Vleugel van robbe charter.

• Topicstarter Topicstarter Darkmaster
  • Startdatum Startdatum
D

Darkmaster

Guest
Ik heb de ribben al gelijmd op stok 40
dat zit volgens mij allemaal goed,
nu heb ik gemerkt dat op het uiteinde de stok te kort is het is wel de goeie. wat moet ik nu doen?
hier een foto

vleugel.jpg

Theo Coenen zei:
Lees die bouwbeschrijving niet 1 maar wel 10 keer door en bestudeer tegelijkertijd de tekening. daarna kun je al je vragen hier kwijt en weten wij je wel heel goed te helpen.

Als ik aan een nieuwe bouwdoos begin dan trek ik minstens een week uit om alles door te lezen en de tekening te bestuderen samen met de houten onderdelen zonder ze los te maken. Daarna kan ik meestal het model zonder de beschrijving bouwen.

Dit was een van de eerste tips die je kreeg in een andere draad.

Als je dit gedaan had dan had je allang alle latjes eens op de tekening gelegd en kunnen zien of je de juiste maat had. Als ik dat doe dan zet ik met een pen de betreffende nummers erop zodat ik ze niet meer kan verwisselen.

Voor nu, zorg dat je voor de andere vleugelhelft dezelfde lengtes gebruikt en het zal niemand verder nog opvallen. Dus nu effe smokkelen.

Welke motor ben je van plan te gaan gebruiken? Met die Balsa liggers ben je eigenlijk gebonden aan maximaal 4 cc motor.

Nog een tip maak voordat je verder gaat met bouwen een kopie van de tekening en bouw dan verder op de kopie.

Ja ik ben vanplan een 4cc erin te gaan doen.
ik zou over paar dagen meer foto's plaatsen.

vraagje:
Ik heb speciale lijm gekocht voor modelbouw.
genaamd:Uhu hart

en er stond in handleiding gebruik het liefst witte houtlijm maarja
dit was speciaal voor modelbouw dus zal wel goed zijn toch?

UHU is prima.. :) Alleen kun je hier en daar ook gewoon D3 houtlijm gebruiken, geen enkel probleem!

Let er wel op dat je beide firewalldelen (voorste rompspant) met epoxy op elkaar plakt en niet met houtlijm of UHU...

Sorry wat zijn firewalldelen dit is namelijk mijn eerste klus dus ik kweet nog nie zoveel.

bedoel je meschien dat ene waar de moter op rust?

Nee.. :) Dat plaatje waardoor je die stukken hout heen moet steken waar je motor aan komt... Is van triplex... Zijn 2 gestanste delen die je op elkaar moet lijmen. Bij je bouwpakket zit een los papiertje geleverd waar het op elkaar lijmen op staat.. :)

iig.. Die 2 plankjes moeten op elkaar met epoxy.. :)

Ok.
waarom kan ik eigelijk niet een 5 cc in me robbe charter gaan plaatsen?

Kan, maar met een 25FX heb je ook zat vermogen om fatsoenlijk op te kunnen stijgen van een grasmat. Hoe meer cc voorop, des te slechter de vliegeigenschappen worden van een Charter... Dit onderwerp is al helemaal uitgekauwd in die andere thread over motoren & charters dus gelieve niet verder op in gaan...

ok :oops:
wat zijn percies de balsa liggers?
als ik nou bijv een 5 cc wil wat moet ik dan veranderen?

Groeten Nico

Hahaha. ik moet eerst leren voor te weten.

Dus de vleugels gaan breken met een 5cc :roll:

elke motor ben je van plan te gaan gebruiken? Met die Balsa liggers ben je eigenlijk gebonden aan maximaal 4 cc motor

Dit schreef theo
volgens hem kan ik niet meer dan 4 cc erop doen :?

Welke motor ben je van plan te gaan gebruiken? Met die Balsa liggers ben je eigenlijk gebonden aan maximaal 4 cc motor.

:?:

met een 6.5 vliegt ie hardstikke goed. zelfs veel makkelijker dan met een 4cc.. :!:

en een charter met balsa liggers en een 4cc heb ik ook door zien breken. door rare capriolen...

...dus zolang je niet op zen kop vol gas aanduikt, om vervolgens met nogsteeds volgas met een onderwaardse looping weer recht probeert te komen :roll:

wel de bruno-techniek in de glasmat toepassen! dat maakt je vleugel een stuk sterker!

(dun strookje in het midden, bredere er over heen, breedste daar over heen, en lekker soppen met epoxy)..

mvg
Rico.

tigermoth zei:
met een 6.5 vliegt ie hardstikke goed. zelfs veel makkelijker dan met een 4cc.. :!:

Ben ik het dus niet mee eens! Iemand die nog nooit een model heeft bestuurd heeft al z'n handen vol aan alleen het richting... De meeste leerlingen bij ons op de club zijn richting het senioren tijdperk en die leren gewoon minder snel, of krijgen de 'feeling' zelfs helemaal niet. Als dit het geval is mogen ze van mij alleen het richting sturen, terwijl ik me met het hoogte bemoei. Kunnen zij lekker rustig bochtjes draaien met een .20-.25 en zelfs dan zien ze soms niet meer waar ze mee bezig zijn en neem ik het hele handeltje over. Bij een .40 heb je dusdanig veel vermogen en snelheid dat er van mooie bochtjes draaien geen sprake meer is... Zo'n Charter gooi je dan werkelijk door de bocht, en wat je zegt.. Het recoveren is met een .40 misschien makkelijker, maar als je zó dicht bij de grond bent gekomen heb je het als instructeur eigenlijk al af laten weten! Echt waar...begin met weinig vermogen en vlieg rustig je rondjes, leer je meer van dan het gescheur in de lucht met een hoop vermogen...

Ik heb een vraagje! de balsa liggers die uitstekken aan de zijkanten. mag ik die eraf zagen? voor de 2 vleugels aan elkaar te zetten.

Ik vindt het onzin dat erop een charter een 4 cc moet.
Ik heb zelf ook met een charter leren vliegen maar dan met een 6,5 cc.
De vleugels zijn nooit gebroken dus aan het ontwerp ligt het niet.
En je kunt toch ook gewoon het gas iets dichter zetten zodat de charter langzamer gaat vliegen. Hij is misschien een 100 gram zwaarder door die 6,5 maar het word dan echt geen straaljager. Een 6,5cc heeft als voordeel voor de instructeur dat als er iets misgaat er genoeg vermogen is om de kist weer omhoog te kunnen trekken.
In onze club hebben we maar een charter met een 4cc en deze vliegt wel maar daar houdt het ook mee op. Als het iets harder waait dan is het eigenlijk al over voor deze meneer, terwijl de charters met de 6,5cc gewoon lekker de lucht in gaan.

Dus als ik het moest zeggen neem dan minimaal een 5,2 cc tot een 6,5 cc

groeten Paul.

P.S. Als de liggers oversteken aan de binnen zijde van de vleugel (dus waar ze tegen elkaar aan komen) dan moet je ze afzagen zodat ze gelijk komen met het vleugle spant. Zo heb je de maximale lijmverbinding. Ver geet uiteindelijk de glasmat niet want anders is het misschien snel over met de eerste vlucht zelfs met een 4 cc

Jorrit zei:
tigermoth zei:

Ben ik het dus niet mee eens! Iemand die nog nooit een model heeft bestuurd heeft al z'n handen vol aan alleen het richting... De meeste leerlingen bij ons op de club zijn richting het senioren tijdperk en die leren gewoon minder snel, of krijgen de 'feeling' zelfs helemaal niet. Als dit het geval is mogen ze van mij alleen het richting sturen, terwijl ik me met het hoogte bemoei. Kunnen zij lekker rustig bochtjes draaien met een .20-.25 en zelfs dan zien ze soms niet meer waar ze mee bezig zijn en neem ik het hele handeltje over. Bij een .40 heb je dusdanig veel vermogen en snelheid dat er van mooie bochtjes draaien geen sprake meer is... Zo'n Charter gooi je dan werkelijk door de bocht, en wat je zegt.. Het recoveren is met een .40 misschien makkelijker, maar als je zó dicht bij de grond bent gekomen heb je het als instructeur eigenlijk al af laten weten! Echt waar...begin met weinig vermogen en vlieg rustig je rondjes, leer je meer van dan het gescheur in de lucht met een hoop vermogen...

Helemaal mee eens :wink: Een Charter vliegt 'pas' echt met een 4cc :D

en een beetje instructeur red hem ook prima met die 4cc :wink:
kwestie van ingrijpen voordat het te laat is.

Back