Nou... volgens mij klopt dat niet helemaal...
Het soort ionen doet er niet toe. Een ion is een atoom, of een deel van een molecuul, wat een electron mist of te veel heeft, en wat voor ion dat is, is voor de geleidbaarheid van water volkomen onbelangrijk.
Inderdaad, het soort maakt niet uit, maar wel de hoeveelheid, concentratie.
Eigenlijk, had ik moeten schrijven: de ionen van metalen en zouten in de topic van
@willemvdm, bericht:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/kolengestookte-spoor-1-locomotief-willie.280531/#post-4224245
In de bijgevoegde link stond dit ook :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
In Nederland wordt de hardheid gemeten in graden Duits.
1 graad Duits betekent, dat het water per liter een hoeveelheid calciumzouten bevat, die uit 10mg CaO (Calciumoxide, ongebluste kalk) zou kunnen ontstaan. Daar naast is ook magnesiumoxide van belang, 10 mg MgO geeft dezelfde hardheid als 10 mg CaO.
Deze metaalverbindingen, zouten, worden bij verwarming ontleed, waardoor ze onoplosbaar worden. Resultaat : ketelsteen.
Ik heb in al mijn jaren met stoominstallaties nog nooit de geleidbaarheid moeten meten van ketelwater, wel van demiwater, maar dat demiwater werd niet voor ketelwater gebruikt.
In demi water zijn er geen metaalionen of zoutionen.
De weerstand van demi water is oneindig hoog.
De waarde van S(Siemens) is 1/door de waarde van de gemeten weerstand, de reciproque waarde.
Indien in de noemer van de breuk de waarde oneindig staat, is de uitkomst 0, nul.
Deze zijn er door kation- en anionuitwisselaar uit het water gehaald.
Het water bevat niet meer vrije metaal- of zoutionen.
Vandaar, dat men chemicaliën toevoegt aan het ketelwater, enerzijds om het water te buffelen (constant houden van de pH waarde), anderzijds bescherming van de kegelwand.
Het uitlogen van het zink in de standaard hardsoldeerzilver staafjes kan een probleem worden op den duur.
Dit heb je goed voorzien.
In een modelbouwketel heb je diverse materialen, de kopenketel met appendages en het zilversoldeer.
In de valentie reeks van metalen, staat zink Zn aan de linkerkant en koper Cu aan de rechterkant.
De metalen aan de rechterkant offeren zich op voor de metalen aan de rechter kant: file:///C:/Users/f2hhj/AppData/Local/Temp/Valentie-spanningsreeks%20der%20elementen.pdf
Het zink in het zilversoldeer zal opgelost worden.
In ons geval met de weinige gebruiksuren zal het geen probleem moeten zijn.
Groet. Henk.