VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Hmmm, in principe zou je dat op moeten kunnen lossen door aan de ene zijde van de plug aan de randen "kartels" uit te snijden, en die kartels aan de andere zijde weer op te lijmen. Wil je dat ik het 3D model nog iets wijzig zodat de helften beter uitgelijnd blijven of wil je zelf nog experimenteren met deze plug?

Edit: is het misschien ook nog een optie om enkele gaten door de mallen heen te boren en daar ijzerdraad in te steken als uitlijning?

Inmiddels zijn de hindernissen geslecht en is het model uitgeleverd aan de volgende modelbouwzaken:

- Sjaak's Hobbyshop Leiden
- Modelbouw Dordrecht
- Modelbouw Krikke Groningen
- Verspaget Eindhoven
- de Bataviawerf (ja - ook daar!)
- Toemen 's Hertogenbosch

En uiteraard is ze via de website van Kolderstok te bestellen.

duyfken.jpg

Nog een mooie afbeelding die ik op internet vond.

Een mischien nogal vreemde vraag,

Op het model van kolderstok staat op het hek een voc logo, op de replica in Australië staat er een ander wapen. (Aan de hand van de foto's kan ik deze niet plaatsen)
Nu bevreemd mij het voc logo ietwat, de duyfken voer in 1595 onder de compagnie van verre en keerde terug in 1597. Hier zal denk ik nog geen voc embleem op het hek zijn aangebracht.
Waarom verschilt de hek versiering met de replica (het voc logo) dan?
Welke van de twee is nu de juiste hek versiering?

Ik gok dat dit komt omdat Hans de gietmal van het VOC schild al had liggen van de Batavia kit, en hem daarom meelevert met de Duyfken. Als ik straks ga beginnen met de Duyfken ga ik het VOC schild zelf ook niet gebruiken maar maak ik het schild van de replica in Australië na.

Dit ben ik zelf ook aan het bekijken, een leuke klus om al aan te beginnen.
Alleen lukt het tot nog toe niet een duidelijke foto van dit embleem te bemachtigen.

Back