[Voorstellen] Vader en Zoon.

Hoi,

Wij willen ons graag even voorstellen. Wij zijn vader en zoon. Recent ontdekte ik dat mijn zoontje van 2,5 jaar helemaal weg is van RC-auto’s. Zo snel als ik kon, heb ik mijn oude RS4-project uit de schuur gehaald en besloten deze opnieuw op te bouwen.

Meteen zijn we aan de slag gegaan om het autootje uit elkaar te schroeven.

Ook hebben we de huidige problemen met het autootje ontdekt. Ongeveer 2,5 jaar geleden heb ik deze auto overgekocht voor ongeveer 50 euro van iemand die duidelijk de hobby niet meer zag zitten. De huidige problemen zijn:

Het spurgear is kapot. Hier zijn we op dit moment een nieuwe van aan het 3D-printen.

De vorige eigenaar heeft de originele motor vervangen door een Nitrostar 3 (als ik me niet vergis) en deze motor direct aan de basisplaat vastgebouwd. Hierdoor maakt het aandrijftandwiel nauwelijks contact met het spurgear.

Kortom, we hebben ook een motor mount nodig. Ik heb inmiddels contact opgenomen met iemand in Engeland om te vragen of hij deze mounts nog verkoopt en hopelijk ook naar Nederland kan verzenden.

We zullen een grote update posten zodra de motor mount binnen is of wanneer we zelf een oplossing hebben bedacht.

Zie hieronder de foto’s.

WhatsApp Image 2025-08-14 at 14.56.39_cda4c30c.jpg


WhatsApp Image 2025-08-14 at 14.56.40_69e3cda0.jpg
 
Dat de nitrostar motor direct aan het chassis zit is normaal en de tandwielen zijn zo gekozen dat die perfect in elkaar vallen. Maar er zijn verschillende motoren geweest en daarmee ook verschillende tandwielen die beter bij de motoren passen. Als er veel ruimte tussen de tandwielen heeft gezeten zijn er gewoon verkeerde tandwielen gebruikt.
Als het 1e tandwiel zijn tandjes heeft verloren kan het ook zijn dat de koppeling niet goed was/is. Als de koppeling om wat voor reden veel slipt (kan ook door te langzaam rijden) wordt de koppeling en de aluminium tandwielen daaraan heet en kan dat de tanden van het plastic tandwiel zacht en dus fragiel maken. Dit is een bekend probleem bij de Savage. Het zegt niet dat per definitie plastic tandwielen slecht zijn, de hele wereld rijdt er mee maar bij bv de Savage is het probleem zo groot dat er ook metalen tandwielen te vinden zijn die je niet voor je RS4 gaat vinden..

3D printen.... als je een goedkope printer hebt met simpele plastic soorten zoals PLA dan doe geen moeite, die gaan nog sneller kapot. Overigens moeten deze tandwielen gewoon te koop zijn. Pak even de manual erbij (gewoon te downloaden van de HPI site) en zoek de partnumbers op, daarmee zoeken maakt het een stuk makkelijker
 
Kleine update!

Bedankt voor de uitgebreide reactie — ik heb in drie minuten lezen meer geleerd dan in tijden zelf uitzoeken!

Het originele tandwiel is inmiddels besteld ✅. Maar… we gaan ook een stapje verder: we hebben een gehard stalen tandwiel van een Savage besteld om te kijken of we deze kunnen aanpassen zodat hij op de RS4 past. De uitvoering die ik heb, heeft namelijk maar één tandwiel (spurgear), dus het wordt even creatief puzzelen.

Samen met een goede vriend hebben we de mogelijkheden bekeken, en het lijkt er sterk op dat het moet kunnen.
We gaan het gewoon proberen!

Zodra de RS4 weer rijdt (of het Savage-tandwiel succesvol is aangepast), volgt natuurlijk een nieuwe update met foto’s en misschien zelfs een filmpje.
 
Naar mijn weten heeft de RS4-3 onroad altijd een 2 versnellingsbak gehad, dat ook in de manuals te vinden is. Dat er een enkele tandwiel zit geeft mij het idee dat hier een beetje geknutselt is met de onderdelen van een RS4-MT2 die geen 2-bak kent, of het was een MT2 dat naar een onroad is omgebouwd al betwijfel ik dat gezien de vele aanpassingen. Laatste optie is dat de persoon iets van een totaal andere auto heeft gepakt. De assen in dit soort auto's zijn veelal 6mm en kan je vrij makkelijk met een beetje knutselen wat anders monteren.

Als je staal gaat proberen wees dan ook zeker dat het tandwiel op de motor ook staal is, als dat een aluminium is zal die zo versleten zijn. Overigens kan je ook bij een beetje transmissie winkel, robotica winkel, de betere modelbouw shop (bv de Conrad) maar ook op Amazon, Banggood en Aliexpress universele tandwielen vinden.

Ik dacht even dat de steekmaat van de tanden bij een RS4 MOD 0.8 was maar ze zijn MOD 1 wat ook de Savage kent, als je 1 met de juiste hoeveelheid tanden hebt gevonden moet dat wel gaan werken.

Maar als je een tandwiel kunt aanpassen kan je ook zelf motorsteunen maken mocht je die nodig hebben.
 
Naar mijn weten heeft de RS4-3 onroad altijd een 2 versnellingsbak gehad, dat ook in de manuals te vinden is. Dat er een enkele tandwiel zit geeft mij het idee dat hier een beetje geknutselt is met de onderdelen van een RS4-MT2 die geen 2-bak kent, of het was een MT2 dat naar een onroad is omgebouwd al betwijfel ik dat gezien de vele aanpassingen. Laatste optie is dat de persoon iets van een totaal andere auto heeft gepakt. De assen in dit soort auto's zijn veelal 6mm en kan je vrij makkelijk met een beetje knutselen wat anders monteren.

Als je staal gaat proberen wees dan ook zeker dat het tandwiel op de motor ook staal is, als dat een aluminium is zal die zo versleten zijn. Overigens kan je ook bij een beetje transmissie winkel, robotica winkel, de betere modelbouw shop (bv de Conrad) maar ook op Amazon, Banggood en Aliexpress universele tandwielen vinden.

Ik dacht even dat de steekmaat van de tanden bij een RS4 MOD 0.8 was maar ze zijn MOD 1 wat ook de Savage kent, als je 1 met de juiste hoeveelheid tanden hebt gevonden moet dat wel gaan werken.

Maar als je een tandwiel kunt aanpassen kan je ook zelf motorsteunen maken mocht je die nodig hebben.

Ik vond het inderdaad al vreemd dat mijn auto niet overeenkwam met wat er in de manual stond.

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat bij mij het volgende onderdeel wordt gebruikt:


Goede tip trouwens over de clutchbell! Ik ga kijken of ik een stalen versie kan vinden die op de HPI past.

Nu ik net heb uitgezocht waar dit tandwiel wél exact bij hoort, kom ik inderdaad uit bij een Nitro RS4 MT.

Wat leuk om te zien dat dit allemaal kan — dit had ik nooit verwacht. Zo zie je maar weer: een leuk avontuur!
 
Ik heb ook nog even gekeken op basis van je tandwiel, er schijnt dus wel een single speed versie van de RS4-3 geweest te zijn, ik kan er alleen niets over vinden want zo lang ik dit model ken is het voor mij altijd een 2-speed geweest. Mogelijk dat de allereerste versies van de RS4-3 dit had gezien de RS4-2 veelal wel als een single speed werd geleverd met een gearbox als optie. Wel zag ik dat de RS4-3 drift versie een single speed had dus mogelijk ook deze tandwielen maar de chassis layout van de drift is wat anders dan jouw auto dus is het zeker geen 1.

Nou ja, je hebt wat te knutselen.

Misschien een idee.....
Volgend weekend is er bij de RACO in Utrecht (bij Maarssen) een Europees kampioenschap met electro toerwagens in diverse klasses, Ik zag dat je daar met een +/- 40km niet zo ver vanaf woont teminste als je eigen vervoer hebt. Het wordt vast een drukke boel dus misschien een idee om het nieuwe virus een extra handje te helpen :D
Zie: https://www.raco2000.nl/?page_id=2498
 
Ik heb ook nog even gekeken op basis van je tandwiel, er schijnt dus wel een single speed versie van de RS4-3 geweest te zijn, ik kan er alleen niets over vinden want zo lang ik dit model ken is het voor mij altijd een 2-speed geweest. Mogelijk dat de allereerste versies van de RS4-3 dit had gezien de RS4-2 veelal wel als een single speed werd geleverd met een gearbox als optie. Wel zag ik dat de RS4-3 drift versie een single speed had dus mogelijk ook deze tandwielen maar de chassis layout van de drift is wat anders dan jouw auto dus is het zeker geen 1.

Nou ja, je hebt wat te knutselen.

Misschien een idee.....
Volgend weekend is er bij de RACO in Utrecht (bij Maarssen) een Europees kampioenschap met electro toerwagens in diverse klasses, Ik zag dat je daar met een +/- 40km niet zo ver vanaf woont teminste als je eigen vervoer hebt. Het wordt vast een drukke boel dus misschien een idee om het nieuwe virus een extra handje te helpen :D
Zie: https://www.raco2000.nl/?page_id=2498
Wat een topidee! Na kort overleg met de minister van Binnenlandse Zaken is de missie goedgekeurd, dus wij gaan erheen! Supergaaf!


Heb je nog een aanrader welke dag het meest de moeite waard is — zaterdag of zondag? Dan zetten we die dag de turbo open en komen we even in full-speed modus langs. ️⚡
 
Het lijkt mij zaterdag. Ik weet even niet hoe het bij de elektro is maar bij de brandstof is ooit besloten om het evenement t/m zaterdag te laten lopen zodat de zondag eventueel als reservedag gebruikt kan worden of anders de tijd om voor maandag weer op tijd thuis te zijn ivm werk en verkeer. Daartegen zegt de RACO dat het t/m zondag is..... Ik zou de EFRA boeken in moeten duiken hoe dat zit.
De verschillen tussen kwalificaties en finales zijn minimaal, het grootste verschil is hoe de auto's van hun plek gestart worden maar verder voor een leek is het volgen ervan lastig dus maakt het niet veel uit als je op een finaledag of op een kwalificatiedag gaat kijken.
Ik denk dat je niet de pits in mag om het van dichterbij te bekijken maar er is genoeg plek rondom de baan.
Ook handig om op hun pagina de aanwijzingen betreffende het parkeren in acht te nemen, het zal druk zijn en je mag niet overal je auto achterlaten.
Ik moet nog even kijken, heel misschien ga ik ook nog even langs met de fotocamera en telelens.

Momenteel is de EK voor 1:8 brandstof auto's gaande in Engeland (is mijn klasse) is op beeld hier live te volgen: https://www.youtube.com/@RC-RacingTV
 
Back
Top