Voerboot + dx5e en mixervraagje ?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door firecarp, 29 mei 2013.

1. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Naar links of rechts varen dmv naar voren of achter op zender gaan wel beide motoren draaien, gewoon zoals dat hoort met sturen.

2. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Kanaal 3,4 zender en ontvanger was voorheen L stick voor voerbak +haak lossen stick omhoog en verlichting 1 stick links en verlichting 2 stick rechts. Dmv 2 printjes 1 print voor voerbak met diode dan zie je wanneer dij schakelt en andere print met diode voor verl 1 en 2.

3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    En als je die stick naar L of R duwd wat gebeurt er dan?

4. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Neem ook eens een foto van de ontvanger.

5. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Met de linker stick op de zender; de stick naar links of rechts gaat hij naar voren of naar achteren als de stekker zijn omgedraaid op 6en7 in de zender zoals eerder gevraagd. Inmiddels staan ze weer goed en stick l en r is gewoon sturen, stick naar voor en achter vooruit en achteruit. Stick diagonaal is schuin varen. Het rare is dat dit niet kan op kanaal 1en 2 ook kan het niet met de rechter stick op kanaal 1,2 of 3,4 of6,7 Voorheen/origineel was rechter stick op kanaal 1,2 varen en linker stick op kanaal 3,4 verlichting 2x apart en voerbak bedienen dmv stick links of recht of naar beneden.

6. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
  7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Maar werken nu de andere functies nog of heb je nu daar problemen mee na alles om te draaien.

Begin stilaan te denken dat de potentiometers in de zender door get lang stil liggen een beetje geoxideerd zijn binnen in.

8. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Als je de draden in de zender versteekt, versteek je ze dan ook op de ontvanger of laat je daar alles zoals het is?

Sorry voor de vragen maar ik weet niet hoeveel je van rc zenders afweet

9. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Het varen met L stick op kanaal 6 en 7 met overige functies met R stick op 1 en 2 of 3,4 kan ook maar op 1,2 kan ik met m’n dikke vingers er makkelijker bij. Gaat het nu goed. Ergens knaagde er iets of het nog een beetje betrouwbaar is ivm kwijtraken boot op groter water en dat m’n visnacht dan naar zijn grootje is. Hoe het begon; 8e keer uitvaren na de nacht in de ochtend. Wel sturen maar niet rechtuit of achteruit. 1 motet stil bij voor en achteruit. Test direct stroom op motor deze niet stuk. Toen ontvanger kanaal 1 en 2 de stekkers omgedraaid toen ging de boot wel varen maar dan heel vervelend stick links rechts word dan voor en achteruit. Maar goed wel vreemd dat dan de motor wel aangestuurd word (variabel) dus vaarregelaar is oké. Met de L stick op 1,2 zelfde verhaal wel stick L en R vooruit achteruit varen maar niet zoals het hoort. Toen ben ik overgestapt op 6,7 in zender en ontvanger dan gaat het goed maar alleen met de linker stick. Rechter stick op 6,7 alleen werkend verkeerd om stick L en R is vooruit achteruit varen. Ik heb geen kennis van rc. Ik weet dat je bij 2 motoren ook 2 vaarregelaars nodig hebt en wanneer je het op 1 stick wil varen die ook diagonaal kan een mixer nodig heb. Met een schema kan ik het ook wel aansluiten. Maar dan houd het wel op.

10. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Bdw morgen weer een nachtje doen, boot mee ik zie wel. Met uitwerpen vaak meegemaakt dat het lood-haak systeem niet deugdelijk op de bodem ligt. Dit wil ik niet. Misschien gewoon een keer de boot opnieuw inbouwen met nieuwe spullen. Ff sparen ;-) m’n hobby potje aanvullen.

11. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Maar werken de andere functies wel op de kanalen ( stick) waarmee je niet kon varen?

Als dit zo is zou ik alles terug origineel maken , want dan heeft het hele gedoe te wijten geweest aan een los of slecht contact door het lang niet gebruiken.

12. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Dat is het rare, dan draait 1 motor niet bij rechtuit varen. Origineel en alleen kanaal 1,2 omdraaien dan werkt het wel maar dan is stick links rechts vooruit achteruit varen. Heel vreemd. Keer of 10 gevaren afgelopen avond/nacht op 6,7 gaat goed.

13. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Heb toch sterk het vermoeden dat het enkel om een slecht contact gaat, kijk alle pennetjes en busjes eens na op wat corrosie eventueel busje contactsprai gaan halen.

Andere oplossing, zoek eens een RC club in je buurt en passeer daar eens, daar gaat zeker wel iemand rondlopen die 10 min tijd heeft om naar je zender en boot te kijken in ruil voor een vriendelijk woordje.

14. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zitten de stekkertjes van de potmeters goed op de pennen van de printplaat? Niet per ongeluk eentje omgedraad, waardoor een kanaal verkeerdom wordt aangestuurd? Zelf is het me wel eens overkomen met een MPX zender. Zat de stekker maar op 2 van de 3 pennen. Deed de helft van het kanaal niets. Gr. Klaas.

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Kijk hier maar eens of er een club in de buurt zit. Vooral even bellen of op de website van de verenigingen zelf kijken wanneer ze open zijn.
    Adressen verenigingen en clubs (hmbc.nl)

16. voerbootwilliam

voerbootwilliam

Lid geworden:
    4 aug 2023
    Allemaal bedankt voor het meedenken, tips, etc. Ik loop de bedrading en stekkers allemaal even na op m’n gemak. Voorlopig komt er even niets van vissen. Uiteindelijk een keer langs Pijnacker tegen de tijd dat ik de boot wil upgraden. Of opnieuw inbouwen, eind volgend jaar of zo. Of als hij er weer mee stopt. Dan kunnen we daar kijken of het verstandig is de huidige componenten te blijven gebruiken enzo. Die nieuwe “digitale” zenders enzo is wel leuk maar ik ben een beetje van eenvoud en als het werkt is het goed. Wat je veel ziet in de sport viswinkel tegenwoordig, 1 print waar alles op zit in de boot, ik weet niet, gewoon even kijken of dat wel zo handig is.

Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina