Vloeistof koeling op proxxon mf70

Sinds een week ben ik in het gelukkige / blije bezit van Proxxon MF70 freesmachine.

Doel van de aankoop is het verminderen van de vijl activiteiten. In het verleden heb ik van 75/75 aluminium al onderdelen gemaakt door te boren zagen en te vijlen en te tappen. Dit ging uiteraard goed maar duurde me veel te lang. Inmiddels ben ik bezig met het maken van 3d onderdelen van aluminium met de mf70.

Ondanks dat het na enig wennen en oefenen goed en nauwkeurig gaat vind ik het nog steeds erg langzaam gaan. Ook de hoeveelheid geluid is niet mis (in een aangebouwde berging).

De verschillende mf70 draadjes hier op het forum heb ik allemaal gelezen maar nergens kom ik iets tegen over koeling. Zelfs cnc met deze machine gaat zonder koeling.

Inmiddels heb ik het idee gekregen om met een caravanpompje een straaltje koelvloeistof te laten lopen en de kruistafel in een plexiglas bakje te plaatsen om op die manier de vloeistof weer op te vangen en weer op te pompen.

Is dit al eens eerder gedaan en heeft koelen een merkbaar effect op de prestaties van de machine?
 
Alu gewoon smeren met af en toe een plensje lamp olie of spiritus... Dat werkt t beste met de minste rommel.
 
Alu gewoon smeren met af en toe een plensje lamp olie of spiritus... Dat werkt t beste met de minste rommel.

De truc met spiritus kende ik al natuurlijk maar is niet zo handig voor een roker (lijkt mij). Ik wilde een meer permanente oplossing. Lampenolie? Hmm,.. gaat dat niet roken / kwalmen dan? Ik had wel echte koelvloeistof in gedachte. Je weet wel van die koelmelk.
 
Tja, zo'n MF70 is leuk voor heel lichte bewerkingen, maar als je echt metaal wilt verspanen had je beter een andere machine kunnen aanschaffen. De constructie van de machine, in combinatie met het toerenbereik en de diameter van de beschikbare gereedschappen is niet bepaald ideaal voor metaalbewerking. Het monteren van een koelpomp zal hier niet veel verbetering in brengen.
 
@Micropuller,..

Ik heb jouw werk gezien. Je hebt groter machines tot je beschikking en dan gaat natuurlijk altijd beter. Iets groter dan deze zou ook wel kunnen ondanks de beperkte ruimte. 2x zo groot kan nog net. Maar deze zal ook voor voor carbon gebruikt worden en ik wil hem met wat doe het zelf nog een keer cnc maken.

Zou koelen echt niks doen? Ik heb het idee dat het aluminium begint te plakken als ik te snel ga of net te veel in 1 x doe.

@Baggeraar,..

Ik geef het toe ik ben gewoon verslaaft. Maar dat is dan ook mijn enige zonde.
 
Klopt, ik heb nu grote machines, maar ik ben ook ooit begonnen met "benchtop" machines.
Het punt is, dat je met hobbymachines normaal gesproken met toerentallen van 750-2500 omwentelingen zult werken (even afhankelijk van het gebruikte materiaal, het soort bewerking en het toegepaste snijgereedschap)
5000 toeren is gewoon veel te snel, tenzij je het hebt over een (semi) professionele cnc machine, die door zijn bouw en vermogen met dergelijke snelheden overweg kan.
Ik ben bang dat er in jouw geval niet veel opties overblijven, behalve heel weinig materiaal afnemen en langzaam werken. Koelen met emulsie zou wel kunnen, maar houd er dan rekening mee dat je de boel goed moet afschermen, anders zit de koelvloeistof straks overal behalve waar je het wilt hebben.
 
Koeling - Smering tijdens frezen

Tja, leuke gedachte om op een freesmachine vloeistofsmering dan wel koeling toe te passen.

Om in staal tandwielen te frezen heb je gewoon oliesmering nodig. Mijn BF16 heeft dat niet standaard. Wel heb ik een opvangtank met pomp aangeschaft en gevuld met smeerolie waar ik een halve liter speciale snijolie aan heb toegevoegd.
Probleem van olietoevoer opgelost. Blijft het probleem van olieopvang en afvoer naar tank voor hergebruik.
Olieopvang gemaakt van plexiglas en voorzien van kabelwartel met 12 mm koperpijp.

Hier volgen wat foto's:

full
full
full
full


Met vriendelijke groet,

Paul
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het punt is, dat je met hobbymachines normaal gesproken met toerentallen van 750-2500 omwentelingen zult werken (even afhankelijk van het gebruikte materiaal, het soort bewerking en het toegepaste snijgereedschap)
5000 toeren is gewoon veel te snel, tenzij je het hebt over een (semi) professionele cnc machine,

Een veel gebruikte spindel is een kress en die hebben een toeren bereik van 5k tot 30k rpm en daarmee ga je probleem loos door alu hoor.....


Aan de ts, snijolie erop smeren met n kwastje af en toe.. Dat geeft de minste troep en gespetter... Maar als je frees en materiaal warm worden, walmt haast elk smeer /koel middel wel....
 
Een veel gebruikte spindel is een kress en die hebben een toeren bereik van 5k tot 30k rpm en daarmee ga je probleem loos door alu hoor.....
Het punt is dat alles met elkaar in verhouding moet zijn: toerental van de spindel, aanzetsnelheid, diepte van de snede, diameter van de frees, aantal tanden op de frees, etc.

Een frees moet kunnen "happen". Als je met een te hoog toerental werkt, zal deze eerder over het materiaal wrijven, wat veel hitte met zich meebrengt en een slecht resultaat oplevert. Punt is, dat deze kleine machines vaak niet solide genoeg zijn uitgevoerd en te weinig vermogen hebben om de aanzetsnelheid te halen die je eigenlijk nodig hebt, of dat de bijbehorende freesjes te fragiel zijn.
Wat je vaak ziet (zoek maar eens op diverse fora) is, dat men de snedediepte flink reduceert om toch de benodigde aanzetsnelheid te kunnen halen, zonder dat de freesmotor inkakt of de frees breekt.

Zelf reken ik zelden de optimale aanzetsnelheid etc uit, dus ik heb even moeten zoeken naar de formules (neem me dan ook niet kwalijk als er ergens een foutje in zit), maar om een idee te geven:

Uitgangspunten:
- snijsnelheid voor aluminium: 75 - 105 meter per minuut
- diameter frees: 3mm
- aantal tanden: 2
- aanzet per tand: 0,03mm
- snedediepte: 0,25 - 0,5 * diameter frees

Toerental (omwentelingen per minuut) = snijsnelheid (millimeters per minuut) / omtrek frees = 90000 / 9,5 = 9473 omwentelingen/minuut

Aanzet (millimeter per minuut) = toerental x aantal tanden x aanzet per tand = 8947 * 2 * 0,03 = 568 mm/minuut

Snedediepte = 0,75 - 1,5mm
 
Laatst bewerkt:
Koeling gebruik ik niet of héél zelden op mijn optimum BF 20.
Gewoon met een kwastje aanbrengen maar of je daarmee je frees koelt??? Ik betwijfel het.
Als je veel materaal moet afhalen neem je best een ruwfrees.
Met een ruwfrees van 16mm neem ik passen van 10 mm diep, in zacht staal wel te verstaan.Dat is de grens van de motor ( 900 watt ) Die durft wel een keer te staan roken.Trouwens al 2 voedingen en 1 motor naar de bliksmem geholpen.
Eigen schuld dikke bult.:( Toch maar eens overwegen om een "Wabeco" te kopen? ( 1400 watt)
Aluminium dat plakt komt ook omdat het zacht is , probeer een keer met een hardere soort alu.
Dirk
 
Allemachtig, .. dit onderwerp neemt een behoorlijke vlucht.

Als eerste heb ik de lampolie eens gebruikt. Man wat een verschil! Zowel in gemak van snijden/frezen als decibellen. Een veel grotere aanzet en even zoveel mooier snijoppervlak.

Vervolgens eens met een buurtgenoot overlegt die in de kleinmetaal zit.

"Weet je wat,.. zei die; Ik zal eens een paar professionele aluminium freesjes meenemen die wij niet meer gebruiken. Bij ons moet het op 1/100e voor jou is 1/10e mm nauwkeurig genoeg. Ook zal ik een klein flesje professionele snij olie meenemen, dan ga je er doorheen als boter"

Hem zal ik ook eens vragen welke toerentallen zij gebruiken dan is dat ook helder.

Ik verbaas me een beetje over de hierboven genoemde toerentallen. In het tabelletje op de Proxxon machine staat voor aluminium een standaard toerental van 20.000 rmp.

Dat heb ik dan ook aangehouden. Als nu ook nog blijkt dat dit een eind omlaag moet zal dat zeker een nog beter resultaat geven.

Over 2 dagen komen bovengenoemde spulletjes hier naar toe dus ik ben benieuwt. In de tussentijd ga ik stiekem door zodat er over een paar dagen ook een fotootje van het resultaat kan worden gepresenteerd.

Andermaal dank voor de inzichten. Alweer een boel geleerd.
 
Laatst bewerkt:
het geeft een bende dat wil je niet weten een bak er om heen is niet verkeert maar niet voor allen doel einden.
snij melk werkt wel goed maar wat ik al zij het geeft een troep niet leuk meer.
nevel spay lijkt me stukken beter en geeft minder troep.
 
Zonder dat ik er heel veel ervaring mee heb, maar ik kijk nogal eens mee (ik mag niet aan de 3 meter diameter carousselbank komen...):

-koelen kan ook met perslucht
-toerental is afhankelijk van materiaal, frees en diameter frees (snijsnelheid)
-aanzet en voedingssnelheid goed kiezen. Zeker met alu is een te kleine afname ook reden tot herrie en een slecht oppervlak.

Als je een beetje ervaring opbouwt, kan je het werkstuk handwarm houden, de frees max 80 graden, en de (staal)krullen blauw van de hitte.

Nog 1 klein ding met koelmelk: De levensduur is niet enorm, en dan gaat het rotten. Stinkt behoorlijk. In een DHZ situatie zou ik er niet snel naar grijpen.
 
Als je een beetje ervaring opbouwt, kan je het werkstuk handwarm houden, de frees max 80 graden, en de (staal)krullen blauw van de hitte.

De snijkanten van de frees zijn altijd even warm als de krullen die ervan afkomen (op zijn minst op het moment dat de snijkant de spaan "produceert"). En blauwe krullen betekent dan ook een blauwe snijkant, als je weleens beitels slijpt, weet je dat het gereedschap daar niet hard meer is en ook niet meer zal snijden. De hele frees op tachtig graden zegt niets over de conditie van de snijvlakken!

Als vuistregel voor de hobbywerkplaats en voor iemand die met HSS-gereedschappen werkt zou ik zeggen: nooit spanen met een gele of zelfs (!) blauwe kleur! Binnen de korste keren gloei je de snijkanten van je frees uit en mag je die weer duur kopen of naslijpen! Alleen al het puntje uitgloeien is het einde van je gereedschap.

Het is hobby en de snijgegevens die de industrie gebruikt kunnen 1) niet door de relatief zwakke machines worden omgezet en 2) zijn berekend op een beperkte levensduur van het gereedschap. Wij willen toch het liefst iets langer met het dure gereedschap doen, toch? De laatste tijd sta ik bij een metaalbewerker in de buurt in de weekenden weleens achter de CNC-bank, om mee te helpen in de productie. De snijsnelheden die ik daar voor het gereedschap kan gebruiken, zou ik nooit op mijn eigen freesbank durven instellen. En de mooie kleuren spanen die daarbij geproduceerd worden, bekijk ik het liefst daar dan dat ik ze thuis heb liggen ;)

Allemaal nog de beste wensen voor 2013!
Björn
 
Hierbij de eerste resultaten van de freeswerkzaamheden.

full


Deze onderdeeltjes heb ik grotendeels droog gefreest terwijl de eerste vraag van dit topic liep. Pas bij het laatste onderdeeltje ben ik gaan spelen met de snelheid en hoeveelheid/diepte die ik per gang er af haalde.

Toen deze onderdeeltjes klaar waren kwam de beloofde snij olie binnen.

full


De freesjes laten nog even op zich wachten omdat er wordt geprobeerd om een mooi setje bij elkaar te krijgen.

Voor wat de problemen aan het begin van dit topic betreft denk ik dat er meerdere oorzaken zijn.

Na enig proberen en oefenen denk ik nog steeds dat de temperatuur het grootste probleem is. Het wordt veroorzaakt door het hoge toerental. Als ik namelijk het toerental terug breng tot 5000 toeren i.p.v. de door Proxxon aangeraden 20000 toeren en de goede snij olie gebruik kan ik zonder enige moeite of hitte ontwikkeling 0.3mm ineens en met een vlotte snelheid verwijderen. Als ik het toetental omhoog breng tot 10000 toeren ontstaat hitte, grotere weerstand omdat de boel begint uit te zetten, nog hogere temperaturen en vervolgens verkleving en daardoor weer nog hogere wrijving. Kortom lage toeren en alles blijft koel tot lauw en er ontstaat een mooier snijvlak.

Het bedienen echter is vermoeiend door de enorme hoeveelheid slagen die moeten worden gemaakt om bijvoorbeeld een werkstuk van 65 mm (zoals hierboven). Dat maakt het direct duidelijk waarom dit machientje veelvuldig van een cnc besturing wordt voorzien. Immers als je de juiste snelheid kan instellen heb je geen koeling nodig en hoef je allen maar te wachten tot het klaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet welk soort aluminium je nu gebruikt, maar daar zit ook erg veel verschil in qua "bewerkingsgemak" Ik gebruik meestal automatenkwaliteit (ST28 ), dat verspaand heel mooi.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top