Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Hallo Wil,

Ik zie 4 kunstwerken ,schitterend gemaakt!

Groet,
    Marcel

peter 55 vindt dit leuk.
  2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Helemaal terug van weg geweest. Vakwerk Wil.

Groet
    Sjoerd

3. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Hallo maar weer.

Nou Marcel kunstwerken zijn het nu ook weer niet hoor.Het zijn gewoon 4 bevestigingsplaten en meer ook niet.
    Sjoerd
    Weggeweest? Wat betreft het frezen ben ik natuurlijk nooit weggeweest.
    Ik ben al bijna 50 jaar met draai,en freesbank bezig dus dat verleer ik niet meer.
    Maar nu moeten de armen gemaakt worden.Dus het eerste wat ik gedaan heb is de mal van F.T. aanpassen.

Hier zien jullie dat er voor de assen rode blokjes zijn bij gekomen.Dit zijn de plaatsen waar de bevestigingsplaten moeten komen.Van hier uit kan ik dan de lengte van de armen juist bepalen.

Maar niet alleen de lengte van de armen maar ook de plaats van de motor,de luchtbalg en de stuurstang.Dus aan de slag met de schuifmaat maar weer.
    Het voordeel van de mal is dat ik beide handen vrij heb.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  4. Jhon

Jhon

Lid geworden:
    13 nov 2009
    Hoi Opa Wil,

Ik ben nu sprakeloos.

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Ben ik weer

@Hallo John.
    Ik zal mijn uiterste best doen om je nog stiller te krijgen.

De gaten in de chassis balken geboord en getapt.Gisteren de boutjes binnen gekregen en de platen gemonteerd.

Even een foto gemaakt in het voorjaarszonnetje. Maar ook alvast begonnen met de armen.

Twee linkse en uiteraard ook twee rechtse.
    Morgen komen de lagertjes voor de armen maar ik heb nu alvast geprobeerd of de rest al past.

De armen hebben 0.05 mm speling in de platen.

Ook weer even de mal erbij om te kijken of alles goed gaat.

Ook nog even een shot vanaf de achterkant.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  6. MikeS

MikeS

Lid geworden:
    8 feb 2013
    die luchtbalgen zijn echt master. kunnen die ook met het standaard chassis gemonteerd worden?

7. Jurgen76

Jurgen76

Lid geworden:
    23 aug 2012
    Dat ziet er fantastisch uit.

8. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Beste Wil,

dat is weer netjes gefreesd.:thumbsup:
    Worden de horizontale liggers vast aan de assen gemonteerd?

In dat geval vraag me dan wel af of de contructie welke u in gedachten heeft dan wel gaat werken.
    Als deze horizontale liggers vast aan de assen worden gemonteerd zal het een zeer stijf geheel gaan worden.

Ik had dezelfde oplossing ook toegepast op mijn gestuurde voorloper van m'n Scania, maar kwam er al snel achter dat dit niet ging werken.
    Als het wiel aan bijv. de linker zijde werd gelicht door een obstakel dan ging het rechter wiel ook mee omhoog.

Uiteindelijk heb ik proefondervindelijk kunnen vaststellen dat de oplossing die Piet heeft toegepast de beste is.:D

Piet heeft namelijk het voorste deel van de horizontale draagarmen vervangen door stangen met kogelkopscharnieren. Terwijl het achterste deel star is uitgevoerd met schokbrekers en in mijn geval met luchtbalgen.

Dit zorgt voor een veel flexibeler veergedrag waarbij kleine oneffenheden beter worden opgevangen.;)
    Een nadeel is dan wel dat er een triangel in het midden van de as gemonteerd moet worden om te voorkomen dat de as gaat kantelen.

MVG,
    Raymond.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2013
  9. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Daarmee ben ik het wel mee eens; hier komen de verschillen tussen de "echte" en modelbouw aan het licht.
    Bij de 1:1 zijn die liggers bijna altijd van 1 of 2 veerblad-achtige constructie, en die bladen kunnen dus torderen, en dat doen ze dan ook . De as werkt in dat geval als dwarsstabilisator.
    In onze modellen komt het torderen niet in het geding, tenzij de liggers van [Tamiya] veerbladen worden gemaakt, die dan wèl kunnen torderen, maar of dat in voldoende mate het geval is, zal de praktijk moeten uitwijzen.

Cor
    Zomaar een plaatje van het internet: die 'veerblad' constructie zoals ik bedoelde.

10. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

En alweer.

Timmi en Cor.

Hartelijk dank voor het meedenken maar deze problemen waren mij al bekent.
    Vooral het kantelen van de as probeer ik op mijn manier op te lossen.
    Nu ben ik geen man van tekeningen maken dus ik hoop dat onderstaande schets voldoende zal zijn.

Zoals jullie zien wordt de as niet direct tegen de arm bevestigd. Er komen twee kleine hoekprofieltjes tegen de arm en daar tussen in wordt de as met een pen door en door bevestigd.
    Hier sla ik twee vliegen in 1 klap de as kan roteren om de pen plus dat hij niet kan kantelen.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  11. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Cor,

ik denk tot het torderen het meest tot z'n recht zal komen als de trekker voldoende druk op de schotel heeft.
    De druk zal dan over de assen verdeeld gaan worden en bij voldoende wiel druk zal het ene wiel op de grond blijven en de andere iets omhoog gaan.

Als je een standaard Tamiya parabool veerblad door de midden zaagt en deze enkel- danwel dubbelvoudig toepast krijg je mijns inziens een goede tordering.

Gr,
    Raymond.

12. Timmi

Timmi

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Hallo Wil,

ik snap nu hoe je het wil gaan uitvoeren.
    Echter duikt meteen het volgende probleem weer op.

Bij een omhoog- danwel neergaande beweging van 1 van beide wielen zal er een probleem ontstaan.

In de normale situatie staan de wielen in hun verste stand gezien vanuit het midden van de as. Bij een beweging van een wiel omhoog/omlaag zal de afstand kleiner worden. (torderen)

De horizontale armen zullen dan gedwongen worden om van buiten naar binnen te bewegen wat bij een speling van 0.05 mm. onherroepelijk tot problemen gaat leiden in de vertikale draagarmen. (slijtage)
    Door het plaatsen van kogelkopscharnieren aan het einde van de horizontale liggers is dit te verhelpen.

Gr.
    Raymond.

Laatst bewerkt: 5 mrt 2013
  13. Jhon

Jhon

Lid geworden:
    13 nov 2009
    Hoi Opa Wil,

Ik weet het echt niet meer het ziet er super uit.
    Ben blij dat U weer post.

14. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    luchtvering

Hallo Jhon

Ja,ik ben ook blij dat ik weer KAN posten.Dat betekent dat ik na lange tijd weer in de running ben.
    Vorig jaar op 30 april heb ik voor het laatst gereden en toen bleek dat er van de besturing,ondanks de nieuwe assen,niets klopte.De trailer ging fantastisch zoals je op het filmpje kunt zien maar de truck was naatje.

Rc BIG RIG (Tamiya scale) - YouTube

Ik heb alleen te lang moeten wachten om de nodige veranderingen aan te kunnen brengen.Ik heb wel in de tussentijd alles uit kunnen knobbelen.
    Toch ben ik na de reacties van Timmi en Helicor nog eens gaan zitten puzzelen en ik denk dat ik ook hier weer de oplossing voor heb gevonden.Maar dat zien we volgende week wel weer.
    De lagertjes zijn binnen en passen perfect.
    Ik heb van Marcel (ruitje ) een luchtbalg te leen en die heb ik vergroot nagetekend.Deze ga ik ook zelf maken maar dan hoger met een zwaardere veer erin.

Ook heb ik bij de achtervering een bladveer bijgezet.De oorspronkelijke vering vond de belasting niet zo leuk.Ook in de "schokbrekers" een zwaardere veer gezet dan pakken die ook wat meer.

Eindelijk na al die tijd,met veel zoeken puzzelen en proberen, gaat het dat chassis worden worden wat ik altijd voor ogen heb gehad.
    Het eerste dat nu echter aan de beurt is is de voor vering.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  15. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Even snel nog voor het weekend.
    Zojuist binnen gekregen 4 dempers.Deze komen tussen de as en de arm gemonteerd te zitten om alle torsie krachten op te kunnen vangen.
    Hiervoor moet ik wel de armen veranderen of nieuwe maken.Ik zie wel.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  16. MikeS

MikeS

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Dus als ik het goed berijp passen de lucht balgen niet op het standaard chassis

17. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Wil, misschien kan je de armen omdraaien [op z'n kop dus] en er ter plekke van de as nog een sleuf in frezen zo breed als die rubber torsiedempers zijn?
    Cor

18. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoorden

@MikeS

Zomaar even een paar luchtbalgen erop zetten gaat natuurlijk niet,zeker niet bij een vooras.Voor een achteras kun je ombouw sets kopen.Kijk maar eens bij scale art en ebh.

@Cor

De armen omkeren vind ik na rijp beraad(afgelopen weekend) niet de mooiste oplossing.Dus het worden nieuwe.
    Ik heb genoeg gereedschap om dit toch weer snel gemaakt te krijgen.

Even op de freesbank 4 armen uit een grote plaat zagen

En met de hardmetaal frees even rondom bewerken.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  19. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Hallo allemaal

Ziezo,even iets langer in de werkplaats bezig geweest en de nieuwe armen zijn klaar (tot zover).

Hier met lagers en de demper reeds gemonteerd.

Dan ook aan het chassis bouwen en weer kijken of we op het goede pad blijven.

En een foto van allebei.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  20. Jhon

Jhon

Lid geworden:
    13 nov 2009
    Hoi Opa Wil,

Ik wordt steeds stiller. Ik kan niet meer praten, maar wel typen echt heel mooi. Ik hoop dat ik het zaterdag kan aanschouwen in Ede.

Deel Deze Pagina