Vleugel p51

• Topicstarter Topicstarter marijntje
  • Startdatum Startdatum
M

marijntje

Guest
Hoi!
Ik ben een beetje op het net aan het rondneuzen omdat ik nieuwsgierig ben naar het zelf ontwerpen van een vliegtuig. Ik heb er al een paar gebouwd van ARF en kits en heb zelf een simpel hoogdekkertje gebouwd met een vleugel met een constante koorde. Nu weet ik ook wel hoe je een taps toelopende vleugel moet berekenen, maar ik zit met een vraag over de vleugel van een P51 mustang. De voorlijst loopt op een gegeven moment(dichter bij de romp) naar voren. Dan neemt de lengte van de koorde dus sneller toe dan op de rest van de vleugel. Hoe voorkom je nou dat de dikte op die plek ook meer toeneemt dan op de rest van de vleugel? Als je een x percentage van de koorde neemt om de hoogte van de ribben te berekenen wordt de vleugel op die plek dus dikker en geeft dat en niet constante toename van de vleugeldikte. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Waar het op neer komt is dat de dwarsligger een constante toename in dikte van de vleugeltip naar de romp moet hebben, en wat er gebeurt als je een doorberekening van een x percentage van de koorde maakt, is dat er plotseling een grotere toename is van de koorde waardoor er een paar ribben boven de dwarsligger uit gaan steken.
Mijn vraag is hoe je dit probleem bij het berekenen van de hoogte van de ribben moet elimineren. Moet de vanaf de knik in de vleugel ineens de koorde met een ander percentage gaan vermenigvuldigen wel aan de lengte van de ribben te komen ze niet te hoog te maken?
Ik hoop dat ik mijn prbleem duidelijk genoeg heb uitgelegd. Iedereen kent de P51 wel en weet dat de achterlijst in een rechte lijn loopt, maar dat de voorlijst op een gegeven moment wat meer naar voren knikt.
Ik ben benieuwd of jullie de oplossing weten. Alvast bedankt!
Marijn

ja dat klopt, bij de romp is dan een ander vleugelprofiel. Stel de vleugel heeft een zogenaamd 10% vleugelprofiel. dan zal dit bij de romp zo rond de 7 liggen (afhankelijk van breedte van dat stuk). Ik weet niet hoe je je profielen genereerd, maar als je dit met een programma als profili doet dan zul je het percentage van de dikte moeten veranderen. En indien je het gewoon als plaatje op de computer doet dan kun je het gewoon in de lengte uitrekken.

Erg bedankt voor je reactie!
kan ik aan de tekentafel gaan zitten.
groeten,

marijn

nee hoor, dat is bij de p51 helemaal niet nodig.

Gewoon het wortel profiel verschalen bij de knik en vervolgens verder naar het tip profiel "loften"

p51wing.jpg

Peter

Nou, jullie zijn erg behulpzaam! Bedankt. Ik genereer mijn profielen
met profili en ik denk dat ik daar gewoon de percentages die ik neem
van de koorde ga aanpassen aan de hoogte die ik nodig heb van
de ribben. Ik gebruik een gewoon NACA profiel dus ik voorzie
weinig problemen!
Bedankt en vriendelijke groeten,
Manrijn

Als ik mij niet vergis dan zitten de originele P51 profielen ook verwerkt in Profili. Ze heten daar respectievelijk P51D root (BL17,5) en P51D TIP(BL215).

theo, klopt.. maar ik zou iedereen willen aanraden uit te kijken met die profielen.. voor kleinere modellen vliegen die niet geweldig.. een aapassing is wel op zijn plaats als je toch een beetje de looks wilt blijven handhaven van dit profiel..

Peter

Daar kan ik mij best wel iets bij voorstellen. Zo te zien zijn het superkritische profielen en die voldoen voor een model niet echt.
Gebruik de vergelijk functie en je krijgt verschillende nette profielen die erop lijken. Op die manier kun je dan gaan kijken welk NACA profiel er het dichtst bij in de buurt komt.

Die "rare" knik in de P-51 vleugel is uit praktische reden geboren .... men moest het landings gestel voor de hoofdligger kunnen inklappen ...

En een P51-D heeft best forse "baandjes" ... die elk ruim 2.500 kilo moeten dragen ....

Dus ook als je model "retrackts" krijgt moet je rekening houden dat deze ook in je vleugel passen ....

als je je retracts op de schaallocagie wilt plaatsen heb je een probleem bij kleinere modellen.
Op een p51 zitten de retracts heel dicht bij de neuslijst van de vleugel.. bij een kleinere p51 red je dat niet.. of je moet zelf een out-front type strut maken..

Peter

Tsja, ik ben van plan een p51 te maken zonder landings gestel. Eigenlijk een soort combat concept. De spanwijdte moet rond de 110 com komen. Dus geen 1/12 maar een 1/10. Ik heb inderdaad ook al het p51 profil dat in profili is opgenomen bekeken, maar het lijkt mij een niet al te toepasbaar profiel en zeker niet voor een toch redelijk klein model. Ik wil een snel en licht bakkie maken en dacht zelf aan een simpel symetrisch profiel. En dan kom je bij die naca profielen uit. Zelf dacht ik aan een percentage van, laten we zeggen zo'n 12 procent. Stabiel en toch snel. Bij de romp kom je dan uit op een procent of 9. Ik ben nog geen eens begonnen met het maken van een degelijke tekening, dus het wordt wel ''op termijn'' dat er wat tastbaars te voorschijn komt. Maar een goede voorbereiding is het halve werk!
Groeten,
Marijn

Back