vleugels indekken

Om vleugels in te dekken gebruik ik 24 uurs epoxy. Nu wil ik eens weten of er iemand is die ervaring heeft met andere lijm soorten. Ik hoor ook wel een van witte hout-lijm?
 
"Melk"-lijm ... een piepschuim vriendelijk contactlijm ... nadeel stinkt behoorlijk naar de amoniak, en is niet overal goed verkrijgbaar .... grote voordeel is dat het "direct" vastzit ...
 
We hebben pas een clubproject gedaan ( Zagi's) onder begeleiding van Theo Coenen en hebben daarvoor het polystyreen gelijmt met PU-constructielijm, je kon daarbij goed zien dat de lijm tussen de bolletjes dringt. Voor een ander model wil ik deze lijm gebruiken om de gesneden vleugels met balsa in te dekken. Alleen zoek ik nog een handige manier om niet teveel lijm te gebruiken.
 
Als je die lijm daarvoor gaat gebruiken dan moet je een goede pers hebben, en nee, ik bedoel niet de kat :wink: . Je moet de lijm heel dun aanbrengen en dan onder veel druk zorgen dat de lijm niet het hout omhoog kan gaan drukken.

Voor het beplanken van de vleugels is die Melklijm (op latex basis) het beste. Beide delen insmeren, uurtje laten liggen totdat het droog aanvoelt en dan in een keer goed samen duwen en klaar.
 
hobby-in in waalwijk, weet ik zeker, bij W&W moet je effe vragen daarvan weet ik niet wat hun aanraden.
 
Textiellijm van Bison is ook melklijm verkrijgbaar in tubes van 50 ml en potjes van 250 ml .... bij veel DHZ en verfzaken te koop .... was destijds een stuk duurder dan Hobby-in (maar als je daar niet dagelijks komt wel een alternatief ;-))
 
cody zei:
We hebben pas een clubproject gedaan ( Zagi's) onder begeleiding van Theo Coenen en hebben daarvoor het polystyreen gelijmt met PU-constructielijm, je kon daarbij goed zien dat de lijm tussen de bolletjes dringt. Voor een ander model wil ik deze lijm gebruiken om de gesneden vleugels met balsa in te dekken. Alleen zoek ik nog een handige manier om niet teveel lijm te gebruiken.
Alleen aanbrengen op het hout en bijna alles wegschrapen met een oude credit-card of giro-pas. Oven-bakpapier overmaat knippen om tussen hout en schuim te leggen, dan de zaak passen en als alles goed op zijn plaats zit, het papier er langzaam tussenuit trekken en het hout aandrukken. Uiteindelijk je vleugel tussen de 'cradles' met daarop een plaat MDF en daarop een paar stenen of zo.
 
Die 24 uurs epoxy is zo gek nog niet (als je al niet bent van de dampen). Het is makkelijk aan te brengen (roller) en je hebt tijd genoeg om het aan te brengen. Ook de hechting is zeer goed...
 
Misschien iets zwaarder - maar mijn 10 jaar geleden met witte houtlijm ingedekte kernen zitten ook nog steeds vast.

Met behulp van een pasje goed uitsmeren, licht aan laten drogen, dan nog een dun laagje aanbrengen en in de schalen. Stevige plank en de 24-delige Winkler Prins erop en voldoende tijd geven om te drogen.

Arthur
 
We hebben diverse manieren uitgeprobeerd:
Epoxy
Melklijm
Bruislijm (PU)
Witte houtlijm, verdund
Epoxy met schuimmiddel

Epoxy heeft duidelijk de voorkeur. Levert een veel steviger oppervlak op, de hechting aan de kern is ook optimaal, zeker als je wat schuimmiddel toevoegt. Gewicht verschilt nauwelijks tussen deze manieren.

Groeten,
Gerben
 
Iets van 1 op 1 meen ik. Is al weer lang geleden.
Hoop narigheid. Balsa zwelde deels op door het vocht etc. Duurde een tijd voor het enigszins iets was. Vleugeltje was wel bruikbaar, maar de methode vond ik niet voor herhaling vatbaar.

Bij de tijd dat houtlijm volledig gedroogd is, is het volume erg afgenomen. De verbinding met het schuim wordt dan ook moeilijker.

Groeten,
gerben
 
Persoonlijk slechte ervaring met verdunde houtlijm, om dezelfde reden als Gerben opgeeft, en wel goede met PU-lijm.
 
Gewone onverdunde houtlijm gaat prima. Niet te zuinig. Het is juist een voordeel dat het hout wat vochtig wordt. Het is dan nog makkelijker in vorm te persen. En als het weer droogt dan krimpt het wat en dan heb je een mooie strakke vleugel. :lol:
 
Back
Top