Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Wat stuurt de combinatie toch geweldig strak, echt heel mooi !

Nu nog even de luchtvering monteren op de smalbed dieplader en spuiten, dan heb je een hele unieke mooie combinatie gebouwd.

Jammer, helaas kon ik er afgelopen zaterdag niet bij zijn, mijn gezondheid laat dit op dit moment niet toe.

2. Boi

Boi

Lid geworden:
    4 jul 2010
    Ik wil graag mijn complimenten uitspreken naar de makers van de trucks op de film. prachtig!!
    Wil, wat een mooi gezicht allemaal en super te zien hoe alles leven krijgt met die combinatie van kraan en trucks.
    Hier doe je het toch voor of niet, dat je met volle trots je eigen bouwwerk te kunnen showen aan zoveel mensen.

Hoop dat met de luchbalgen alle 10 de wielen mooi op de grond blijven wanneer je zo zwaar beladen bent.
    Zag namelijk in het filmpje dat de achterste as van de grond af kwam.
    Ga zo door!! ik lees nog steeds met veel plezier.

3. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Boi

Dat de assen van de trailer vrij van de grond komen op een slecht wegdek dat klopt.
    De assen zitten nu nog vast en kunnen niet veren.Maar,daar gaat nu verandering in komen.Ik ga een nieuw chassis maken en daaraan komen niet alleen de luchtbalgen maar ook schokbrekers.Ik kan dan de trailer beladen met ca.20 kg op de achterassen alleen.

Mvg Opa Wil

4. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hallo Wil,

Zo te zien is het een leuke dag geweest. Ook met de trucks door de fabriek aan het rijden geweest.

Kan Piet alleen maar gelijk geven, de combinatie stuurt gewoon echt goed.

Kon er dit jaar helaas niet bij zijn, maar dat heb ik vandaag gecompenseerd met een bezoek aan de Daf fabriek met de personeelsvereniging.
    Helaas geen foto's, was streng verboden, maar je kijkt je ogen uit.

Ben benieuwd hoe de combinatie eruit ziet als deze klaar is.

5. Ko van Dixhoorn

Ko van Dixhoorn

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Hallo Wil
    Ondanks dat ik een botenbouwer bent vind ik het een super model wat je gemaakt hebt
    In mijn optie zou ik de truck geheel in het wit laten , is prachtig zo en een rustpunt tussen al die andere kleuren die er rond rijden
    Is zeer imposant hem op het filmpje te zien rijden , complimenten
    Grt Ko

6. RCjeffrey

RCjeffrey

Lid geworden:
    7 jun 2011
    ik vind het een zeer gave truck geworden,
    het geheel past goed bij elkaar. en ga dit bouwverslag zeker nog blijven volgen.

ik heb alleen de vraag waarom de trailer op een dolly achter de truck wordt gezet en niet direct op de truck?

7. steven OW

steven OW

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Hallo Opa Wil,

Ook ik kom regelmatig even langs op uw geweldige verslag.
    Ik ben al begonnen met mijn dieplader (4 assen) en wil hetzelfde principe gebruiken voor mijn nek als u hebt gemaakt voor het af- en aankoppelen.
    Vraagje van mijn kant: is het beter om een vertragingsmotor te gebruiken gezien mijn gewicht schaal 1:4?
    Het duurt wat langer maar ik heb dan meer kracht zou ik zeggen.

groetjes,

Steven.

8. Boi

Boi

Lid geworden:
    4 jul 2010
    Ik zelf ben geen trucker maar ik denk hoe meer wielen op het wegdek hoe beter het totale gewicht verdeeld word.
    Volgens mij is het ook volgens de wet verplicht dat je maar een een aantal ton per as mag hebben.
    (even google raadplegen)

Volgens het Voertuigreglement Bedrijfswagens is de last onder iedere as van een vrachtwagen onderhevig aan een wettelijk maximum gewicht. In hoofdlijnen worden de volgende maximum aslasten gehanteerd: 11,5 ton voor een aangedreven as, 10 ton voor een niet aangedreven as en 19 ton voor een tandemas (afstand tussen 2 assen is kleiner dan 1,80m) (vervolg lees hier verder)
    http://www.kipon.nl/voorwaarden-kipon/11-speerpunten/87-overbelading-overschrijding-van-de-aslast

9. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Vering

Hoi weer

Eindelijk even tijd om te reageren.
    Allereerst wil ik iedereen weer hartelijk danken voor de mooie complimenten.
    Nu eerst even een paar reacties.

@ RCjeffrey

Het antwoord op jouw vraag is door Boi al gegeven.Door het plaatsen van een jeepdolly tussen truck en oplegger vergroot je het laadvermogen van de truck.
    De opleggers van tegenwoordig hebben een groot laadvermogen.Dat houdt in dat de druk op de schotel ook veel groter is.Door er nu een dolly tussen te zetten komt de druk niet op de twee achterassen van de truck alleen maar ook op de assen van de dolly.

@Steven OW

Ik zou zeker voor een vertraging kiezen.Je kunt je niet voorstellen hoe groot de kracht moet zijn om de trailer in het begin op te tillen.Luister maar eens naar de motor in het volgende filmpje,en dat bij een lege trailer.

http://youtu.be/t-DtkybNr6k

Zo,het hoofdstuk sturen is nu achter de rug.Nu komt het hoofdstuk vering aan de orde.Het lijkt makkelijk maar ook dit zal weer de nodige problemen geven.Om een zo realistisch mogelijk model te maken moet het model toch genoeg gewicht hebben en de vering daar goed op afgestemd worden.
    Ik heb dit op mijn truck en dolly al aardig voor elkaar.Door de voor assen te voorzien van de luchtvering heb ik een aardig resultaat voor elkaar gekregen.
    Let maar eens op in het volgende filmpje bij ca. 43 sec. rem ik vol en je ziet de cabine lichtjes naar voren duiken,bij het weer optrekken komt de cabine dan weer omhoog.Daarna zie je dat alle wielen keurig de bobbels in het wegdek volgen.Dit hoop ik op de trailer ook zo te krijgen.Mooi het wegdek volgen en niet dat gehobbel wat de trailer nu doet.

http://youtu.be/SnMqTG70w0U

Mvg Opa Wil

10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Wil, dat het goed laten functioneren van de vering lastiger is op te lossen dan het stuurgedrag, want dat laatste is eigenlijk alleen maar het juist toepassen van een beetje wiskunde. Goed bedoeld uit der aard.

Maar die vering is een ander hoofdstuk apart.
    Ik denk dat om het misschien loont om de assen onderling te compenseren, dat zal het zichtbare effect in elk geval goed doen.
    Maar om bij een model de assen (alle 5!) goed te laten veren zal een opgave blijken te zijn.
    Maar die ga jij natuurlijk niet uit de weg ;)
    Toch zou ik eerst gaan nadenken over as-compensatie.
    Succes!
    Cor

11. steven OW

steven OW

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Hallo opa Wil,

Hartelijk dank, helemaal overtuigd door het filmpje.

Met deze moet het toch wel lukken.

Groetjes,

steven

Laatst bewerkt: 26 jan 2015
  12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Komt de luchtvering er ongeveer zo uit te zien ?
    Uiteraard wel van aluminium natuurlijk en niet zoals op de foto van kunststof.
    En natuurlijk vanzelfsprekend wel met al reeds bestaande vlindersbesturing.

Grappig om te zien dat deze Duitse modelbouwer dezelfde bandjes gebruikt als die jij hebt gebruikt. (Lego)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    peter 55 vindt dit leuk.
  13. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Piet

Nee, bij mij komt het er heel anders uit te zien.
    Is het jou niet opgevallen dat er van deze trailer helemaal niets deugt?
    Kijk eens goed.De spoorstangen zitten aan dezelfde kant waar de luchtbalgen zitten???????.
    Bovendien zijn alle assen en fusee's hetzelfde en dat klopt ook al niet.
    Nee zo'n trailer zou ik niet willen hebben.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Wil,

Even een reactie :

Ik heb wel gezien dat van de besturing en vering helemaal niets klopt, maar daar ging het mij eigenlijk niet om, maar meer om de luchtvering !

De stuurassen zijn kant en klaar gekochte assen en zijn daardoor allemaal het zelfde uitgevoerd. Het merk van de leverancier weet ik even niet meer, ze worden in Duitsland gemaakt en kosten zo rond de 70 a 75 Euro per stuk.
    De fusees en de spoorstangen zijn allemaal dezelfde lengte dus dit gaat ook niet sturen, maar wringen !!
    Ook bij het veren van de luchtbalgen verandert de stuuruitslag per as als deze assen onderling met elkaar zijn verbonden door middel van stuurstangen, dus dit kan nooit goed gaan sturen !
    De stuuruitslag naar links en rechts klopt ook niet, die is ook verschillend door deze manier van besturing.
    Ook de luchtvering zijn kant en klare gekochte setjes

Nogmaals, het ging mij dus meer om de luchtvering en niet om de besturing, want die is bij jou perfect in orde.

Maar Wil, ik was benieuwd naar hoe jij de luchtvering gaat maken, vandaar dat ik even deze foto als voorbeeld heb gebruikt.

Het is best wel eens goed om te zien dat de besturing niet zo eenvoudig is als men wel denkt , even assen plaatsen en klaar !!
    Maar voor een goede besturing komt hier wel iets meer voor kijken en dat heb jij duidelijk laten zien hoe jou dieplader nu zo mooi strak stuurt.

Als je vind dat mijn berichtjes jou topic vervuilen, doe me dan maar even bericht, dan haal ik ze wel weer weg, want ik vind het vervelend als jou mooie bouwverslag hierdoor wordt beïnvloed.

15. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Schulze assen

16. steven OW

steven OW

Lid geworden:
    31 okt 2010
    Hallo Opa Wil,

Ik heb het hoofdstuk aansluiting nek/bed bestudeert.
    Mooie uitleg met mooie gedetailleerde foto's en film.
    Rest mij nog een vraag: Blijft de nek aan/op het bed omhoog staan of valt hij voorover bij het afkoppelen van de dieplader?
    Zo ja, waar blijft hij dan op hangen??

Met vriendelijke groet,

Steven

17. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Vering

Hoi maar weer

Zo,eerst even de tijd nemen om wat antwoorden te geven en te updaten.

@Mark

De assen zijn van Schultztec.

@Piet

Nee hoor,ik vind dit juist GEEN vervuiling maar een normale discussie over een moeilijk onderwerp.Als je nogmaals naar de foto van de Duitse modelbouwer kijkt dan zie je dat de luchtbalgen tussen het chassis en de assen zitten waardoor er maar een kleine invering mogelijk is.
    Mijn luchtbalgen komen zodanig buiten het chassis te zitten dat ik de volle slag (ca.11 m/m) kan benutten.
    Ik heb de assen onder de trailer vandaan gehaald en ben nu de hele boel aan het uitmeten.

Hier van boven af gezien.

Hier van onder.

En hier de laatste twee assen. Je ziet het kan allemaal maar net.
    Ik ga de lat voor mijzelf nog wat hoger leggen want op alle assen komt ook caster. Dit omdat het mij uitstekend bevalt onder de truck.

@ Steven

Bij mij valt de zwanenhals naar beneden maar dat is niet erg want deze hals wordt altijd gebruikt met de dolly. Dat is in het echt meestal ook zo omdat de hals een stuk langer is dan normaal.Moet er omgebouwd worden voor een andere klus dan worden de dolly EN de zwanenhals samen apart gezet.

Moet alleen de trailer los weggezet worden dan wordt er door een koker op de kop van de trailer een pijp gestoken en daar komen dan twee steunen onder.

Hier zie je de koker helemaal aan de voorkant van de trailer zitten.
    Hoe de zwanenhals bij andere trailers rechtop blijft weet ik helaas niet want daar heb ik mijzelf nooit in verdiept.Gewoon omdat ik dit bij mijn trailer niet nodig heb.

Bij mij voor de deur wordt er een flat gebouwd en vorige week zij de heipalen daarvoor in de grond gejast.Ik heb contact opgenomen met de firma van de heistelling en gevraagd wanneer de stelling opgehaald zou worden.Dat was afgelopen maandag. Voor het transport was de firma Brouwer uit Nieuwegein ingehuurd.
    Dus maar even de camera gebruikt

http://youtu.be/TlVQ_dMmPII

http://youtu.be/w4QkiOrZkn8

http://youtu.be/wtXdUi5YBAM

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt: 6 feb 2015
    peter 55 vindt dit leuk.
  18. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Zou je dat wel doen Wil: caster op de trailer assen?
    Dat is toch niet meer realistisch dacht ik zo.
    Het caster op een gestuurde autotruck as heeft het doel om zelfrichtend te zijn en minder effect van reactiekrachten/feedback op het stuurwiel; maar dat is op een trailer niet van toepassing, lijkt me.
    En in jouw truck model ging het tenslotte primair om het visuele effect en het nabootsten van de realiteit, maar bij een trailer??

Ter overweging ;)
    Cor

19. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Cor

Het visuele effect op de truck was mooi meegenomen maar het zelfrichtend zijn was mijn uitgangspunt.Het zelfrichtend zijn is een must voor iedere gestuurde as.Is dat niet zo dan gaan de wielen "zoeken". Ik heb hier een tekening van een vijfasser en daar staan alle vijf de assen getekend met een caster van 4.5 graden. Helaas is ook deze tekening vertrouwelijk anders zou ik het kunnen laten zien.

Mvg Opa Wil

20. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik geloof je Wil :D
    Cor

Deel Deze Pagina