VOUGHT F4U CORSAIR 3DlabPrint (Bouwverslag)

Vanmiddag heeft 3Dlabprint de "lang verwachte" Vought F4U Corsair uitgebracht.


F4U_Corsair_picto.jpg

De eerste stap na het aankopen van de bestanden was de handleiding er bij pakken om de elektronica te verzamelen. In de handleiding zijn handige links verwerkt, onder andere voor de onderdelen, zodat je niet lang hoeft te zoeken, maar met een simpele klik bij het juiste terecht komt. Echter is het wel eens een probleem om alles bij elkaar te krijgen daar de onderdelen "out of stock" zijn. Dat was ook dit keer het geval. De retracts en tailwheel zijn niet op voorraad......


Over naar het voorbereiden van de bestanden.

Omdat ik niet de beschikking heb tot een Prusa i3 printer kan ik niets met de mee geleverde G-code bestanden. Maar mag ik aan de slag met de S3D-factory of de STL-bestanden om de instellingen voor mijn printer goed te zetten.

Om de Corsair te kunnen printen volstaat een printer met een bouw volume van 195*195*175 volgens de beschrijving. Mijn printer heeft een z-hoogte van 310mm, waar mogelijk plaats ik de delen op elkaar. Dit om de eenvoudige reden dat er minder lijmnaden nodig zijn, en zo een strakker geheel te krijgen.

Hieronder een filmpje hoe je delen kunt samenvoegen en daaronder een screenshot van deel L_1A en 2_A op elkaar geplaatst in Simplify3D

L_1_2_A.jpg


Morgenvroeg weer verder.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dusty is ook een leuk toestel. Wellicht weet je het al maar de spinner die bij de eerste bestanden zit is slecht ontworpen. Deze gaat kapot en kan flink schade veroorzaaken aan de motorsteun. Ik heb dat althans wel gehad tijdens een statistische test in de achtertuin...... Nadat de spinner knapte werdt de motorsteun inclusief motor de tuin in gelanceerd......

Inmiddels is een aantal onderdelen van Dusty aangepast en versie 1.1 toegevoegd aan de download bestanden.
 
Laatst bewerkt:
ah ok, dan is die foto welke ik van een gemeenschappelijke vriend doorgestuurd kreeg van jou. Ik heb ondanks dat toch de originele spinner uitgeprint en hem gelijk tot de kliko veroordeeld. Deze zag er zo slecht uit dat ik die nooit had durven gebruiken. ik koop wel een commerciële spinner daarvoor.
 
Als ik een tip mag geven voor Dusty. Verlijm de motorteun eerst met C.A. en de "naad" vol laten lopen met hotglue. Dat werkt bij mijn toestel goed.
 
Hot glue is veredelde kauwgum Coen. Moet het krachten opvangen of is het slechts als vuller bedoeld? In het eerste geval zou ik toch iets beters kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik hem zou bouwen zou ik Endfest 300 nemen. Dan valt hij er echt nooit meer vanaf. Beproefd recept bij hotliners waar het motorspant zwaar belast wordt.
 

Bijlagen

  • lag145809.png
    lag145809.png
    43,4 KB · Weergaven: 363
dank voor de adviezen, maar ik denkl dat PLA (plastic) zich niet laat verlijmen met UHU endfest of eender welke andere lijm dan secondenlijm.

bij mijn hotliners zitten de motorspanten met secondenlijm op hun plaats en met normale epoxy gezekerd.
 
Ron, bedankt voor je reactie. Nu je het zo zegt........Kauwgom, inderdaad daar lijkt het wel op.

Jan, zou je willen posten wat de resultaten zijn? Ben erg benieuwd.

De hot-glue heb ik inderdaad gebruikt voor het vullen van de grote naad tussen het motorsteuntje en de romp. Stepan, van 3Dlabprint, laat deze naad dichtlopen met meerder lagen C.A. Bij mij bleek dat door het onbalans wat was ontstaan met het breken van de spinner, de verbinding niet "schok proof" was. Nu heb ik dus C.A. gecombineerd met Hot-Glue als vuller. Tot op heden (slechts 4 vluchten) heeft dit goed gehouden.


Maar weer terug naar de Corsair.

Woensdagavond de eerste print op gestart en nu, na 67uur printen is de linker vleugel zover klaar op de flap na.
1_2.jpg

3_2.jpg
2_2.jpg



Het lijkt er op dat de mannen van 3Dlabprint haast hebben gehad. Alleen van de linker vleugel zijn de STL-bestanden mee geleverd. Normaal koop je een volledig pakket van de onderdelen met alle STL, G-Code en Factory bestanden. Dit maal dus geen STL-bestanden van de rechtervleugel....:weetnie: Geen nood. Met Simplify3D kun je eenvoudig de bestanden spiegelen. Desnoods zou je de rechter vleugel uit de factory bestanden kunnen halen. Voor de Prusa pinters zijn de G-Code bestanden van de rechter vleugel wel netjes mee geleverd.

Nu verder met de rechter vleugel.:bye:
 
Laatst bewerkt:
Zoals bij de voorgaande modellen die ik van 3DLabPrint heb gemaakt past ook dit maal alles weer goed.


De scharnierpunten heb ik met een fijn vijltje wat vlakker gemaakt zodat het geheel mooi soepel kan bewegen. Het start punt van de lagen lag op de randen van het scharnier. Daar was een klein "randje" ontstaan waardoor het een klein beetje stroef liep.

15226100700841259208170194239820.jpg

15226104462676719538629396734829.jpg
15226104696304936862360709129707.jpg
15226107009601470575467282636926.jpg

Scharnier van de aileron
 
Laatst bewerkt:
Randje op de eerste laag had ik ook last van na de overstap maar Simply3D.
Dat bleek de instelling van de printer te zijn de nozzle iets hoger gezet en het was weg.
Kan denk ik ook via de software instellingen.
 
Hoi Onno bedankt voor het mee denken.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar het is de start van iedere laag waar (minimaal) een "bultje" zit. Deze "bultjes" waren bij het scharnierpunt net genoeg om het geheel wat stroef te laten lopen.

De eerste laag op het bed is verder netjes.

Ik zal kijken of ik bij de rechter vleugel het zelfde tegen kom. Zo ja, dan zal ik een foto proberen te maken.

Gr,
Coen
 
Goed bezig Coen! Ik heb een beetje zitten spelen, dacht 1A, 2A, 1B en 2B van de vleugel aan elkaar te smeden in S3D (ik hou meer van printen dan van lijmen), maar de naden zijn versprongen dus dan komt de halve onderkant niet op het bed. Nog een stukje 3 eraan, dan komen ze weer gelijk maar dan kom je bij het scharnier en dat kan niet vlak op het bed. Op zijn kop draaien kan, maar dan heb je vaak weer issues met overhang. Wel leuk, een beetje puzzelen.

Ik heb nog een neusje van de grote spit die ik net niet mooi genoeg vind, die is mooi voor het lijmtestje. Even het motorspant erbij printen. Ik ga dat niet echt op die manier gebruiken, want bij deze kies ik voor achtermontage van de motor.
 
Hoi Jan,

Kreeg je 1&2A van de vleugel niet goed op elkaar? Dit zou wel moeten gaan. Heb je misschien een foto van het probleem, ik zo weet niet precies wat je bedoelt.

Op YouTube heb ik een aantal filmpjes staan over het samenvoegen van delen in Simplify3D. Zal een link toevoegen in de startpost.
 
Gezocht.

Als er nog iemand is die nu of in de toekomst nog een mislukt printstuk heeft van de romp of vleugel?(PLA)

Wil die persoon dat Corsair stuk naar mij toesturen?
Zodat ik even kan kijken,ruiken voelen hoe zo,n thin wall PLA printstuk nu eigenlijk met de 3D Labprint intellingen is opgebouwd.

Ik betaal de verzendkosten.......

Groet:Robin
 
Samenvoegen van delen lukt meestal goed, maar in dit geval komt het rechterstuk niet op het bed. Dit zijn 1A, 2A, 1B en 2B aan elkaar. Daar zou support onder moeten, of gewoon nog een deel van 3A eronder. Het hele ding op zijn kop zetten kan natuurlijk ook, maar ik zie in ieder geval al de lamellen in de neuslijst waar een recht stuk overhang zonder support ontstaat, en misschien is er nog wel meer.

Dat de lijmnaden verspringen is natuurlijk een groot voordeel als je alle losse delen print, veel sterker. Goed bedacht door 3DLabPrint.

Robin, ik ga waarschijnlijk komende week beginnen aan de Corsair, er zal vast wel het een en ander mislukken...


Naamloos.png
 
Gezocht.

Als er nog iemand is die nu of in de toekomst nog een mislukt printstuk heeft van de romp of vleugel?(PLA)

Wil die persoon dat Corsair stuk naar mij toesturen?
Zodat ik even kan kijken,ruiken voelen hoe zo,n thin wall PLA printstuk nu eigenlijk met de 3D Labprint intellingen is opgebouwd.

Ik betaal de verzendkosten.......

Groet:Robin

een "mislukt" stuk van Dusty ook goed, heb daar het kielvlak van dubbel geprint.
 
Back
Top