vleugels vastmaken graupner trainer 65

• Topicstarter Topicstarter theone
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

theone

Guest
Ik heb een graupner trainer 65 modelvliegtuig. En nu was mijn vraag hoe ik de vleugels aan dit toestel kan vastmaken. Moet dat met een speciaal soort lijm gebeuren en zo ja kan iemand mij dan ook zeggen welke of kan men de vleugels ook op een andere manier vastmaken? Alvast bedankt.

Die vleugels die jij waarschijnlijk bedoeld heten anders. :) Het horizontale vlak op de staart heet 'stabilo' en het verticale stuk heet het 'kielvlak'. Op deze manier begrijpen wij elkaar onderling wat beter. ;)

Je zou deze in principe prima met D3 houtlijm kunnen lijmen. Toch zou ik liever voor 30 minuten Epoxy gaan eerlijk gezegd. Lange potlife waardoor het goed in het hout kan trekken en voor een sterke verbinding zorgt. Let er wel op, bij het verlijmen, dat dit recht gebeurt. Leg de hoofdvleugel op de romp en zet deze vast. Voorzie de uitsparing van Epoxy. Schuif nu het stabilo in de daarvoor bestemde uitsparing. Ga recht voor het model staan en kijk langs de hoofdvleugel naar het stabilo, beide delen moeten met elkaar in lijn staan. Blijf dit regelmatig controleren aangezien de lijm er 30 minuten over doet om te drogen. Mocht hij scheefzakken kun je dit verhelpen door wat gewicht te plaatsen, of er iets onder te zetten.

Voor het kielvlak pak je simpelweg een blokhaak/grote geodriehoek, plaatst deze op het (inmiddels uitgeharde) stabilo. Zodoende staat het kielvlak uiteindelijk recht op de romp, en haaks onder 90° op het stabilo.

Beetje simpel denkwerk en zorgvuldig werken... Dan kan het bijna niet mis gaan. Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back