8ntTh8TeexgwaJxwRMnjzR92nTNvPJT2ix3-vcQult-dk396KDxtw73uHd5tAHtPRFjvRBUXYdV8S4dQJtzT2MigeDGt5oGOaQ8Qjem1eEqeUQwPRksAOdfkyQkbjyUeBqWaID0ePoTeu9wyNf6n_616GfA-_r74q68HvI4L2SQZdCLdogrcLCV-MU1M-gGfhtG34FMY0HQPXr1M2s-H1TbMVRgoqXLyDiSsfImKgmDCs-ZigyrIGSyy7C7OoFGuz5o3Sn7euMVhFRJTEPyUrG-NT9wv_2_rLb4L66Qmr_WXKVvQD0In2R9_T476VFUDLicbxW5eHsGFY9yEv1hU9BG83Eos3UQ3AdJ9Lh16vBHQDEY76DqyOlyNCPBG-jjkQd0Kb6GOMfqIRXIv91k-priN6vS439BA=w800-h1067-no


5swFod6Y25hol5nZVxMolKHWcfBSFT5UnvOO4LZjw98UM3Bk0g0vLUEvLbyWbKsDLVj3P33ibLVzeu_NdsCqRaM5n6o-EQfFNR7cMOC-e38MGNI-HqKujRM7N5Xf_2TbjT03-mzrHD-XC2gJaq523xjs0jFTDuRZNydNfDH13WC70f8SX1fEujbnOXTVSnTf7_6Y8k23mlFJ4Q_Lzr10PtQjJeCYWYjTN4WHkJeQOYIDfyuAE4hDQCb2Ungo_78MP5HRqbGBgZNmsPj9f19vP9eH-MzG6TmidFA_7LP475Fw3Wn551sjSPv_9ptUhyVICqlMKGcBuTEMGwfC7mk2Pm9rsifAudw07Cbykux9r_-aL8mTSOWbix2yHSh7atS0wbeZ-o2NjbIpRS5Bc2zyHdGnlcsIADkL3im8VmvAtJNOzBeC82GU5fomnYBkVGZNss0WITwH6WTuSQWP0eIOnkot2nfTPGuuy12POK6z4tMJOAngLlxvlakwfjkanIDz_OMFZJ74iU4uJcI0a0_SYVf3pCL7qWpRv_ahjZvtK_XyZDfVmpNhROE8qVVzpPeKkGkeKSLzZ89bwAO0Kh4uIB6blrj9ZO9I2VqwXJ8=w800-h600-no


Zoiets?

Zit verdeeld in 6 kokers en bestaat uit vele tekeningen. (van een enkel A4tje tot uiterst kwetsbare A0vellen uit 1950)
Weet niet of alles wat nodig is ook op tekening staat.


Wellicht is de tripel van Stuart makkelijker.
Daar zijn vast nog wel tekeningen van in omloop.
 
Laatst bewerkt:
Zit verdeeld in 6 kokers en bestaat uit vele tekeningen. (van een enkel A4tje tot uiterst kwetsbare A0vellen uit 1950)
Weet niet of alles wat nodig is ook op tekening staat.

Zeer bedankt voor je antwoord. Ik heb je gehele bericht uitgeprint en zal dit opsturen naar de heer Wittekoek uit Pernis.

Wellicht is de tripel van Stuart makkelijker.
Daar zijn vast nog wel tekeningen van in omloop.

Ik zal hem ook het voorstel voor de uitgave van SGH, Speciaal nr. 8 door Ben Fredriks, sturen.

Nogmaals, bedankt.
 
Hernieuwde vraag.
Kan iemand helpen met informatie/tekeningen omtrent een triple expansie machine, die door de Nederlandse Ingenieur Gerhard Moritz Roentgen in 1829 is ontworpen
Zie bijlage in het Duits.
Bij voorbaat dank.
Stoompomp
 

Bijlagen

Naast de informatie van Baggerraar, zie eerder bericht, heb ik ook een reactie gekregen van de
Registrator/informatie specialist, de heer Kroon van het Maritiem Museum in Rotterdam.

Citaat:
Enkele weken geleden is inderdaad de diagonaal triple expansie machine terug gegaan naar de eigenaar. Ik heb toen ook de vraag gekregen. Ik stuur hierbij een lage resolutie scan van de tekening die Held (de bouwer van de modellen die aan boord van de ‘Buffel’ staan, waaronder de diagonaal triple expansie machine) heeft gebruikt. Ik heb de tekeningen van de machine uit de ‘Concordia V’, gebouwd bij de ASM niet gevonden. Maar ik zal nog een poging wagen. Ook in Lichtenbelt heeft een tekening van de machine gestaan.

Als bijlage de tekening.

Misschien kan iemand nog meer details ter beschikking stellen.

Triple tekening T-FY-260-48_WT.jpg
 
Back
Top