Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hmm het verbaast mij dat ook servonaut de mist in gaat met de aansluitingen van de 2.4ghz module.

zover ik zag in de handleiding monteren ze alleen een kabel op de trainerpoort. Deze is helaas niet sterk genoeg om het volledige vermogen te kunnen leveren wat een 2.4ghz module nodig heeft. Over het algemeen geeft dat niet direct problemen maar netter is om de echte signalen op de print op te pakken en naar de module te leiden. Deze kunnen wel het benodigde vermogen leveren om 2.4ghz stabiel te houden.

verder denk ik dat als je alu koopt bij de metaalhandel en kort verspaanbaar vraagt dat ze je prima kunnen helpen. bouwmarkt alu stroopt allemaal op. Ik zelf gebruik over het algemeen 6061 alu. mede omdat ik ook af en toe de cnc gebruik.

2. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoorden

Hallo mannen

Na een lang weekend te zijn weggeweest om lekker van de zon te genieten eerst maar eens wat antwoorden.

Cor ( B )

Helemaal geen dank hoor.De link staat in mijn favorieten dus het was zo gebeurt.

Martin (modelbouwer) Cor (helicor)

Bedankt voor het compliment ook namens mijn leerling.
    De code voor Alcoa weet ik niet. Bij mijn laatste werkgever waar ik werkte werd er altijd gesproken van Alcoa. Cor heeft al aangegeven waar deze afkorting voor staat.
    Aluminium kun je bestellen bij de aluminiumshop.Hier kun je de verschillende kwaliteiten zien :

Keuzehulp bij uw bestelling op AluminiumShop.nl

Vooral de kwaliteiten 2011 en 6026 zijn voor de modelbouwer goed te verspanen.

Subie prins

Een leerzaam project. Ja, maar dan vooral voor mijzelf. Ik heb het al meerdere keren geschreven, het is mijn eerste RC truck en ik heb een heleboel moeten leren.Alles wat ik tijdens dit project geleerd heb probeer ik via dit forum over te dragen.

Cheeta

Mijn kennis van de elektronica is te beperkt om een duidelijke mening hierover te hebben. Ik heb vertrouwen in Servonaut en vind de producten die ze leveren geweldig en eenvoudig te monteren en te gebruiken.
    Ik wil even beschrijven waarom ik voor deze module gekozen heb.
    Eerst maar de foto:

Boven in het midden zie je de modelkeuze schakelaar.Deze heeft drie standen. Daarnaast de ebene schakelaar,deze heeft twee standen. Dat ebene mag ik vertalen naar niveau of platform. Ik hou niveau aan.
    Bij de 2.4 GHz moeten de zender en ontvanger met elkaar gebonden worden,hiervoor is schakelaar K.
    Nu de werking:
    Stel ik heb een kraanwagen. Ik zit dan met de onderwagen en de bovenwagen. Ik bouw de onderwagen en zet daarin mijn eerste ontvanger en bind de zender met de ontvanger.Hierbij staan de model schakelaar en de niveau schakelaar naar boven. Met de schakelaar K bind ik zender en ontvanger met elkaar zoals in de beschrijving staat.Ik heb dus nu dus 8+1 kanalen beschikbaar voor de onderwagen.
    Nu bouw ik de bovenwagen met zijn eigen accu,elektronica en eventueel hydraulica en een tweede ontvanger.
    De tweede ontvanger bind ik nu met de zender zoals beschreven alleen nu met de niveau schakelaar naar beneden.Ik heb dan 6 kanalen tot mijn beschikking.De twee sticks en de kanalen 5&6.
    Dit kan ik dus voor drie modellen doen Met de model keuze schakelaar in de drie verschillende standen.
    Ga ik dus met mijn kraanwagen rijden dan zet ik de model keuze en de niveau schakelaar naar boven. Ben ik op de plaats waar ik moet werken dan zet ik de niveau schakelaar naar beneden en kan ik met de kraan werken.
    Dit vind ik zo eenvoudig dat ik voor dit systeem gekozen heb.
    Ik weet het, het is allemaal niet goedkoop maar beter dat dan helemaal niet te koop.
    Voor mijzelf is dit interessant omdat ik met nogal wat functies op de trailer zit.Deze functies kan ik nu met mijn tweede ontvanger realiseren.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  3. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Cabine

Hallo Allen

Vandaag pas de bestelde onderdelen voor de voor assen binnen gekregen.
    Dus mijzelf maar weer bezig gehouden met het interieur.

Eerst het dashboard afgemaakt en in de kleur gespoten samen met de stoelen.
    Het dashboard is nu zo gemaakt dat het mooier aansluit op de voorruit.

Het lastigste deel was alles zo te maken dat het goed op elkaar aansluit maar dat toch de buiten cabine recht omhoog kan.

Hier met de vloerbedekking is dat mooi gelukt.

Ook met de deuren is alles goed gekomen.De gehele buiten cabine kan omhoog zonder ook maar iets te raken.
    Op naar het volgende probleempje.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  4. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Dashboard

Hallo maar weer

Afgelopen weekend buiten gezeten en de glasvezel kabels in het dashboard gelijmd.

Mijn leerling is al een blokje aan het maken waar 4 leds met verschillende kleuren in komen.Daarin worden dan de kabels vastgezet.
    Toch eerst maar even getest met een heldere witte led

Is wel leuk zo

Voor een abonnee op you tube een verklarend filmpje gezet

Tamiya VOLVO FH12 8 X 4 Heavy haulage 11 axles - YouTube

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Reactie armen

Hoi maar weer

Het laatste wat er aan de voor assen nog moest gebeuren waren de reactie armen. Omdat het in mijn werkplaats een stuk koeler is ben ik daar dus maar heen gegaan.
    De armen hebben lagerbussen en een gat gekregen.In dat gat wordt de kogelkopscharnier vastgezet.

In de assen heb ik precies in het midden een pen (met de kogelkopscharnier) gelijmd.

Dan blijft alleen nog het monteren over

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  6. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    In principe een pracht oplossing Wil, alleen een vraag, omdat de foto's niet altijd het goede perspectief kunnen laten zien:
    Wil de vooras nu niet kantelen, dus in de draairichting van de wielen gezien?
    Dit omdat het kantelpunt bij de veren nabij de rubber dempertjes ligt, en het kogelgewricht in het midden van de as op het zelfde [hoogte]niveau lijkt te liggen.
    Meestal worden de draaipunten op de assen zo gekozen, dat links en rechts juist heel laag liggen, en het midden hoog; dat kan natuurlijk ook andersom.
    In dit geval lijken die punten op hetzelfde niveau te liggen, waardoor de as nog wel kan kantelen, bv. tijdens remmen.
    Dit heeft dan mogelijk weer een effect op de besturing.

Maar de uitvoering is in elk geval erg fraai!
    Cor

7. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoord

Hallo Cor

Je hebt het goed gezien hoor.Alle drie de punten liggen in 1 lijn. In theorie zou de as nog kunnen kantelen. In de praktijk liggen ze op verschillende hoogtes omdat er op de assen (zoals jij al zegt) veel torsie komt bij het remmen en optrekken.In het model komt dit echter niet voor, dit gebeurt alleen op de achterassen. Nee, deze armen zijn er zuiver en alleen om de zijdelingse krachten op te vangen. Dat deze armen in het model ook nog eens het kantelen tegen gaan is alleen maar mooi mee genomen.

Vandaag nog even een vrachtje voor de smalbed vloer binnen gekregen.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  8. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Geheel

Hoi allen

Zo, voordat we van het weekend gaan genieten de hele boel achter elkaar gezet en een foto genomen om te kijken hoever de zaken zijn gevorderd.
    Nu met de Cat op de normale vloer:

Mijn doel is om op de open dag van Mammoet het hele spul uitvoerig te testen en af te stellen.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    mooie combinatie zo en leuk dat catje erop

10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Wil,

Een mooi project om de CAT D10T op te bouwen naar RC

11. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    tijne heeft er 1 in t te koop gedeelte staan

12. mark-cat-M313D

mark-cat-M313D

Lid geworden:
    30 aug 2009
    Dat is een hele mooie combinatie zo met bulldozer op de dieplader !

13. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Binnen cabine

Hoi weer

De voor spatborden zijn ook gemaakt.

De truck is (mechanisch gezien) klaar voor de testrit.

De aanschaf van de Servonaut 2,4 GHz zender met ontvanger heeft mij doen besluiten de binnen cabine om te gaan bouwen.
    Het bed gaat er uit en op die plaats komt de ontvanger.Hierdoor worden alle kabels van de ontvanger naar de componenten veel korter.
    Eerst maar eens de binnen cabine voorzichtig gesloopt

De bodemplaat is goed gebleven dus kan opnieuw worden gebruikt. De achterwand,de zijwanden,de tussenwand en het dak worden nieuw gemaakt.
    In de oude situatie had ik teveel draden die elkaar kruisten.Dat ga ik nu ook veranderen.

Jullie zien dat de smx nu rechts van de m20+ komt te liggen.Alle kabels naar de ontvanger zitten nu in het midden en gaan direct naar de ontvanger die eronder komt te liggen.De draden naar de accu,motor en schakelaar komen naast elkaar aan de buitenzijde te liggen.Dit is veel overzichtelijker en minder storing gevoelig. Als laatste komt dan de toren aan de beurt waar de schakelaar en de accu worden geplaatst.Daar heb ik een mooie oplossing voor bedacht maar dat zien jullie t.z.t. wel.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  14. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    hallo opa wil.

aller eerste wat een prachtige bouw verslag van u Volvo.

nu is mijn vraag hoe krijgt u die sparteborden zo ge vouwen met die knik er in. en wordt dat hoekje dan met soldeer dicht gezet. of zeer strak tegen elkaar aan.

gr willem

15. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Willem

Hoe ik mijn spatborden heb gemaakt staat reeds op pag.5 van dit topic.
    De kleine naadjes kun je dichtmaken met secondenlijm en dan even een heel klein beetje aluminium verf aanbrengen met een prikkertje.Die stokjes die je gebruikt voor de stukjes worst of kaas.

Mvg Opa Wil

16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Slaapcabine

Hoi weer

Gisteren lekker buiten in het zonnetje zitten snijden,zagen,vijlen en schuren.

En dan heb je de onderdelen voor de slaapcabine af.
    Vandaag begonnen met de onderdelen in elkaar te zetten.

De ontvanger ligt nu op de plaats waar eerst het bed lag. Jullie zien dat de kabels van ontvanger naar de componenten,die straks weer op het binnen dak komen,een stuk korter kunnen worden.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  17. Vonk

Vonk

Lid geworden:
    15 jun 2009
    Ziet er echt keurig strak uit!

18. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Componenten

Hoi weer

Gisterenavond het dak op de binnen cabine gelijmd en de componenten weer geplaatst.

Jullie zien dat alle kabels nu mooi in groepen liggen zonder elkaar te kruisen.
    Ook de kabels naar de ontvanger zitten nu mooi aan 1 kant.

Ik heb om twee redenen rechthoekige buis van 9.5 x 6.3 m/m gebruikt.

Hier de eerste. De stekkers gaan precies door de buis heen.Zo kan ik twee draden in 1 buis kwijt.

En hier de tweede.Om mijn kabels naar de accu, motor en de schakelaar te verbinden gebruik ik de blokjes uit een kroonsteen. Deze blokjes komen tot in de helft van de buis.Dus de draden verbinden en in de buis laten zakken.
    Isoleren hoeft dan niet meer want dat doet de buis.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Hoe vindingrijk! :grin:
    Met name het 'verbergen' van die kroonsteen klemmen: kroonsteentjes staan helemaal niet in een model, maar vaak kan je er niet omheen, voor verbindingen die nog wel eens los moeten kunnen.
    Anders is solderen, overtrokken met krimpkous dé oplossing.

En dit doet me verder denken: als je afvalstukjes van die dakplaten hebt, van polycarbonaat/lexan, dat is dan ook te gebruiken, en heb je in een enkel en dubbel-laags uitvoering.
    Cor

20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    cabine

Hallo allemaal

De binnencabine is, voor de testrit, zo goed als klaar.Nog wat stekkertjes solderen en draden aansluiten en we kunnen gaan testen.

Jullie zien dat de tussenwand is bekleed de draden zijn aangesloten en met de lettertang is wat duidelijkheid gekomen.
    Dus nu was de toren aan de beurt. Op dit punt begreep ik niets meer van mijzelf. Heeeeeel veel uren heb ik besteed om de buiten cabine over de binnen cabine heen te maken en de toren kreeg van mij een dichte bodem. Waarom?
    Ik weet het niet maar logisch is het natuurlijk niet.
    Dus eerst de bodem zover mogelijk uitgefreesd.

In de hoeken onderaan kon ik niets weg frezen omdat daar de magneten voor de deuren gemonteerd zitten.

Toen een bodem van kunststof gefreesd waar ik de aansluitingen naar de accu op kon monteren maar ook de schakelaar niet te vergeten.

In deze bodem zitten ook de gaten waar de draden door naar binnen komen.
    De bodem op de juiste plaats gemonteerd.

Servonaut heeft bepaalde kleuren gekozen voor de verschillende onderdelen en deze kleuren heb ik dan ook aangehouden.

Ook hier heeft de lettertang weer duidelijkheid gebracht.
    Aan het eind van dit verhaal gaat natuurlijk de toren over de bodem en is alles weggewerkt.

Deze week de bedrading nog even afmaken en dan TESTEN.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina