Vliegende vleugel zwevers

Ik vind de kleine afstand tussen zwaartepunt enerzijds en hoogteroer (elevons) en staartvin een nadeel, een nadeel dat door wat pijlstelling en winglets wordt vermeden.
Natuurlijk kleven er aan een pijlvleugel weer andere nadelen. Maar ik vind het er ook nog eens aantrekkelijk uitzien...
 
mooie kisten! ik heb ook een deep erpel bouwdoos, ga nog eens bouwen, maar, ik had een bepaalde redenatie, waar ik een beetje om aarzel (o.a.); bij een canard die aerodynamisch stabiel is, heeft de voorste vleugel, de hoogste liftcoefficient van alle vlakken. bij de voorvleugel van de deep erpel, is dat een plank (voor zover ik zo in gedachten heb) en dat is minder liftcoefficient, dan de vleugel kan. die zal niet heel goed blijven hangen denk ik dan. wel heel goed aan de helling. ik bouw die een keer en probeer dan hoe goed die boven blijft.
overigens, heb ik zelf een concept "bedacht", dat aerodynamisch stabiel is, en waarbij, topologisch gezien, de "flap" de "canard" is qua hoogste liftcoefficient. dit concept, heeft dat nadeel van canard hoogste liftcoefficient, niet! (ik ben er tevreden mee dat ik dat "opgelost" heb). daar ga ik ook nog eens mee verder. ik zit nog steeds met woon-perikelen maar eens is dat af en dan meer headspace voor.
dit is weer een heel verhaal op zich. ik weet ook al hoe ik het bestuurbaar kan maken, RC!
bijna alle nurflugels, reageren extra goed op thermiek (detecteren), door de kleinere traagheid. waarbij pijlvleugels, ook nog eens een variabele, aerodynamische V-stelling hebben. hoe hoger de liftcoefficient, hoe groter de effectieve V.
dit kan best veel zijn, zoveel als een RES normale kist! makkelijk 10 graden per vleugel als er genoeg pijl is.
heb zelf ook eens een Geier gehad, die bleef redelijk boven (nog wel snel beneden dat wel), en stuurde heel erg strak, nauwkeurig. lag super aan de roeren. niet veel mee gevlogen (was nog jong). lier, elastiek start ook heel goed te doen. (kwam niet heel hoog dan)
 
Verschillende nuri's van Wolfgang Werlin gebouwd Hai 1, Tigerhai en een Nowa1.6


Tigerhai, 260 cm. 7 jaar mee gevlogen en weggedaan. Achteraf wel spijt van, nu bezig met de bouw van een Hai 4, 4 meter nurflügel.


Nowa 1.6

Vlieg graag met deze modellen, prachtig vliegbeeld.

gr

Gerhard
 
IMG_0016 - kopie.JPG

Tja ik ben geen liefhebber van planken.
Tja zo ben ik geen liefhebber van gepeilde vleugels, zo is er altijd wat.
Even een plaagstootje: een reeks van mijn eigen ontwerpen, behalve de laatste, is een Bleed van Houtjesplakker.
"]Bekijk bijlage 536204
Klamper-s.jpg

IMG_0755s.jpg
IMG_0441s.jpg
IMG_3297s.jpg
IMG_0453s.jpg
IMG-20210223-WA0000 (2).jpg
user7133_pic41190_1281039996.jpg

Fun okee... (geldt ook voor de Geier) maar ook de simpelste zwever kan op het duin bovenblijven.
Tja dat zeggen er wel meer die niet op het duin vliegen, ik heb introducees huilend het gebied zien verlaten met hun brokstukken..
Ik vind de kleine afstand tussen zwaartepunt enerzijds en hoogteroer (elevons) en staartvin een nadeel, een nadeel dat door wat pijlstelling en winglets wordt vermeden.
Welk nadeel en wat wordt er vermeden door winglets en pijlstelling?
Die Snowboot doet me sterk denken aan de Robbe Geier (die ik gebouwd heb met een eigen model rompje met motor voorin). Gooi-en-smijtmodel, maar niet echt een zwever, tenzij misschien in hellingstijgwind. Geldt dat voor de Snowboot ook?
Een Snowboot is in niets een Robbe Geier (geen echte plank) en zeker een zwever (wat is dan een ''niet echt een zwever'') en de zweefprestatie (glijhoek, daalsnelheid zouden je wel eens kunnen verbazen.
Thnx @Justus voor het opnemen voor de Snowbootachtigen.:)
@bdoets : Het bovenstaande dient wel met een vrolijke grijns gelezen te worden, voor je het weet hebben we anders een internet fittie.;)
 
Laatst bewerkt:
Ik Had deze ook nog graag aan het lijstje toegevoegd.

De Nubian cs95 heeft op een heel mooie manier een turbo fan in de romp weggewerkt.
Het CNC pakket kan je bestellen bij https://shop.fun-modellbau.de/ voor 149€

Spannweite: 1.094 mm
Länge: 1092 mm

Das Delta kommt auf ein Abfluggewicht von 2.631 g (mit Wemotec-antrieb), davon entfallen 150 g auf das Trimmblei in der Nase.
Steuerung über: Höhe, Quer, Motor

Motorisierung:
Wemotec 90er Impeller, mit 2x 3S Lipo
CS 95 12 Blatt-Impeller, mit 2x 4S Lipo

Hij lijkt wel afgeleid van een Manta.

images



IMG_0918.jpeg


IMG_0849.JPG


IMG_0940.jpeg

IMG_0930.JPG
 
Hebben jullie deze al gezien? De nieuwe van Wolfgang Werling; Windwurf 3.2. Ik vind het een mooi ontwerp!

Die is inderdaad mooi! Ik zat 'm net in de FMT te bewonderen. Helaas is de bouwdoos me wat prijzig, anders zou ik meteen beginnen. Ik moet de tweede tekening
nog even afwachten om te zien of de profielen van de ribben daar op uitgewerkt staan. Zo ja, dan misschien maar eens een scratch bouw van tekening proberen.
 
Deze hoort hier ook wel bij. Heb 'm gebouwd en kort gevlogen (en toen gemold, aarzel nog om hem misschien nog eens te bouwen), de Soleo van Aeronaut. Geen superzwever, maar wel goed te bouwen en probleemloos te vliegen.
Zoals bij veel van dit type tikje lastig om de romp weer onder de vleugel te schroeven na wisselen van de accu. Zelfde probleem had mijn Sirion.
upload_2023-4-24_10-55-5.png
 
Ik heb deze Pikant (vroegahr) gebouwd, ik herken de stuur knuppel in de cockpit
Ik heb deze destijds via een soort loterij binnen het MBF gratis aangeboden
 
Ik heb de intentie om weer eens een kleine sleepmeeting te bezoeken en dan komt deze natuurlijk mee!

(Ik moet er wel nog steeds een startwagentje voor maken want hij haakt iets te makkelijk met een tipje aan de grond maar dat komt wel goed)
 
Ik trof per toeval de mij tot dan toe nog onbekende site van Surasto.de. Gaat niet alléén over modelbouw maar je vindt het wel. De meeste modellen zijn trouwens verkrijgbaar via VTH (fmt) en er zijn talloze filmpjes van Surasto op Youtube. Surasto is een liefhebber van vliegende vleugels, de Puri die hier al ter sprake kwam komt er ook vandaan (en ook de Puri XL, twee maal zo groot).
Ik werd ernstig onrustig van de Puri XL, de Venice (jammergenoeg niet gemotoriseerd) en vooral van de SimpleX, eigenlijk helemaal voorbeeld van mijn favoriete model, 2,40 m. span en van die fraaie geodetische ribben, zoals de Wiki RES... jammergenoeg is de Simplex níét te koop bij FMT maar de freesbestanden kunnen gedownload worden.
upload_2023-4-27_16-35-8.png

Als er iemand overweegt om de diverse bestanden voor de SimpleX te downloaden en te frezen, mag ik dan inhaken?
 
Laatst bewerkt:
Ik trof per toeval de mij tot dan toe nog onbekende site van Surasto.de. Gaat niet alléén over modelbouw maar je vindt het wel. De meeste modellen zijn trouwens verkrijgbaar via VTH (fmt) en er zijn talloze filmpjes van Surasto op Youtube. Surasto is een liefhebber van vliegende vleugels, de Puri die hier al ter sprake kwam komt er ook vandaan (en ook de Puri XL, twee maal zo groot).
Ik werd ernstig onrustig van de Puri XL, de Venice (jammergenoeg niet gemotoriseerd) en vooral van de SimpleX, eigenlijk helemaal voorbeeld van mijn favoriete model, 2,40 m. span en van die fraaie geodetische ribben, zoals de Wiki RES... jammergenoeg is de Simplex níét te koop bij FMT maar de freesbestanden kunnen gedownload worden.
Bekijk bijlage 537693
Als er iemand overweegt om de diverse bestanden voor de SimpleX te downloaden en te frezen, mag ik dan inhaken?
Prachtige kist en leuke site! Dank voor het delen! N.b. Dit is echt een leuk draadje!
 
Ik heb net een draadje geopend voor een klein F5k achtig pijlvleugeltje. Weliswaar geen kit of tekening, maar wel eenvoudig na te bouwen. https://www.modelbouwforum.nl/threads/f5k-achtig-oefen-projectje.285435/
In het verleden heb ik van alles gebouwd, met pijlstelling naar voren, achteren, geen of zelfs maar 1 kant op. Ik zal eens wat foto’s proberen op te duikelen.
Erg mooi spul komt trouwens van zo ongeveer de grondleggers van de vliegende vleugel in Duitsland (Hans Jürgen Unverfehrt): http://zanonia-flyers.de.

Maar ik ben niet zo van de kits, ik bouw en ontwerp het liever zelf.
 
De Batwing mag niet ontbreken. Zoals Bart al opmerkte, met pijlstelling en winglets kun je de nadelen van een plank opvangen. Deze vliegt ook denk ik in thermiek wel goed, mits onnodig gewicht verwijderd. Dat laatste is exact wat ik heb gedaan, cg zo ver mogelijk achter, lood zo ver mogelijk voor:

 
Leuk ding... wat is de spanwijdte? Is er motorisatie voorzien of is dat een kwestie van experimenteren?
 
Back
Top