vleugel

Hoi mede forum gangers,

Ik wil een ribben vleugel maken maar ik heb alleen 2 snij mallen.
De mallen zijn 300 mm breed bij de romp en 240 mm breed aan de tip.
De lengte van de vleugel is 900 mm. Deze mallen zijn voor piepschuim.
Hoe kan ik toch de ribben op de juiste maat krijgen?
Iedereen alvast bedankt.

M.v.gr.Albertmobiel

Ribben maken

Methode 1: Snijd een schuimvleugel en teken hier op af waar je de ribben voor de balsa vleugel wilt maken. Snijd op die plekken dunne plakjes uit je schuimvleugel en trek die over op de balsa plank waar je de ribben uit zaagt/snijdt.
Methode 2: Zet stukjes depron o.i.d rechtop tussen de snijmallen waar je de ribben wilt hebben en maak met je draad dezelfde snijbeweging als voor een vleugel. Trek de stukken depron over.
Succes!

Methode 3: koop een plaatje styrodur (basf) van 1 cm dikte en plaats overal waar de ribben zitten een stuk ervan.

Dan met de mallen snijden , de styrodur ribben voor de vleugel nemen

Op de eerste en laatste rib komt later nog een balsa rib.

Zo zijn de vleugels van de Knol modellen vroeger ook gemaakt

Mvg Johan

Bepaal hoeveel ribben je wil, dan zet je tussen die mallen net zoveel plankjes balsa van de juiste dikte, span die blok dan goed in met enkele lange schroeven en zet het geheel vast in een bankschroef. Dan is het een kwestie van schaven en schuren totdat je rechte lijnen hebt van mal tot mal, je kan dan ook gelijk de inkepingen maken voor de liggers. Veelal zijn de zo gemaakte profielen meer dan goed genoeg voor een vleugel. Ik heb zo in elk geval al vele vleugels gemaakt.

Back