Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Dus daar moet ik dus zijn als ik weer eens meters vislijn mis [emoji2959][emoji38][emoji38][emoji38]
Ik vind het knap hoe ze soms met toch een rap tempo onder die smalle bruggen heen gaan.
Neem de spoorbrug bij Grou, der zit links/rechts toch weinig ruimte tussen de walkant en de scheepshuid.
En dan heb je nog die hobbyschippers die het hele kanaal nodig hebben om alleen maar te wachten om er doorheen te kunnen.
Denk dat de beroepsvaart met die hobbyisten heel wat te stellen heeft.
 
Wel eens gehad dat we geladen door Friesland dreven en een zeilboot op tegenkoers langs het schip schampte. Ze hadden het drukker om bij ons naar binnen te kijken dan hun eigen scheepje vrij te varen.
Geladen vond ik het niet zo spannend. Alles was goed te overzien en als je iets raakte schoof het wel langs je heen. Leeg was het minder en was je voortdurend alert dat er niets in de dode hoek voor de kop verdaagde. Soms was de 90 km van Groningen naar Lemmer ook wel eens saai en verzon je iets voor een beter uitzicht c.q. in de zon te zitten. Hier ergens in Friesland bij De Bakkerij, op de splitsing richting Lemmer en Leeuwarden. Wel een beetje een afzwaaier Peter. Als het stoort veeg maar weg. Gr. Klaas.

1970-7 mooi weer-1-1.jpg
 
Gister druk bezig geweest weer met de schroefassen, ik heb de m3 inbusboutjes (zonder kop) er uit gehaald en er m3 boutjes 16mm met kruiskop in gezet, deze gelokt met loctide en in de uitsparing van de as gezet, en muur vast gedraait.
Ook op 180° een zelvde gedraait met loctide, hopelijk blijft het nu zitten.
Spul draait nu mooi, dus maar weer afwachten bij de volgende vaart.
Gister ook nog 4,5 kg exstra loodzakjes gemaakt, nu moet ie dus echt wel op de waterlijn komen.
We zullen zien, eerst het weer maar wat verbeteren.
Grt peter.
 
hummmm, ik kom er achter dat mijn boegschroef stuk is. Hij heeft bijna alle messing tandjes er af gevreten :(. Messing te zacht dus, maar wat moet ik dan nemen?
Dat word weer brainstormen
grt peter
 
Laatst bewerkt:
Staal, of RVS is natuurlijk sterker, maar geen idee of dat in die maat is te krijgen. En een kamer met zo'n soort excentrische "flapper" erin. Heb je in ieder geval geen haakse overbrenging. Waarschijnlijk iets minder sterk. Ben op zoek naar een foto. Deze even geleend bij Raboesch. Gaat om het rechter gedeelte. In de link uitleg hoe het werkt. Zij noemen de flapper peddel. Hoop dat er voldoende lengte is om het in te bouwen. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwdekombuis.nl/Raboesch-Boegschroeven-Schroeven-Schroef-Boegschroefje.html

312577.jpg.webp
.
 
Tja zo,n flapper kan ik niet inbouwen, staan nu haaks op de pijp. Dat gaat dan niet werken.
Grt peter.
 
Peter, omdat je nog nauwelijks hebt gevaren denk ik niet dat de messing tandwieltjes ineens te “zacht” zouden zijn.
Heb je er misschien gewoon wat te veel vermogen achterzitten...
 
Het is een kleine brusles motor, die ik van klaas gekregen heb. Ik weet ff niet hoeveel kv die is.
Dat kan ik morgen wel even bekijken, of klaas weet dat misschien nog wel.
Ddaar had ik zelf ook al aan zitten denken, te zware motor.
Ik heb er nog een liggen, wie weet is die wel lichter.
Grt peter.
 
Dje is veel te snel Peter. Loopt op 6 Volt 30.000 toeren. KV-getal is onbelast toerental per Volt. Belast is dat zo'n 10-20% minder. Gr. Klaas.
 
Peter, ik denk dat je even terug moet denken aan de basisfunctie van deze boegschroef.
Dat is nl. om het voorschip bij het manoeuvreren in de goede richting te duwen, en niet om het schip bij” normaal” varen even de bocht om te duwen...daarvoor moet je de oplossing toch echt bij de aandrijving zoeken. En volgens mij zit je daar al op de goede weg.
Voor de boegschroef heb je helemaal niet veel vermogen nodig en zeker geen hoge toerentallen.
Voor de functie van de boegschroef hoeft deze bij jou volgens mij niet sneller te draaien dan ergens tussen 1000 en 1500 toeren.
Nu zat je daar zeker nog op een veelvoud .
 
Dat 750 KV motortje wil best langzaam lopen en heeft een tijdje in mijn Avatar dienst gedaan. Liep toen op een 7,2 Volt accu en er hing een 30 mm schroef aan. Ondanks dat het een prima motor is was ik niet gecharmeerd van het geluid. Loopt een beetje rauw. Moest het gas erg doseren, maar dat kon door de dual rate op 30% te zetten. Het 30 mm schroefje nam niet veel vermogen op, waardoor een 10 A regelaartje zwaar genoeg was. In wezen is het de schroef die bepaalt hoeveel vermogen er nodig is. Daarom is er in mijn optiek een lichtere schroef nodig om de tandwielen te ontzien. Ga ervan uit dat kans op blokkeren van de schroef klein is en alsnog de tandwielen gemold worden. Een alternatief zonder tandwielen zou een pomp kunnen zijn, of twee pompen. Een tweerichtingen ruitenwissersproeierpomp ( voor- en achterruit) zal wel te licht zijn vrees ik. Gr. Klaas.
 
Ik denk dat ik er een gewoon brust motortje in ga zetten met een lager toerental.
Moet hem toch opnieuw gaan bouwen, want dat pom is erg glad en moeilijk vast te zetten.
Nu maar in het messing bouwen, lijk me beter.
Grt peter
 
Als ik het probleem lees met de boegschroef, dan staat er een geinstalleerd geweld aan motor vermogen
Raboesch levert ook boegschroeven, zie o.a:
https://raboeschmodels.com/product-categorie/bow-thrusters/
Voor de bijbehorende zware aandrijf motor, zie:
https://raboeschmodels.com/product/blue-rm-430-brushed-motor/
Of nog zwaarder:
https://raboeschmodels.com/product/blue-rm-400-brushed-motor/
Slechts ruim meer dan 7W.
Ergens had @k-k geschreven over het gebruik van de boegschroef, niet voor sturen,
Bedenk, dat 7W al bijna genoeg is om een model van minder dan een meter aan te drijven.
Voor mij, je moet het vermogen gebruiken wat nodig is.
Je gaat ook geen V8 in een Citroen 2CV zetten, daar de motor met het vermogen alles kapot trekt.
Doe je voordeel. Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Peter, Sluit de assen axiaal goed op. De tanden lijken me niet erg diep en die haakse dingen werken zichzelf gauw uit elkaar. En dan vreten ze elkaar op. Wat is de diameter van het schroefje, want dat ding bepaalt in wezen hoeveel vermogen er nodig is. Dit motortje is dan laagtoerig, maar moet wel zijn vermogen kwijt kunnen, anders loopt hij warm. Voorzichtig gas geven maar. Ben benieuwd. Gr. Klaas.
 
Back
Top