Vloeistof koeling op proxxon mf70

die koelmelk icm allu ga je waarschijnlijk wel ruiken.

en een proxxon machine lijkt mij ook niet echt de beste.
ik heb zelf de kleinste draaibank gehad maar voor bijna het zelfde geld heb ik nu een veel betere

Zo te zien gebruikt re-entry de olie puur, dus dan zal het wel meevallen met de geur. Overigens vervang ik de koelvloeistof in mijn machines zelden en heb nog nooit meegemaakt dat het echt is gaan rotten.

@Micrcopuller,.

Eerlijk gezegd weet ik het niet precies. Het komt van een aluminium las bedrijf dat hele dure spulletjes maakt. Het zal dus best een hoge kwaliteit zijn. En ja een drupje is genoeg. De olie vloeit keurig over het materiaal.

@Marc,. Centjes zijn gelukkig het probleem niet. Ruimte wel. Het gaat vooral om het proberen. Als het lukt om een werkend prototype te bouwen kan het maar zo zijn dat ik het in Chenzhen Hong Kong laat produceren.

Heeft niets met hoge kwaliteit te maken. Iedere aluminiumlegering heeft bepaalde eigenschappen. 28st bevat o.a. lood en koper om het beter verspaanbaar te maken. Daardoor neemt de lasbaarheid en vervormbaarheid echter weer af. Goede kans dat je nu 51st hebt. Dat is op zich ook goed te bewerken, maar geeft wel veel veel langere spanen.

aluminiumlegering // lasbaarheid

Houd daar maar over op.
Ooit een paar dagen in Groningen gezeten om een lasprobleem op te lossen met een lasrobot.

Uiteindelijk bleek dat de verse zending Aluminium van de toeleverancier met thinner (of iets gelijkend) was ontvet, terwijl voorheen dat werd gedaan met dubro citroen.:2gunfire:

Oke jongens ik ben er achter. Het is ALMG5 aluminium. Na er even op gezocht te hebben blijkt het bijzonder geschikt te zijn voor mechanische doeleinden, zeer goed te lassen en bijzonder bestand tegen corrosie. Dat alles volgens een datasheet die ik al snel ergens vond.

Dat kan ik dus prima gebruiken voor mijn onderdeeltjes.

Het is ALMG5 aluminium.

Goede keuze. Aluminium legeringen uit de 5000 serie zijn niet warmtebehandelbaar, en daardoor minder gevoelig voor structuur en eigenschappen degradatie door de plaatselijke verhitting bij lassen.

Sommige warmtebehandelbare (precipitatie hardende) legeringen worden weliswaar wel als lasbaar aangegeven, maar dat is normaal gesproken niet weggelegd voor de hobbyist. Die moeten na het lassen een complexe en nauwkeurig gecontroleerde warmtebehandeling krijgen, anders hebben die lassen een uiterst zwakke plek op de overgang tussen las- en basismateriaal.

Groet,

Ad

Zie Micro's opmerking nu.
Zo te zien inderdaad lasdraad, maar ik ging ervan uit dat het om een legering uit de 5000 serie ging.

EDIT 2
Al 5083 zou dan het meest in de buurt komen (wordt ook vaak in de scheepsbouw gebruikt), maar de verspaanbaarheid daarvan is inderdaad niet optimaal.

@Micropuller,.. ja dat weet ik zeker. Ik kreeg dit antwoord direct nadat ik het via sms aan een medewerker van het bedrijf vroeg. Het is, nu ik de data sheet heb gezien, ook een logische keuze voor dat bedrijf. Ze lassen er spullen voor de duivensport mee in elkaar. Dat moet natuurlijk ondanks al die duiven stront heel blijven en na een schoonmaak beurt niet aangetast zijn.

Het verklaart ook wel waarom aanvankelijk mijn freesjes verstopt raakten als ik te snel ging en de boel heet liet worden.

Back