Vliegend maken Great Planes CAP 580 & DL111

Ik heb die dubro's ook op mijn Cessna zitten. Loden wielen zijn het.

Goed.. dan zet je er zo'n goedkoop schuimwieltje op, heb je speling op de asjes en raak je op een betonpiste het schuim vanzelf een keer kwijt.. en dan?

Je kunt er dan wel mee vliegen, het het scheelt meer dan 100 gram.. en qua prijzen kun je ze dan zo af en toe een keer vervangen..

Ik zou liever een lekker vliegende kist hebben met snel slijtende wieltjes, dan een onding met winterbanden..

Pff dat verschil voel je echt niet... ik voel het verschil nog niet tussen een volle tank en een volledig lege en dat is een kg.
Ik denk dat die EF wielen dezelfde buitenkant hebben als die dubro's maar met een alu velg...
Die zijn idd heel goed maar redelijk zwaar.

De Dubro's zijn tot op heden ook nog eens de lichtste schuimwielen die ik heb kunnen vinden in de grote maten;)

De afgelopen 2 jaar heb ik die discussie al heel vaak gevoeld. Pffft.. dat voel je niet.

Nee inderdaad, die 2 wieltjes, zul je misschien weinig van merken. Maar als je met die instelling je kisten in elkaar schroeft.. wordt het een heel ander verhaal.

Een jaar geleden heb ik de CMPro Cessna van een clubgenoot onder handen gehad. Die redeneerde ook zo. 'ach dat voel je toch niet'. Gevolg was een 4.3 kg wegende, tipstallende etterbak. Toen ik er mee klaar was, woog het ding 3.3kg. Enige wat ik gedaan had, was overbodige meuk weghalen 'die toch niets woog'.

En dát merk je wel. Ik noemde in de posting waarin ik begon over de wielen, een gewichtsbesparing van in totaal 500 gram. Dát voel je dus wel..

Het gaat hier toch maar enkel over de wielen Hezik??!

En we kiezen er inderdaad voor om goede wielen,welliswaar/misschien wat zwaarder.Maar wie zegt dat wij met een instelling van 'Pfff,dat word je toch niet gewaar' onze kisten in elkaar 'schroeven'.
Bovenstaande forum mensen zijn verschillende wedstrijdpiloten en ik ken ze ook persoonlijk,en die weten met wat ze bezig zijn hoor.
Maar ik versta je wel,maar dat is niet van toepassing op bovenstaande mensen.

Laatst bewerkt:
Accoord, dan zijn we het allemaal eens ;)

Een forum wordt vaak gelezen door meer mensen dan die posten.. vandaar ;)

Ik heb het inderdaad over het verschil van de wielen op een big scale kist.
En niet op een kist van 3.3kg. Daar is 500gr procentueel gezien ook iets meer.
Daarom gaf ik ook het voorbeeld van de KG erbij. Ik merk GEEN verschil tussen een volle of lege tank. Ik probeer altijd alles zo licht mogelijk te maken, maar sommige dingen zijn iets zwaarder nu meestal beter.

Als het licht moet zijn kan het bv ook zonder wielkappen, zonder spinner, zonder landingsgestel :p

Terug naar de CAP.

Jouw tank ligt dan ook op het zwaartepunt. Leg die tank maar eens een stuk voor het zwaartepunt. Als je het dan nog niet merkt.. eh.. nou ja :P

En jouw kist staat ongetwijfeld NIET bekend als een kist die een te hoge vleugelbelasting heeft.

Het ging mij om het concept.. als je van alles zegt 'pff dat merk je niet', dan krijg je dus een te zware kist. 100 gram besparen, is ook op een 12kg kist, gewoon veel.

Dat voorbeeld van het zwaartepunt dat is niet echt van toepassing...
Zo kan je alles weerleggen...

Ik denk dat je altijd zoveel mogelijk gewicht moet besparen... maar sommige dingen tja...
Soms moet je ook wat functioneel denken. Tenzij je een F3A man bent natuurlijk!!!!!
Dan moet alles zo IDEAAL mogelijk zijn (al is het dan nog vele gevallen veraf van ideaal).

Als je op 500 km van huis staat in the middle of nowhere op een betonpiste wil je echt niet dat je bandjes van de velg lopen en je wielkappen worden opengerschuurd op het beton...

gewoon reserve wieltjes bij je steken :mrgreen:
leuk hoor als mensen van 2 verschillende takken van deze hobby elkaar in de haren vliegen.
iedereen heeft zo zijn voorkeur laten we vriendjes blijven .
peace !!! man:rainbow1::rainbow1::rainbow1::rainbow1:

hahaha, de beste wensen voor het nieuwe jaar!!
momenteel ben je heel geen wielen nodig, met die sneeuw bende heb je meer aan ski's

3 pagina's over wielen, en ze hebben op de 2 dag van het jaar al weer ruzie, hahahaha,

stumpers!!!

Wie heeft er hier ruzie dan? Discussie is iets anders dan ruzie hoor.

en je moet nu natuurlijk winterbanden hebben.. de slicks komen weer van het zomer. Of regenbanden natuurlijk.

Heb nog geprobeerd om sneeuwkettingen te vinden, maar die zijn er raar genoeg niet?!?!

Zonder gekheid; mensen moeten wel relativeren. Ik spreek nergens tegen dat die schuimwielen niet optimaal zijn. Het probleem is alleen dat TS een kist gekocht heeft die bekend staat om een hoge vleugelbelasting, en graag alles wil doen om die kist zo licht mogelijk te houden. Dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig als je wielen van 165 gram gaat monteren. Dat, óf je moet zeggen 'lak aan die vleugelbelasting, ik wil een werkpaard'.

Als je geen compromis wilt sluiten, zul je toch eindigen met een kist die een hoge vleugelbelasting heeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allemaal,

Goh wat een discussie energie hier. Ik geloof dat ik nu verplicht ben lichte wieltjes te gaan zoeken. :p
Ze gaan lichter worden dat is zeker. Ik ga vanavond mijn best doen met het opzoeken.
Ik vermoed zomaar dat het Kavan wieltjes gaan worden. Eigenlijk geen schuim want het schuimen wieltje van mij yak, heeft maar twee seizoenen overleeft op gras.

Site Kavan: KAVAN SuperLight Scale AirWheels - Treaded - Kavan Fine Models and Accessories

Thanx voor de levendigheid op het forum. Ik wens jullie in ieder geval een goed nieuwjaar.

I'll keep you posted,

Thierry

maar 2 seizoenen?

Als je mij een wiel geeft dat 2 seizoenen meegaat spring ik een gat in de lucht.
Ik heb met mijn yak op 2 seizoenen zeker 3 of 4 paar wielen gehad.

Heb nog geprobeerd om sneeuwkettingen te vinden, maar die zijn er raar genoeg niet?!?!

is dat niet te zwaar dan !!!:rolling:

ps nog bedankt voor je reactie op mijn pb .
het ging notabene om een F3A model waar ik vragen over had ,zou wel in jouw straatje moeten zijn.
ik zal geen bericht meer zenden

Zeg, iets minder mag ook wel hoor, FYI ligt momenteel mijn vader in het ziekenhuis met een bijniertumor, is 2 dagen geleden eraan geopereerd, en je bent niet de enige die mij PB-tjes stuurt, ik kan niet altijd alles beantwoorden.

Daarnaast had je nogal een behoorlijke vraag, daar wilde ik even de tijd voor nemen. Ik heb je net een antwoord gestuurd.

1 ding kan ik je wel alvast zeggen als je met kunstvlucht bezig wilt: geduld is een schone zaak ;)

Ook niet echt iets om publiekelijk te posten, ik zeg back on topic!!! Lees dit soort topics graag, erg leerzaam.

hallo allen het was niet de bedoeling om iemand een rotgevoel te geven en uiteraard ben ik niet helderziend en vind ik het heel vervelend voor je dat jouw vader dit is overkomen hezik ,en bij deze sterkte toegewenst.
zoals ik in de pb heb gezegd was ik een beetje aan het ``prikken `` om een reactie uit te lokken .
hoop dat dit mij niet kwalijk genomen wordt.
zal voortaan iets genuanceerder te werk gaan .
excuus nogmaals .
mvg eric :oops:

't is al goed, laten we weer verder gaan zeveren over te zware wielen ;)

Back