vraagje, hoe het richtingsroer 90graden op stablio?

vraagje, hoe krijgen jullie je richtingsroer met een hoek van 90graden betrouwbaar op het hoogteroer? ik loop meestal maar wat te klunzen met 2 geo driehoeken, is hier een betere methode voor, hoe doen andere bouwers op dit forum dit?

gr

monkey

Ik gebruik altijd een winkelhaak of geodriehoek. Werkt toch het best! Daarna controleren 'op het oog'. Werkt prima, alleen niet iedereen is hier begaafd genoeg voor!

Je kunt ook een speld bovenin je kielvlak prikken en er een touwtje aan binden. Vervolgens aan beide uiteinden van je stabilo meten of de afstand gelijk is. Deze manier is zó omslachtig dat ik hem zelfs afraad. Dit is vragen om fouten en problemen! :)

Dag,

Met een geodriehoek oid lijn ik de 2 vlakken tov elkaar uit. Mocht de romp "in de weg" zitten, maak ik van karton een exacte 90graden hoed, en knip het stukje romp wat in de weg zit, uit dit stukje karton. (hoewel die "gemodificeerde" geodirehoek me eigenlijk wel een goed idee lijkt).
Vervolgens neem ik een stuk schilderstape en plak dit rondom om kielvlakbovenkant, hoogteroeruiteinden en onderkant romp. (niet te hard trekken, maar net genoeg om te zorgen dat er geen speling ontstaat. Vervolgens controleer ik nogmaals of de 2 vlakken haaks op elkaar staan en laat de lijm uitharden.

Gerben

meten is weten, maar op het laatst vertrouw ik toch de eyeball methode, het kan nl zijn dat je stabilo/kielvlak niet mooi recht staat ten opzichte van je romp als het ergens niet mooi recht is.
kijk ook goed naar de vleugelbevestiging en monteer als het even kan je hoofdvleugel en lijn dan het gehele zooitje op elkaar uit.

Truukje om te controleren of je blokhaak/geo wel recht is:

Aanleggen (blokhaak tegen rand) en een lijn trekken. Blokhaak/geo omdraaien en opnieuw aanleggen. Weer trek je een lijn. Als de lijnen niet over elkaar liggen is hij niet zuiver...

Je kan alles gebruiken wat haaks is.
Ik gebruik vaak cddoosje als blokhaak. Met dotje uit het lijmpistool dan even vastzetten tijdens het lijmen.
Een lege brinta doos werk ook makkelijker dan een geo driehoek. Die kan je ook zelfs met een plakbandje vastzetten.

kheb nu zelf iets nieuws, 2 (oude) loodaccus 2ah, die langwerpige, aan beide kanten het richtingsroer inklemmen, en op het hoogteroer vastplakken, daarna pas het geheel van hoogte en richting op romp plakken zeer gemakkelijk!

groeten, monkey

Back