Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Cabine

Hallo maar weer.

Deze week mijzelf vooral bezig gehouden met de montage van de cabine.
    Ik was misschien wel de eerste hier op het forum die met een binnen en een buiten cabine ging werken en waarbij de buiten cabine rechtstandig omhoog getrokken wordt.
    Nu was ik niet tevreden over de bevestiging (nog met de scharnieren) dus besloten om dat ook te verbeteren.
    De basisplaat had ik al gemaakt maar nu aan de voor en achterkant steunpunten voor de buiten cabine gemaakt.

Links voor de voorkant en rechts voor de ????????? Juist achterkant.
    Het geheel bestaat nu dus uit:

Van onder naar boven:
    Het hulp chassis
    De bodemplaat met de twee steunpunten en de binnen en de buiten cabine.
    Het geheel wordt als volgt opgebouwd.

Eerst het hulp chassis met de bodemplaat en de twee steunpunten.
    Dan kan de binnen cabine er op

De bevestigingsboutjes vallen weg onder de gordijnen.
    Omdat ik de achterste steun helemaal uitgefreesd heb heb ik nu aan de achterkant een stevige beugel die de bedrading op zijn plaats houdt.

Nu kan de buiten cabine er over heen

Jullie zien alleen de bedrading naar de toren is nog te zien en de cabine rust op de steun.

Dan de toren erop

De bedrading vanuit de cabine gaat direct door de vloer van de toren naar binnen zodat er later (bijna) niets meer van te zien is.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  2. Macrabbit

Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    16 mei 2010
    En weer geweldig Wil. Men zegt wel eens dat je iets minimaal twee keer moet bouwen om de onvolkomenheden van de eerste op te lossen. Als ik zo naar jou verrichtingen kijk gaat dit zeker op. Niet alleen je chassis, besturing en vering is verbeterd, nu doe je het ook gelijk maar voor je cabine, ophanging, bedrading en zoals ik lees ook de scharnieren. Het blijft een genot om te volgen en het woord z*****d zal ik zeker niet in de mond nemen. Ik neig meer naar PERFECTIONIST.

Vriendelijke groet
    Sjoerd

3. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Twee keer

Hallo Sjoerd

Nou het twee keer bouwen gaat voor mij niet op hoor!
    De besturing van de truck ondergaat al zijn vijfde of zesde poging.
    Ik heb het al meerdere keren hier geschreven, dit is mijn eerste truck.
    Ik ben helemaal blanco begonnen.Wel de basis kennis van trucks en besturing maar niets van de RC trucks van Tam.
    Vanaf het begin stond er wel één ding vast,het moest een 4-assige zwaar transport trekker worden.Daarvoor moesten er de nodige aanpassingen aan het model gedaan worden.Maar die aanpassingen zorgden ervoor dat er weer andere aanpassingen gedaan moesten worden en zo ging het maar door.Mede omdat ik ook helemaal geen tekeningen had.
    Al die veranderingen hadden ertoe geleid dat mijn chassis een gatenkaas was geworden.Vorig jaar dus besloten om een geheel nieuw chassis te maken en alle tekortkomingen van mezelf en van Tam. te elimineren. En er waren nogal wat tekortkomingen.
    Even maar één voorbeeld:
    Het eerste wat ik veranderde waren de banden.Ik monteerde super-singles op de voor assen,prompt liepen de wielen vast in de wielkasten.Bij dit chassis heb ik dus de beide voor assen 4 m/m naar achteren verplaatst.
    Ook met het inveren liepen de banden vast,dus nu een ietsje hoger op zijn poten gezet.
    En zo waren er nog veel meer dingen die in mijn ogen niet klopten,dit hoop ik nu allemaal achter de rug te hebben zodat ikzelf kan genieten van dit model
    want op de baan staan met een model waarvan IK weet dat het niet klopt is voor mij niet genieten.
    Perfect? Nee, bij lange na niet maar ik streef er wel naar.

Mvg Opa Wil

4. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Kleine update

Hallo allemaal

Even een kleine update tussendoor.
    Oke,ik had besloten om het allemaal anders te maken bij de twee voor assen.
    Dat hebben jullie hiervoor al gelezen en gezien.
    Nu moest ik alleen nog "even" de spatborden en de schokdempers doen. Daar gaat dus veel meer tijd in zitten dan ik had gedacht. Dat geeft niet maar toch.
    Jullie weten het allemaal bij een bouwdoos je pakt een spatbord een paar boutjes en drie minuten later is het gebeurd.Ik ben dus onderdelen gaan maken,nog meer onderdelen en nog meer.Nu verbaas ik mijzelf erover hoeveel onderdelen er in de vier schokbrekers en de vier spatborden gaan zitten.
    Jullie kennen ook wel het volgende: De onderdelen bij elkaar zoeken en klaar leggen voor de volgende stap in het project.Dat heb ik ook gedaan voor de volgende foto.

Ik moet voor de schokbrekers nog wat busjes,pennetjes en nieuwe beugeltjes voor de onderkant maken en dan kan alles gemonteerd worden.Ook wil ik nog nieuwe spatborden maken maar nu eerst een paar dagen van het mooie weer genieten.

Mvg Opa Wil

ruitje en peter 55 vinden dit leuk.
  5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Voorvering

Hallo

De vier schokdempers zijn zover dat ze gemonteerd kunnen worden.
    Hier komt het voordeel van eigenbouw duidelijk naar voren. Je kunt de onderdelen veel kleiner maken dan de oorspronkelijke onderdelen van Tam.

Ter vergelijking heb ik de onderdelen van Tam. op de voorgrond gelegd.
    Dat scheelt nogal wat. Morgen maar aan het sub-frame monteren.

Mvg Opa Wil

6. ruitje

ruitje

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Dat ziet er weer goed uit Wil , idd meer op schaal dan de standaard bevestiging.

Misschien nog zelf nog een paar mooie dempers draaien?

Ik kom binnenkort weer is op de koffie om bij te praten.

Groet,
    Marcel

peter 55 vindt dit leuk.
  7. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    u bent weer mooi leuk bezig zo te zien

8. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Voorvering

Hallo Marcel

Je weet, je bent altijd van harte welkom. Neem dan wel even de M.A.N mee,die wil ik graag wel even vasthouden en bewonderen.

Zoals gisteren al geschreven hier, vandaag de onderdelen aan het sub-frame gemonteerd. Omdat hiervoor het frame gedemonteerd moest worden gelijk ook de bevestigingen voor de spatborden meegenomen.

Hiermee is het sub-frame helemaal klaar. Morgen het geheel op het chassis monteren en kijken of alles goed is gegaan.

Mvg Opa Wil

9. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Voorvering

Hoi Allen

Vandaag dus het sub-frame en de schokdempers gemonteerd.

Hier eens een keer vanaf de rechterkant genomen zodat je kunt zien hoe de dempers aan de onderkant gemonteerd zitten.

Hier een close-up van linksvoor. Jullie zien het is voor ieder onderdeel vechten geweest om een goed plaatsje te krijgen maar het is goed gelukt.

Hier met de montage plaat voor de cabine er op.

Ik moet nu alleen nog de spatborden en de reactie stangen maken en de nieuwe voorkant is een feit.
    Volgende week weer verder.

Mvg Opa Wil

10. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Cabine

Hallo maar weer

De plaat voor de nieuwe spatborden en de onderdelen voor de reactie stangen zijn besteld.Dat is een mooie gelegenheid om mijzelf even bezig te houden met de cabine.Daar moet ook nog het 1 en ander aan verandert worden.
    Trouwe volgers weten dat ik de deuren uitgesneden heb om ze te kunnen openen.
    Hierdoor was de cabine erg slap geworden.Dit was ook de reden om de montage plaat voor de cabine van aluminium te maken om een stevige ondergrond te krijgen.Ook liet ik bij de eerste uitvoering de spatborden van de cabine aan de montage plaat zitten en ging alleen de cabine omhoog.
    Dit heb ik nu ook verandert. De spatborden zitten weer vast aan de cabine en gaan mee omhoog.

Eerst de binnen cabine op de plaat vast gezet.

Toen de spatborden vastgezet aan de cabine maar zodanig dat de deuren nog kunnen openen.

Daarna de cabine er op gezet.De buiten cabine past nu zo precies dat ik hem verder niet meer vast hoef te zetten.Met de oude spatborden erop even gekeken of de wielen nu genoeg ruimte hebben.Ook kun je hier zien dat de truck iets hoger op zijn poten is komen te staan maar ook dat de voor assen
    iets verder naar achteren staan.Hierdoor hebben de wielen meer ruimte om te draaien.

Mvg Opa Wil

11. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Update

Hoi allemaal

Even een kleine update maar weer.
    Hier een foto die je niet zo vaak ziet hier op het forum:

De Volvo van Tamiya met openslaande deuren.
    En ja,als je dan openslaande deuren hebt dan moet er ook het nodige aan het interieur gebeuren.

Hier ben ik op dit moment mee bezig.

Mijn leerling maakt ondertussen de laatste onderdelen voor de voor assen.

Hier de reactie armen.

Mvg Opa Wil

12. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Wat voor basis materiaal gebruik je voor die reactiearmen, en dergelijke onderdelen Wil?
    Mijn ervaring is dat het gebruikelijke staf/strip materiaal erg zacht is, en makkelijk gaat 'stropen' bij het frezen, en dan spanen forceert tussen het te bewerken materiaal en de snijkant van de frees, zowel op meelopend als tegenlopend freeswerk, maar vreemd genoeg is het resultaat toch iets beter bij meelopend frezen.
    Het harde plaat materiaal heeft geen last van stropen, zo heb ik ontdekt.
    Cor

13. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Antwoord

Hallo Cor

Ik maak (bijna) al mijn onderdelen van Alcoa. Dat is een hardere soort aluminium.Het voordeel is niet alleen dat het veel makkelijker te bewerken is maar het vervormt ook niet,hoeveel je ook weg freest.
    Ik draai en frees al mijn aluminium met snelstaal omdat je met hardmetaal vreselijk veel toeren moet draaien en dat kunnen mijn machines niet.
    Ook gebruik ik geen boren en frezen die gecoat zijn. De coating wordt er met hoge temperaturen op aangebracht en dit heeft tot gevolg dat de snijkant het allerscherpste verliest.
    Heb je het zachte aluminium dan wil het gebruik van snijolie (geen boorolie)
    wel helpen.Ik bezoek nog regelmatig beurzen en daar worden vaak proefmonsters aangeboden.Voor een bedrijf veel te weinig maar voor mij genoeg om een heleboel onderdelen te kunnen maken.
    Meelopend frezen geeft altijd het beste resultaat. Ikzelf frees altijd tegenlopend tot 0.1 m/m voor de maat en de laatste tiende doe ik meelopend.

Gisteren maakte de postbode mij nog blij met een pakketje:

Mijn 2.4 Ghz zender + ontvanger van Servonaut.
    Dat de elektronica steeds kleiner wordt kunnen wij hier zien:

Rechts de "oude" 8-kanalen ontvanger en links de nieuwe 9-kanalen.

En ja, dan moet het ook direct gemonteerd worden natuurlijk:

Volgende week kunnen we gaan proefrijden.

Mvg Opa Wil

14. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Maak je ook een verslagje van de inbouw van die
    2.4 Ghz module. Is denk ik voor meerdere F14 en F16
    gebruikers wel interessant.

Vrijdagavond is de Jeti 2.4 Ghz info avond bij de MBVP.

15. ZvFreak

ZvFreak

Lid geworden:
    21 mei 2013
    Idd lijkt me interessant om een bouwverslagje te krijgen van de inbouw in de F-14 zender.
    Gr.

16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Bouwverslag

Hallo mannen

Ik wil best een verslag maken van het inbouwen maar dat is helemaal niet nodig.
    Het enige wat er gedaan moet worden is de module inbouwen en een stekker in de printplaat steken en klaar ben je.
    Servonaut heeft dat keurig beschreven met duidelijke foto's. Kijk hier maar:

http://www.servonaut.de/shop/media/products/0142435001345112917.pdf

Bij de zender en de ontvanger zit een beschrijving in het Duits en Engels.
    Mocht dat een probleem zijn dan wil ik best wel bijspringen waar nodig is.

Mvg Opa Wil

17. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Bedankt Wil :D

18. modelbouwer

modelbouwer

Lid geworden:
    3 mei 2009
    Allereerst mijn complimenten voor het maken van die mooie vrachtwagen onderdelen en ook voor jou leerling natuurlijk.
    maar ik heb een vraag over Alcoa aluminium, is er een speciale code voor dit soort Alcoa of is er maar 1 type hierin.
    En waar is dit eventueel te koop. Is het in verschillende diktes te verkrijgen bv vierkant, plaatmateriaal en/of rond enz.?
    groeten Martin

19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ja, dat is wel een goede vraag: persoonlijk ken ik Alcoa eigenlijk alleen als een merknaam van een Amerikaanse fabrikant [ALuminium COmpany of America], die alle soorten aluminium produceert, en hier volgens mij primair bekend staat als DE leverancier van Aluminium vrachtwagen velgen.
    Dus is het in NL dan ook misschien bekend geworden als een type/soort/kwaliteit dan?

Bedankt alvast
    Cor

20. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Het blijft een mooi project en de volvo groeit kwa techniek , erg mooi gemaakt allemaal weer .

Af en toe dan begin ik dit topic van af het begin te lezen tot het eind en dan zie je wat er aldoor aan word verbeterd en uitgedacht.

Het blijft een mooi en leerzaam topic .

Groet Ivar

Deel Deze Pagina