VOC Retourschip Batavia Kolderstok

De kanonpoortenconstructiewerf (wat een scrabble woord :rolleyes:) is volop in actie:

Voor en achterkanten schilderen/beitsen:
View media item 239309
Een 6-tal stapjes per poortje - ringetje voor, scharnieren, ringetje binnenkant, voor de scharnieren gebruik ik zwart gemaakte messing stripjes.
View media item 239310
Effe kanon inpassen in eerste poortje....

View media item 239311
En zo verder...de luikjes worden met behulp van een stukje messingdraad "vastgeprikt" en gelijmd voor stevigheid.

View media item 239312
Patrick

Patrick,

Ik heb even een kleine update in het verslag van Danny geplaatst - er is nu ook een bijboot beschikbaar. Deze is ca. 11 cm groot en ontworpen voor bij de Zeven Provinciën. Uiteraard past deze ook bij de Batavia. Bij eventuele interesse graag even een pb of mail aan mij.

Omdat het hier nogal stil is: hier effe update van de werkzaamheden:

Volgende fase:de masten!

Gestart met de boegspriet:

View media item 239667View media item 239668View media item 239669
Aan de onderzijde heb ik reeds de oogjes voorzien voor het vastknopen van de jufferblokjes:

View media item 239670
Trouwens het "lood" dat ik gebruik is van het type "wijnfles" :) je weet wel van die metalen omhulsels die rond de stoppen zit van de flessen (meteen een uitvlucht om al eens een flesje te kraken :bier:)

Grts,

Patrick

Ik heb ondertussen, om de sleur wat te breken zeg maar, besloten eerst de sloep te bouwen, leek me een leuk werkje;

Begin: openen van het pakketje:
View media item 239876
Leggen van de spanten (zo kleine Legosteentjes heb ik jammer genoeg niet om de spanten haaks te leggen :) )

View media item 239877
Hier zijn de bovenkanten er op gelijmd:
View media item 239878
En werd de eerste huidgang geplaatst:

View media item 239879
Terwijl een huidgang ligt te drogen besloot ik de roeiriemen te maken naar "eigen" ontwerp:
Dus een rond resthoutje + latje, wat snijwerk...en dat 6x..
View media item 239880
Hier de eerste afgewerkte en gebeitste riem, de dolboorden zijn ook al gesneden en liggen klaar om afgewerkte te worden.

View media item 239881
Ondertussen is de sloep bijna helemaal beplankt - wordt vervolgd..

Groetjes,
Patrick

Het is even stil geweest, maar niet stil gezeten!

Ondertussen de onderste jufferblokken gemonteerd:

Hiervoor heb ik een smaller latje gebruikt voor de rusten, daar inkepingen gemaakt om de puttingijzers vast te zetten en daarna afgedekt met latjes:

View media item 240473
Wordt dus zo afgewerkt met latjes:

View media item 240475
Ik weet niet hoe jullie dit oplossen, maar ik had steeds problemen met het aanbrengen van het want: te hoog (pijnlijk voor de rug en armen..) , moeilijk om steeds het schip te draaien op de werktafel... Dit heb ik voor mezelf zo opgelost:

Om gemakkelijk met de touwtjes te kunnen werken heb ik een "tafeltje - met bakjes" op wieltjes (van een of andere Zweedse meubelfabrikant...:-) ) een beetje omgebouwd...
Het bovenste bakje is omgedraaid en daarop de steun vastgemaakt (straps) + nog enkele dikkere blokken zodat het schip redelijk stabiel en vast staat.
Zodoende kan ik op een ergonomische hoogte de draadjes aanbrengen én kan ik heel gemakkelijk de zaak ronddraaien en zo snel wisselen van stuur- naar bakboord..
Deze methode heb ik reeds enkele projecten gebruikt en bevalt me heel goed !
('t is maar een tip, hopelijk hebben kunnen jullie er iets mee?)

De "bakjes trolley" met bovenste bakje los en omgedraaid:
View media item 240476
Zo wordt dit dus dit mobiel werkbankje:

View media item 240477
ondertussen zijn de masten bijna klaar, enkel nog beitsen. De boegspriet is reeds geplaatst..

Wordt vervolgd...
Patrick

Back