vogels en vliegen

• Topicstarter Topicstarter razor
  • Startdatum Startdatum
Vogels en Modelvliegen

Mijn redenering is dat vogels wel last hebben van onze vliegtuigen en ook weer niet het hangt ook sterk van de soort af vergeet niet dat er ook duidelijk vogels zijn die zich hebben aangepast aan de omstandigheden van nu zo zingen vogels tegenwoordig harder dan 50 jaar geleden (meer omgevingslawaai)!! Dus die ganzen die rond jullie veld wandelen hebben geen last van jullie die zijn het wel gewend.

Ik vind het ook niet vreemd dat Razor dat verschil niet kent Peter Den voor de 1 is alles een buizerd en de ander weer een valk.

Ik ben een natuurliefhebber en als ik kijk wat er rond ons veld zwerft en ons regelmatig lastig "valt" dan moeten biologen hun stellingen nog maar eens overdenken, en dan heb ik het over kiekendieven, grutto's, boomvalken, buizerds, ganzen en zelfs de meeuwen die rustig midden op je aanvliegroute zitten en als je aanvliegt geen mm bewegen! Ooievaars die je tijdens het maaien van het veld bijna kan aanraken en achter de trekker aan lopen.

Een vogel heeft meer last van de zogenaamde natuurliefhebber die er alles aan doet om dat ene speciale kiekje te verkrijgen of om zo dichtbij mogelijk te komen om te kijken hoeveel eieren het beestje in zijn nest heeft, aan het dichtbij komen heb ik mij ook wel eens schuldig aan gemaakt denk ik. Er word zelfs zo ver gegaan dat in veel natuurgebieden schade word toegebracht aan de flora en fauna en dieren worden opgejaagd door een horde "natuurliefhebbers" ik herinner mij nog heel goed dat een groep achter een overdag jagende kerkuil aanzat die vervolgens doordat die opgejaagd werd door de zogenaamde natuurliefhebber werd doodgereden op de snelweg.

Laat alles een plekje hebben er is wel gebleken dat de vogels zich aan ons aanpassen en of wegblijven en die "natuurliefhebber" die zich druk maakt om die ganzen heeft niets beters te doen, ik heb mij een keer hard gemaakt voor een koppel ijsvogels er werd met crossmotors langs de broedplek gecrosst in een werelderfgoed natuurgebied er werd niets aan gedaan, sterker nog de instanties zorgden zelf voor het verjagen van het diertje door alle bomen en struiken weg te halen, ook aan een afgeslacht vossenhol met jonge vossen werd niets gedaan. Maar o wee als we teveel lawaai maken en er een gans in de buurt is!!!

En zo kun je eindeloos verder discussiëren maar mijn mening is dat wij denken dat de dieren last van ons hebben maar ze vinden wel een manier om er mee om te gaan of andere plek om te leven !!

nog een keer,
De algemene aanname van vogelbeheer, zij het natuur monumenten, stichting vroege vogels, noem maar op, is, dat modelvliegtuigen vogels verjagen,

In ons geval zijn dat Ganzen, die komen foerageren in de aangrenzende velden.
Volgens een erg grote vogelliefhebber zou dat gaan om honderden ganzen die wij met onze vliegtuigen dermate zouden verstoren dat ze minstens 5 dagen niet terug komen.

Echter zolang wij op deze locatie vliegen (onderhand 6 jaar)
hebben wij met de beste wil nooit meer dan 40 tot 80 ganzen in de nabijgelegen velden gezien.
de ganzen die er af en toe wel zijn, en dit zijn er vaak niet meer dan 10 hebben(ons inziens) geen last van de overvliegende kisten, want zij maken totaal geen aanstalten om te vertrekken.

Maar desbetreffende man, blijft naar de gemeente klagen dat wij zijn ganzen verjagen.
Nadat wij de beste man hebben uitgenodigd om eens te komen kijken weigert hij dit, omdat hij dan zijn zienswijze zal moeten bijstellen, het word ook voor hem wat ongeloofwaardig, als hij predikt dat wij de boel verjagen, terwijl hij met eigen ogen heeft kunnen zien dat dit niet het geval is.

wederom was het me dus niet te doen on de denk wijze van vogel liefhebbers vs modelvliegers hier aan de kaak te stellen.

het ging mij erom de ervaring te horen van andere vliegers/ verenigingen omtrend dit geval, dus in hoeverre vliegen vogels weg als je er over heen vliegt, hoeveel last heeft een vogel nu echt van een vliegtuig.

En dus niet de gevallen van mensen die het leuk vinden om met hun vliegtuig lekker vogels de stuipen op het lijf te jagen.

met dat materiaal kun je misschien aantonen dat het niet per definitie zo is dat vogels verjaagt worden door vliegtuigen, en daarmee heel mischien wel een andere denkwijze in gang zetten.

want tot op heden is er nog nooit door een instantie werkelijk onderzoek gedaan naar dit fenomeen.

Go ik denk dat de boer waarvan het land is waar de ganzen grazen maar wat blij zou zijn als ze inderdaat verjaagt zouden worden
Ganzen zwanen en de meeste andere weidevogols laten zich niet afschrikken door modelvliegtuigen

Pas op in het broedseizoen word je model als je niet uitkijkt wel aangevallen door vogols
Dat heb ik uit personelijke ervaring
De beste man heefd gewoon zin om ergens over te klagen
zodat i kan zeggen kijk hoe goed ik voor vogols ben

dat hen ik ook gedaan achter eenden aan jagen met mijn tucano
dat bird herding
Niet leuk voor de eenden EN slecht voor de reputatie van de hobby. Doe het met je hond, die vind zoiets knetterleuk: "Hee baas, kijk 's, ik ben niet gek, ik ben een vogeltje." Begin een rc-vlieg hondenuitlaatservice voor die o zo nodige hobbycentjes :mrgreen: Haal je ook zeker de krant mee, gratis reclame gegarandeerd :)

Gezond verstand gebruiken bij het uitoefenen van onze hobby draagt bij tot het behoud ervan.
Dieren zijn levende wezens net als wij, behandel ze dan ook met het nodige respect. Maar dat wil niet zeggen dat mens en dier elkaar uit de weg moet gaan.

Anderzijds zijn er ook van die mensen welke zichzelf interessant willen maken met het bekritiseren en bemoeien met andermans hobby.
Gewoonlijk zijn deze zelf niet vatbaar voor enige vorm van begrip, overleg of samenwerking.

Goed gezegd, dier en mens gaan vaak heel goed samen!

Razor,
...
In de periode dat ik er rondliep vlogen er een paar vale gieren rond in Nederland en die hadden binnen een paar dagen de ooievaar lokkerij gespot. Voor de gieren leek het wel de McDonalds daar, er lagen constant nieuwe kadavers van ooievaars jongen. Het waren geen kadavers, maar aangezien de ooievaars jongen zelfs doodstil bleven liggen als de gier aan ze begon te vreten was het voor de gier een kadaver. Zo zie je maar dat de natuur dieren een beschermingstactiek meegeeft die nuttig is, totdat er onnatuurlijke vijanden opduiken. Een ronddolende karpervisser kan een onnatuurlijke vijand zijn, een RC object ook.

Dit is een heel interessante kwestie die ik vaak tegenkom, nl. de vraag: wat is natuurlijk? Is een vale gier een onnatuurlijke vijand? Is een karpervisser of een RC object een onnatuurlijke vijand? Wij mensen zien onszelf vaak als onnatuurlijk, maar is dat wel zo? Je kunt ook zeggen dat alle levende wezens een goed heenkomen zoeken, of anders gezegd; de soort die dat doet heeft betere overlevings/replicatie kans en blijft dus over. Volgens die gedachte is een vale gier een slim dier als het ooievaars lokkerijen opzoekt, en heeft het gewoon betere overlevingskansen. Een mooi stukje evolutie als je het mij vraagt. En volkomen natuurlijk. Als die vale gier lang zo doorgaat en de ooievaar past zich niet aan, dan is stilliggen in een ooievaars lokdoos dus niet zo'n goede overlevingsstrategie. Misschien krijg je na verloop van tijd vanzelf een ooievaarssoort die zich hierop aanpast.

Sommige natuurbeheerders proberen onze natuur terug te brengen "zoals het hoort en zoals het oorspronkelijk was". Volgens die gedachte hoort een vale gier hier misschien niet thuis. Maar telt dat argument wel, we leven toch niet in het verleden? Toen ik een paar jaar terug met een boswachter op stap was in de weilanden werd er een verhaal verteld over nestpalen waar niet de beoogde ooievaar ging zitten, maar een nijlgans of ander gevogelte. Die werd eraf geschoten omdat dat dier "hier niet hoorde" en het nest daarvoor niet bedoeld was. Toen zakte mijn broek wel heel ver af...

Een rc-hobbyist zoekt ook gewoon een goed heenkomen. Volkomen natuurlijk en niet te moeilijk over doen. Het feit dat we er verstandelijk over kunnen redeneren houdt niet in dat we onszelf buiten de natuur kunnen plaatsen.

Martin

Doe het met je hond, die vind zoiets knetterleuk: "Hee baas, kijk 's, ik ben niet gek, ik ben een vogeltje." Begin een rc-vlieg hondenuitlaatservice voor die o zo nodige hobbycentjes :mrgreen: Haal je ook zeker de krant mee, gratis reclame gegarandeerd :)

Eeeuuhm....zo iets Ron?: Senna en lvc - YouTube

Eigenlijk niet goed dat ik haar dit aan leer maar zo vaak gaat ze niet mee:mrgreen:

Verder ben ik het volledig eens met de opmerking van Danny.....live and let live.

Marc

Back