Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

1. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hoi Jhon.

Helaas voor jou maar aanstaande zaterdag ben ik niet in Ede.

Mvg Opa Wil

2. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Hallo allemaal

Vandaag begonnen met de lucht balgen. Ik heb van Marcel (Ruitje) een lucht balg te leen om de maten over te kunnen nemen. Helaas is de slag veel te klein dus moest ik iets anders verzinnen.
    Ik ben begonnen met het binnen deel. Laat ik het maar de zuiger noemen.
    Deze heb ik langer gemaakt dan het voorbeeld en ik heb de binnenkant uitgedraaid zodat de veer er in past. De voetplaat wordt later apart gemonteerd.

Ik kan nu,om een soepele vering te verkrijgen, een lange veer monteren.

Ook is de eerste balg al klaar om te laten zien hoeveel de slag groter is ge worden.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  3. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    toen ik ook zelf een luchtbalg probeerde te maken gebruikte ik achterbandjes van een oude formule 1 schaalmodelletje plastic kitje
    die had ik liggen
    maar u zal er meerdere nodig hebben dan is t geen optie om meerdere kits te kopen,maar t idee was toen wel leuk bedacht vond ik
    zijn autoremcilindercupjesafdichthoesjes niet iets???
    leuk woord voor spellingtoets :D:D:D

4. Deamon

Deamon

Lid geworden:
    19 sep 2011
    Ziet er weer goed uit... zoals gewoonlijk ;)

heb je al eens gekeken naar de rubber dempertjes die bijv. in een CD/DVD speler zitten... die leken mij wel een goede keuze te zijn..

heb er helaas geen foto bij als voorbeeld.

5. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Hoi lezers

Leuk,of eigenlijk ook weer niet,hoe een foto je op het verkeerde been kunt zetten.Op bovenstaande foto kunnen jullie zien dat de lucht balg die ik te leen heb van rubber is en die van mij van kunststof.
    Ook konden jullie de reacties lezen wat ik voor het rubber kon gebruiken.
    Maar wat is de grote verrassing het originele model is een aluminium behuizing met daar omheen een laagje rubber.

Het rubber kan dus niet in veren.Het enige dat beweegt is het aluminium stuk wat er onderuit steekt.En dat is een slag van maar 4 m/m.

Dat is veel te weinig.Zeker voor de vooras.Dus gewoon verder gegaan met mijn eigen constructie.

Alle onderdelen zijn nu af dus kan de boel in elkaar gezet worden.

Ik heb nu een slag van 14 m/m. Negen m/m om in te veren en vijf m/m om uit te veren.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  6. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Luchtvering

Hoi Manne

Zo,na de velgen van Marcel vanmorgen de laatste hand gelegd aan de luchtbalgen. Alles is nu klaar om in elkaar te zetten.

Maar ja,dan WIL je ze ook in elkaar hebben.

En als ze dan in elkaar zitten dan wil je ook wel even kijken hoe het er uit komt te zien op hun plaats onder het chassis.

Tot zover ben ik wel tevreden.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  7. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Gaat die spoorstang nu nog wel vrij blijven van de veerarm als je instuurt?
    Dan komt dat ding naar voren, en loopt 'ie dan niet klem?
    Cor

8. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Cor

Geen probleem hoor.Op de volgende foto kun je zien dat de fusee arm gewoon onder de veerarm door gaat.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  9. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ahhh, dat ziet er anders uit dan op de laatste foto van vanmiddag; die eerste as ziet er daar een beetje 'bedriegelijk' uit;
    kon het me al moeilijk voorstellen dat je dit over het hoofd had gezien :D
    Cor

10. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Lucht geveerde assen

Daar ben ik weer

Ik heb het al eerder geschreven hier in dit topic, dit is mijn eerste RC truck.
    Om het allemaal te leren heb ik de Volvo gekocht en ben gaan proberen.Eerst dit en dan dat.Wat mij het meest ergerde aan het model was de besturing.Na vele verbouwingen heb ik een jaar geleden ( na een demo in Pijnacker ) besloten om helemaal opnieuw te beginnen maar dan wel met "luchtvering".
    Eerste probleem kwam direct al. Door het vele proberen was het chassis een enorme gatenkaas geworden. Dus een nieuw chassis.
    Tweede probleem, de balgen steken ook naar de binnenkant buiten de chassisbalken uit. Dat kon dus weer niet want dan zat de versnellingsbak van Tam. in de weg.Dus een nieuwe motor. Van servonaut.
    Het afgelopen jaar ben ik met niets anders bezig geweest dan bedenken,rekenen en meten.
    En nu is het dan zover, alles moet nu samenkomen en passen zoals ik het had berekend. En ja, dan gaat het kriebelen en dan wil je weten hoe het eruit gaat zien.
    Eerst een foto van het geheel.

Alles op de juiste plaats en geen overtollige gaten meer in het chassis.

Dan een foto van de voor mij zo belangrijke voorkant.

Jullie zien dat gaat al aardig vol worden en dan moet de motor er nog bij.

Maar geen probleem, de motor met vertragingskast passen precies op de plaats die ik berekend had.

Hier zien jullie een groot voordeel van de servonaut motor. Hij is veel kleiner dan die van Tam. In deze stand komt hij maar 17 m/m boven het chassis uit.
    Er blijft dan een zee van ruimte over onder de cabine.En dat biedt dan weer andere mogelijkheden.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  11. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Welke motor en reductie combie heb je hiervoor uitgezocht Wil?
    Ik moet ook nog wat anders, en heb nog niet besloten.....
    Cor

12. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Cor

Ik rij op 7,2 v dus ik heb gekozen voor de GM32U370 en die kun je hier vinden:

Servonaut Online-Shop - Servonaut GM32U370

Hier kun je zien hoe de truck dan rijdt:

Scania R620 - Servonaut E20 og GM32U370.wmv - YouTube

Ik weet het het is niet goedkoop maar zoals je ziet maak ik alles zoveel mogelijk zelf en dan blijven de kosten toch binnen de perken.Voor de assen en de luchtvering was ik alles bij elkaar nog geen 20 euro kwijt.Ja,dan kun je wel wat geld aan een dure motor uitgeven.

Mvg Opa Wil

13. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Ook wij hebben deze motor GM32 U 370 in een scania,en rijdt heel prettig.
    gr.adrie

14. Szeedijk

Szeedijk

Lid geworden:
    23 nov 2012
    Ziet er wel goed uit ja...

15. Gerrit korblet

Gerrit korblet

Lid geworden:
    18 feb 2012
    Dit is allemaal VAKWERK ,prachtig om te zien.

16. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Lucht geveerde assen

Hoi allen.

Je besluit om de hele boel opnieuw te doen en tot dusver gaat alles naar wens.
    Maar er blijven toch momenten dat het spannend is.Vandaag was er zo'n moment.Wie dit topic helemaal heeft gevolgd weet dat ik caster in mijn voorassen had aangebracht.Dit wilde ik bij deze nieuwe vering natuurlijk ook weer hebben.Dus een kleine aanpassing aan de assen toe moeten passen en het is gelukt.

Jullie zien dat de as achterover helt en dat is helemaal de bedoeling.Het grijze en het rode blokje zijn samen 20 m/m hoog dus ik hou voldoende grondspeling.
    Een voordeel van het achterover hellen is ook nog eens dat ik meer ruimte krijg tussen veer arm en de fusee arm.
    Het achterover hellen geeft natuurlijk ook weer het zo mooie overhellen van de wielen in de bocht.

Zo dat is gelukkig ook weer goed gegaan.

En nog even een close-up van de demper tussen de as en de arm.

Mvg Opa Wil

peter 55 vindt dit leuk.
  17. Szeedijk

Szeedijk

Lid geworden:
    23 nov 2012
  18. Boi

Boi

Lid geworden:
    4 jul 2010
    Mooiwark! Echt netjes gemaakt

19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ideetje voor je volgende vooras, Wil: even netjes ook de camberhoek inbouwen, en tegelijkertijd dan ook maar de besturing neutraal maken, door het verlangde van de fusepen in het midden van de band/grond contactpunt te laten uitkomen: :worship:

Cor

20. arm1948

arm1948

Lid geworden:
    2 sep 2007
    Hallo Cor

Het is juist NIET de bedoeling dat het verlengde van de fusee pen de weg raakt op het hart van het wiel.Het nederlandse woord voor caster is naloop.D.w.z dat het hart van het wiel achter het hart van een verlengde fusee pen de grond raakt.
    Dit werkt ook zo bij het voorwiel van een fiets en bij een kar met zwenkwielen.
    Hierdoor gaan de wielen automatisch in de rechtuit stand staan.Dat is de werkelijke reden dat ik caster heb ingebouwd.
    Camber vind ik niet zo nodig dat komt pas tot zijn recht als een as zwaar belast wordt.
    Toespoor komt er wel op omdat dit meehelpt de truck goed rechtuit te laten rijden.

http://diy-racetuning.net/Forza-Motorsport-4/DIY_jpgs/caster_angle.jpg

Hier kun je het zien.

Mvg Opa Wil

Deel Deze Pagina