Vleugel snij service?

Er zijn tegenwoordig een hoop mogelijkheden om computergestuurd schuimvleugels te snijden, van zelfbouw tot semi-professioneel zoals step-4 e.d. Op de beurs in Dortmund zag ik dat dit toch wel heel erg mooi kan zijn, tot en met uitgesneden liggers aan toe.

Maar voor af en toe een vleugeltje loont het natuurlijk niet om zo'n machine te bouwen of aan te schaffen - nog afgezien van de ruimte die je er voor nodig hebt.

Dus... zijn er ook modelbouwzaken of privepersonen die op bestelling snijden? Wie heeft er kosten of ervaringen?

Er zijn ongetwijfeld ergen websites waar je online je vleugel samen kunt stellen, maar uit praktisch oogpunt (transport/ophalen) is het wel zo handig als het een Nederlands adres is.

Arthur

Ik heb me ook al eens zoiets afgevraagd. Is het niet wat voor een vliegclub (de Vier poorten, Montfoort bijv....) om zoiets aan te schaffen? Dat zou wel eens tot het belangrijkste bezit kunnen gaan behoren van een club. Naast de grasmaaier natuurlijk....

Helaas zijn de kosten van z'n apparaat wel erg hoog. Je hebt ook nog een computer nodig en iemand die dat ding wil beheren, onderhouden en zorgen dat je er ook echt mee kunt werken. Alles bij elkaar is het misschien voor grote verenigingen mogelijk maar voor de meeste verenigingen denk ik dat het een beetje (veel) te duur is.

Ernst Grundmann zei:
Helaas zijn de kosten van z'n apparaat wel erg hoog. Je hebt ook nog een computer nodig en iemand die dat ding wil beheren, onderhouden en zorgen dat je er ook echt mee kunt werken. Alles bij elkaar is het misschien voor grote verenigingen mogelijk maar voor de meeste verenigingen denk ik dat het een beetje (veel) te duur is.

Toch worden er van die apparaten verkocht en gebouwd, dus ze staan wel ergens. Ik wil ook niemand overtuigen dat ie zo'n ding moet kopen, al dan niet in clubverband, maar als er iemand een heeft laat ik graag tegen betaling iemand een paar kernen voor me snijden.

De topics over het (zelf)bouwen van CNC snijinstallaties zijn elke keer redelijk druk - dus: wie heeft het succesvol tot een einde gebracht?

Arthur

Niet gezien dat er nog een draadje was.

Maar... ook hier geen concreet adres of aanbieder.
Ben dus nog steeds op zoek naar iemand die tegen een vergoeding een vleugel voor me wil snijden.

Arthur

Peter Pankras zei:
mijne is in aanbouw.. maar kan binnenkort op bestelling wel een kerntje of 2 snijden..
Ik hou je op de hoogte..

Peter

Hoi Peter,

Graag!

Hans Meij zei:
Heb je wel gelezen?

Hoi Hans,

Ik heb het hele draadje doorgelezen ...

- De link naar IMA werkt niet (of niet meer)
- Bij Jet en Speed gaat het over 'vroeger'
- Bij Chris Reinders is het 'misschien'
- Dan is er nog iemand eentje aan het bouwen...

...maar een concreet adres van iemand in NL die dit kan/wil doen heb ik toch niet ontdekt?

Arthur

Arthur,

Jet en Speedmodels is nu bij mij ondergebracht.. het domein www.jetenspeedmodels.nl hoort eigenlijk niet meer aktief te zijn.
Ik heb een machiene van Chris Reinders.. maar die is nog niet operationeel.
Volgens mij moet de machiene van Tom wel werken.. hij heeft hem overigens al een tijdje..

Peter

Arthur Werner zei:
[...maar een concreet adres van iemand in NL die dit kan/wil doen heb ik toch niet ontdekt?
Tom bood dat destijds aan, ik ga er van uit dat hij dat nog steeds deze service wil verlenen. Waag er eens een pb aan.

Ik heb zo'n machine staan, hier in de Velserbroek. Helaas nog te weinig gebruikt.

Ik ben altijd bereid om medewerking te verlenen.......

Rob

Hallo Arthur,

Chris heeft 2 proto's verkocht, eentje aan Peter en een aan ondergetekende. Ik ben op het moment bezig de electronica te bouwen, en het mechanische deel. Ik verwacht dat ik -net als Peter- over een maand of 2-3 eea operationeel heb. Mocht in juni de vraag nog actueel zijn dan kun je altijd even kontakt met me opnemen.

Over de hoeveelheden foamsnijders die verkocht worden in Nederland wist Wisent (Step-four) te melden dat dat niet meer is dan 2-3 per jaar, en dan vnl. aan maquettebouwers. Ook bij Team Haase ben ik op bezoek geweest, hier worden per jaar niet meer dan 15 foamsnijders verkocht...in duitseland/oostenrijk/benelux.

Bovendien is op deze -dure- machines ook wel het eea aan te merken. Mensen die het werk van Chris/Zoltar kennen weten dat het simpel/doordacht en degelijk is; je moet het wel zelf inelkaar zetten.

Hans

Hallo Peter,

Nou...nee, ik heb pas 2 weken geleden de steppers/eindtrappen van NC-STEP binnen gekregen. Het zijn de tinystep kaartjes, met nieuwe steppers van japan-servo. Ik heb Thorsten eea laten samenstellen, complete pakket kostte wel bijna 400 euro...maar goed, dat was wel helemaal compleet met voeding/opto etc.

Inmiddels heeft Chris ook een stalen(rvs!) frame voor de portalen ontwikkeld, het wordt dus wel echt een profi-machine :-)

Hans

Hoi Hans.. ik heb inderdaad ook laatst het portaal mogen bewonderen.. en ben erg onder de indruk van de veelzijdigheid van de foam cutter.. je heb hem in no time omgebouwd naar een cnc frees..
Dat portaal wil ik er ook zeker ook nog bij hebben.. erg handig..

Peter

Back