vraagje over Depron (6mm) Citabria

Ik heb weer 2 vraagjes over het bouwen van de Citabria.
Ik ben samen met een vriend dit vliegtuigje aan het maken, uit 6mm Depron (3mm was niet meer te krijgen in de modelbouwzaak :()
Het schiet al lekker op, maar ik heb er nog 2 vraagjes over.
1) waar ligt het zwaartepunt? (zo heette dat tog? ik had het net nog in me hoofd, maar soms is dat net een zeef :S)
2) Wat is de beste manier om de vleugels te buigen? Ik heb al wel wat dingen gelezen, maar echt een duidelijk antwoord heb ik nog niet...

Iedereen alvast weer bedankt!!

Hoi,

1) Het zwaartepunt (helemaal goed hoor) staat als het goed is op de tekening aangegeven met een rondje.

2) De kant van de vleugel die gebogen moet worden met een kant van een geo driehoek of iets anders over de lengte een gleuf in maken dus niet in snijden maar licht een soort deuk in maken, en dat doe je een paar keer achter elkaar zodat je een rij van die gleufen krijgt en dan over de tafelrand buigen

@mikman93: ja, die fohn is wel een goed idee ja.
maar is trouwens dat buigen echt nodig,of is dat alleen om de vleugels goed op de romp te plakken?

@Freek Boek: dan zou met dit model het zwaartepunt direct onder de vleugel liggen?

P.s.: Dit is The Engine-Driver ff bij een vriend waar we het vliegtuig aan het bouwen zijn :P

Maar het zwaarte punt van dit vliegtuigje, is dat dat half zwarte, half witte rondje wat bovenaan de romp zit? Plaatje

ja , dat klopt
Top.
Maar het zwaarte punt regel je door de accu naar voren of achteren te leggen heb ik altijd gehoord/gelezen.
Moet die accu dan ook aan de bovenkant van het vliegtuig, of kan het ook aan de onderkant?

Top.
Maar het zwaarte punt regel je door de accu naar voren of achteren te leggen heb ik altijd gehoord/gelezen.
Moet die accu dan ook aan de bovenkant van het vliegtuig, of kan het ook aan de onderkant?

maakt niet gek veel uit denk ik, als het zwaartepunt maar goed komt te liggen

Als je zo acrobatisch mogelijk wil vliegen is het gewenst om de massa zo dicht mogelijk bij de assen te houden waarom het model draait. In lekentermen: hou je zware onderdelen zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt onder de vleugel in de lengteas van je vliegtuig.
Moet het in een goedmoedige trainer gepast worden, dan heb je baat bij het laag in de romp monteren van je zware onderdelen. Uiteraard wel zo dat het juiste zwaartepunt aangehouden wordt. Dit helpt mee de eigenstabiliteit van het vliegtuig te verbeteren.

TheClam stelt vragen over het zwaartepunt, en hij heeft het over zowel de tweedimensionele, als de driedimensionele ligging (langs de langsas, en langs de topas.) Hij krijgt antwoorden die voornamelijk gaan over het eerste (dus de goede plek voor het zwaartepunt langs de langsas).
H. de Winter geeft een goed antwoord... maar zegt dan tenslotte toch:
Uiteraard wel zo dat het juiste zwaartepunt aangehouden wordt.
Dit gaat weer over het tweedimensionele zwaartepunt... Tja, dan maak je TheClam weer onzeker.

Met een hoogdekker kan je over het algemeen verwaarlozen op welke hoogte het zw.p. komt; belangrijk is ten allen tijde waar het moet zitten tov de lengteas van het toestel. Dus, als je de vleugel op twee vingers legt precies aan weerszijden van waar het zw.p. moet zitten, dan moet het toestel mooi balanceren.

(Het kan handig zijn om een voelbare markering aan te brengen, ik heb bij een zwever twee heel kleine schroefjes in de onderzijde van de vleugel gedraaid, als ik die op mijn vingertoppen leg moet-ie balanceren).

Bart Doets

Goede tip Bart!

ik zet altijd een lijntje, in de buurt van de romp. Glad, maar een nadeel is wel dat je aan de onderzijde uit het zicht je vingertoppen plaatst en dus fout kan zitten.
ik ga die knobbel (schroefkopjes) suggestie overnemen in mijn volgende te bouwen modellen. Als ik het goed zie heeft mijn Funjet ze in de fabriek al mee gekregen :-).

Voor ik die schroefjes plaatste, heb ik ook overwogen twee korte stukjes garendraad te lijmen, of een haar.... Op een erg gladde zwever is dat waarschijnlijk goed voelbaar, maar op deze niet-zo-gladde twijfelde ik.
Ik heb het idee trouwens van mijn SportWing, een depron delta; daar zitten twee pertinax plaatjes verticaal in de vleugel gelijmd met ieder drie bobbeltjes. Zo kan je naar keuze dus ook een zwaartepunt iets naar voren of achteren kiezen.

Ik plak altijd twee smalle strookjes afplakband onder de vleugel tpv het s.g.
Is net voelbaar, en eenmaal uitgewogen haal je het er simpel vanaf, geen schroefjes of gaatjes te bekennen!

Nico

Back