Heren & Dames,
Momenteel heb ik een Ultimate voerboot, een catamaran, die origineel door 2 motoren bestuurt wordt. Origineel is de electronica van bedenkelijke kwaliteit, maar goed daar was was de prijs dan ook naar. De boot presteerde redelijk en ik kon mijn voer op de plekken krijgen waar ik wilde. Na een jaar begon de electronica te verweren en de motoren zelfs te roesten. Dit ondanks het regelmatig met alle kleppen open laten drogen. Eigenlijk deed ik dit naar iedere voerbeurt. Ook ergerde ik mij mateloos aan de antenne, die stak uit en zat regelmatig vast in overhangende takken. De zender ontvanger combinatie liet de boot regelmatig rond dobberen omdat de ik geen contact meer kreeg met de boot. Normaal zou je zeggen, ach fijn een stukkie zwemmen maar ik vis de winter door en dan is dit geen pretje.
Lang verhaal kort, het moest allemaal anders. Na eerst veel, heel veel, bijgelezen te hebben op o.a. dit forum, wilde ik naar een digitale set voor de reikwijdte maar bleek dit niet te kunnen zonder alle overige electronica uit de boot de halen. Een aantal mensen hier hebben mij fantastisch geholpen met alle vragen die ik had. Lezen is 1 ding, het allemaal echt begrijpen een 2e ondanks dat ik redelijk veel technisch inzicht heb en google mijn beste vriend is om zaken die ik niet meteen snap verder uit te zoeken. Alle adviezen t.a.v. 2 motorig sturen enz. Heb ik de boot toch maar omgebouwd met goede spullen Fubata, Graupner, Robbe enz. waardoor het bereik meteen geweldig was, de boot kan zo ver weg dat ik hem geeneens meer kan zien. De bestuurbaarheid was redelijk, maar rechtdoor varen was er niet bij ik moest altijd wel een beetje corrigeren. Trimmen, op de handzender, was niet te doen omdat dit irritante piepen in de boot veroorzaakte. De snelheid was, waarschijnlijk door de keuze van werkschroeven, niet helemaal wat ik er van verwacht had. Op een gegeven moment heb ik zelfs nog een diepte meter ingebouwd en toen was de lol van de voerboot eigenlijk volledig weg. Doordat de dieptemeter in de linker drijver moest, er was echt geen andere plek, ligt de boot altijd een beetje op 1 oor en is de bestuurbaarheid nog slechter geworden. We hebben het over een voerboot, dus is er ergens een moment dat ik het voer los en er vanaf dt moment een extra plaat in het water hangt, haaks op de vaarrichting, en dan is de bestuurbaarheid ronduit slecht te noemen. Ik kan de boot alleen maar weer aan de kant krijgen door snel afwisselend hard stuurboord en hard bakboord te geven. Jullie kunnen je prima voorstellen wat dit met mijn accu tijd doet?
Zo genoeg geklaagd! Wat gaan wij er nu aan doen?
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe voerboot, er zijn immers een aantal hele mooie te koop. Ja mensen, karpervissen is een wetenschap aan het worden. De vis wordt steeds slimmer en je moet steeds precieser voeren en vissen om te kunnen vangen. De CFO thuis, was met de ombouw al niet blij maar liep rood aan toen ik op zoek ging naar een nieuwe voerboot. De boten die ik namelijk op het oog had kosten zomaar ergens tussen de € 1000,= en € 1500,=. Dat zou weer een behoorlijke aderlating zijn en een behoorlijke deuk in onze spaarpot opleveren. Nu is mijn CFO wel zo dat ze er even aan moet wennen en vervolgens wel denkt doe dan maar, als het dan nu maar de boot is die ook echt 100% goed is. En daar zit de kneep ....... alle boten hebben iets waarvan ik denk dat is niet (meer) wat ik wil. Het losmechanisme van het voer zint mij niet, is dan meestal te fragiel. De verlichting is totaal niet naar mijn zin, ze zijn niet 2,4GHz, de electronica is weer chinees ...... ach er zijn legio redenen waarom een boot in mijn ogen niet voldoet. Ik denk dat de CFO ontploft als ik zo’n dure boot koop en vervolgens mijn eigen electronica etc. weer ga inbouwen J.
De enige optie is kijken naar andere boten en daar alle voordelen van proberen in 1 boot te verwerken, om zodoende een voor mij geschikte voerboot te maken die ten alle tijden doet wat ik er van verwacht. Ik zag op internet ontzettend mooie filpjes over het maken van een romp met een vaccuum systeem. Ik heb denk ik alle filmpjes wel gezien en het leek mij een mooie, maar vooral eenvoudige manier om een romp te maken. Echter toen ik uitgezocht had wat de initiele investering zou zijn aan apparaten die ik nooit meer zou gebruiken, heb ik dit idee maar weer laten varen. Dan de keuze gemaakt tussen het maken van een plug en het maken van een mal. Beide valt wat voor te zeggen in de tijd die je erin moet stoppen, maar de keuze is gevallen om de boot via een mal te maken. Dus eerst een plug maken, dat leek mij m.b.t. het schuren en gladmaken de beste optie omdat je aan de buitenkant kunt werken. Vervolgens een mal maken mbv de plug, hierdoor kan ik met gelcoat een mooie strakke gladde buitenkant maken. De binnenkant is voor mij niet zo belangrijk, het is een voerboot J.
De problemen waar ik in de denk fase tegen aan loop en jullie hulp bij nodig heb:
De boot wordt ongeveer 680mm (L) x 480mm (B) x 290mm (H), deze afmetingen heb ik afgekeken van een boot die mij op de meeste visuele aspecten wel aansprak.
Momenteel heb ik een Ultimate voerboot, een catamaran, die origineel door 2 motoren bestuurt wordt. Origineel is de electronica van bedenkelijke kwaliteit, maar goed daar was was de prijs dan ook naar. De boot presteerde redelijk en ik kon mijn voer op de plekken krijgen waar ik wilde. Na een jaar begon de electronica te verweren en de motoren zelfs te roesten. Dit ondanks het regelmatig met alle kleppen open laten drogen. Eigenlijk deed ik dit naar iedere voerbeurt. Ook ergerde ik mij mateloos aan de antenne, die stak uit en zat regelmatig vast in overhangende takken. De zender ontvanger combinatie liet de boot regelmatig rond dobberen omdat de ik geen contact meer kreeg met de boot. Normaal zou je zeggen, ach fijn een stukkie zwemmen maar ik vis de winter door en dan is dit geen pretje.
Lang verhaal kort, het moest allemaal anders. Na eerst veel, heel veel, bijgelezen te hebben op o.a. dit forum, wilde ik naar een digitale set voor de reikwijdte maar bleek dit niet te kunnen zonder alle overige electronica uit de boot de halen. Een aantal mensen hier hebben mij fantastisch geholpen met alle vragen die ik had. Lezen is 1 ding, het allemaal echt begrijpen een 2e ondanks dat ik redelijk veel technisch inzicht heb en google mijn beste vriend is om zaken die ik niet meteen snap verder uit te zoeken. Alle adviezen t.a.v. 2 motorig sturen enz. Heb ik de boot toch maar omgebouwd met goede spullen Fubata, Graupner, Robbe enz. waardoor het bereik meteen geweldig was, de boot kan zo ver weg dat ik hem geeneens meer kan zien. De bestuurbaarheid was redelijk, maar rechtdoor varen was er niet bij ik moest altijd wel een beetje corrigeren. Trimmen, op de handzender, was niet te doen omdat dit irritante piepen in de boot veroorzaakte. De snelheid was, waarschijnlijk door de keuze van werkschroeven, niet helemaal wat ik er van verwacht had. Op een gegeven moment heb ik zelfs nog een diepte meter ingebouwd en toen was de lol van de voerboot eigenlijk volledig weg. Doordat de dieptemeter in de linker drijver moest, er was echt geen andere plek, ligt de boot altijd een beetje op 1 oor en is de bestuurbaarheid nog slechter geworden. We hebben het over een voerboot, dus is er ergens een moment dat ik het voer los en er vanaf dt moment een extra plaat in het water hangt, haaks op de vaarrichting, en dan is de bestuurbaarheid ronduit slecht te noemen. Ik kan de boot alleen maar weer aan de kant krijgen door snel afwisselend hard stuurboord en hard bakboord te geven. Jullie kunnen je prima voorstellen wat dit met mijn accu tijd doet?
Zo genoeg geklaagd! Wat gaan wij er nu aan doen?
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuwe voerboot, er zijn immers een aantal hele mooie te koop. Ja mensen, karpervissen is een wetenschap aan het worden. De vis wordt steeds slimmer en je moet steeds precieser voeren en vissen om te kunnen vangen. De CFO thuis, was met de ombouw al niet blij maar liep rood aan toen ik op zoek ging naar een nieuwe voerboot. De boten die ik namelijk op het oog had kosten zomaar ergens tussen de € 1000,= en € 1500,=. Dat zou weer een behoorlijke aderlating zijn en een behoorlijke deuk in onze spaarpot opleveren. Nu is mijn CFO wel zo dat ze er even aan moet wennen en vervolgens wel denkt doe dan maar, als het dan nu maar de boot is die ook echt 100% goed is. En daar zit de kneep ....... alle boten hebben iets waarvan ik denk dat is niet (meer) wat ik wil. Het losmechanisme van het voer zint mij niet, is dan meestal te fragiel. De verlichting is totaal niet naar mijn zin, ze zijn niet 2,4GHz, de electronica is weer chinees ...... ach er zijn legio redenen waarom een boot in mijn ogen niet voldoet. Ik denk dat de CFO ontploft als ik zo’n dure boot koop en vervolgens mijn eigen electronica etc. weer ga inbouwen J.
De enige optie is kijken naar andere boten en daar alle voordelen van proberen in 1 boot te verwerken, om zodoende een voor mij geschikte voerboot te maken die ten alle tijden doet wat ik er van verwacht. Ik zag op internet ontzettend mooie filpjes over het maken van een romp met een vaccuum systeem. Ik heb denk ik alle filmpjes wel gezien en het leek mij een mooie, maar vooral eenvoudige manier om een romp te maken. Echter toen ik uitgezocht had wat de initiele investering zou zijn aan apparaten die ik nooit meer zou gebruiken, heb ik dit idee maar weer laten varen. Dan de keuze gemaakt tussen het maken van een plug en het maken van een mal. Beide valt wat voor te zeggen in de tijd die je erin moet stoppen, maar de keuze is gevallen om de boot via een mal te maken. Dus eerst een plug maken, dat leek mij m.b.t. het schuren en gladmaken de beste optie omdat je aan de buitenkant kunt werken. Vervolgens een mal maken mbv de plug, hierdoor kan ik met gelcoat een mooie strakke gladde buitenkant maken. De binnenkant is voor mij niet zo belangrijk, het is een voerboot J.
De problemen waar ik in de denk fase tegen aan loop en jullie hulp bij nodig heb:
De boot wordt ongeveer 680mm (L) x 480mm (B) x 290mm (H), deze afmetingen heb ik afgekeken van een boot die mij op de meeste visuele aspecten wel aansprak.
- De romp:
- Trimaran
- De afmetingen van de drijvers is nog wel een hoofdbrekertje. Ik ga deze week even alle onderdelen wegen en een inschatting maken van het gewicht van de romp. Aan de hand daarvan zal ik moeten berekenen hoeveel drijfvermogen ik nodig heb.
- Hoe spits zouden de boegen moeten zijn van de drijvers voor een optimale verhouding in drijfvermogen en door het water snijden? Het is uiteraard geen speedboot, maar een duwbak is lastiger te verplaatsen dan een spits bootje.
- Is het verstandig om de achterkant van de drijver(s) met de schroeven ook spits toe te laten lopen om zodoende meer water toevoer naar de schroeven te krijgen?
- Keuze uit glasvezel / epoxy combinatie of Carbon weefsel epoxy combinatie. Wat ik ervan lees is carbon 3-4 maal sterker dan glasvezel en zou ik dus aan 2 lagen genoeg moeten heben, glasvezel zou ik toch wel 4 laags moeten om een beetje sterkte op mijn romp te krijgen. Hierdoor is het kosten aspect te verwaarlozen, dus ben ik op zoek naar jullie kennis in dezen. Hebben jullie voorkeur? Verwerking / stevigheid alle aspecten tellen mee!
- De voortstuwing:
Momenteel piept er iets in mijn boot als ik zcht vaar en ik kan er niet zo goed de vinger op leggen wat precies. Mijn vermoeden is dat dit komt door de combinatie V-Mixen, Speed Profi 40’s, Graupner 720BB motoren.- Weten jullie waar dit vandaan komt?
- Zou een Y-Harnas, ipv de v-mixer, een beter bestuurbaarheid opleveren indien ik toch zou kiezen voor een 2 motorige aandrijving?
- Zou een Y-Harnas / V-mixerloze besturing in combinatie met 2 motoren en 2 roeren (in de buitenste drijvers) een beter resultaat opleveren dan een enkele motor / roer combinatie in de middelste drijver?
- Keuze aantal motoren / schroeven / roeren, wat heeft jullie voorkeur?.
- 1 motor / schroef / roer in de middelste drijver.
- 1 motor / schroef in de middelste drijver + 2 roeren in de buitenste drijvers.
- 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers + roer in de middelste drijver.
- 2 motoren / schroeven / roeren in de buitenste drijvers.
- 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers v-mixer.
- 2 motoren / schroeven in de buitenste drijvers Y-Harnas.