M
marijntje
Guest
Hoi!
Ik ben een beetje op het net aan het rondneuzen omdat ik nieuwsgierig ben naar het zelf ontwerpen van een vliegtuig. Ik heb er al een paar gebouwd van ARF en kits en heb zelf een simpel hoogdekkertje gebouwd met een vleugel met een constante koorde. Nu weet ik ook wel hoe je een taps toelopende vleugel moet berekenen, maar ik zit met een vraag over de vleugel van een P51 mustang. De voorlijst loopt op een gegeven moment(dichter bij de romp) naar voren. Dan neemt de lengte van de koorde dus sneller toe dan op de rest van de vleugel. Hoe voorkom je nou dat de dikte op die plek ook meer toeneemt dan op de rest van de vleugel? Als je een x percentage van de koorde neemt om de hoogte van de ribben te berekenen wordt de vleugel op die plek dus dikker en geeft dat en niet constante toename van de vleugeldikte. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Waar het op neer komt is dat de dwarsligger een constante toename in dikte van de vleugeltip naar de romp moet hebben, en wat er gebeurt als je een doorberekening van een x percentage van de koorde maakt, is dat er plotseling een grotere toename is van de koorde waardoor er een paar ribben boven de dwarsligger uit gaan steken.
Mijn vraag is hoe je dit probleem bij het berekenen van de hoogte van de ribben moet elimineren. Moet de vanaf de knik in de vleugel ineens de koorde met een ander percentage gaan vermenigvuldigen wel aan de lengte van de ribben te komen ze niet te hoog te maken?
Ik hoop dat ik mijn prbleem duidelijk genoeg heb uitgelegd. Iedereen kent de P51 wel en weet dat de achterlijst in een rechte lijn loopt, maar dat de voorlijst op een gegeven moment wat meer naar voren knikt.
Ik ben benieuwd of jullie de oplossing weten. Alvast bedankt!
Marijn
Ik ben een beetje op het net aan het rondneuzen omdat ik nieuwsgierig ben naar het zelf ontwerpen van een vliegtuig. Ik heb er al een paar gebouwd van ARF en kits en heb zelf een simpel hoogdekkertje gebouwd met een vleugel met een constante koorde. Nu weet ik ook wel hoe je een taps toelopende vleugel moet berekenen, maar ik zit met een vraag over de vleugel van een P51 mustang. De voorlijst loopt op een gegeven moment(dichter bij de romp) naar voren. Dan neemt de lengte van de koorde dus sneller toe dan op de rest van de vleugel. Hoe voorkom je nou dat de dikte op die plek ook meer toeneemt dan op de rest van de vleugel? Als je een x percentage van de koorde neemt om de hoogte van de ribben te berekenen wordt de vleugel op die plek dus dikker en geeft dat en niet constante toename van de vleugeldikte. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Waar het op neer komt is dat de dwarsligger een constante toename in dikte van de vleugeltip naar de romp moet hebben, en wat er gebeurt als je een doorberekening van een x percentage van de koorde maakt, is dat er plotseling een grotere toename is van de koorde waardoor er een paar ribben boven de dwarsligger uit gaan steken.
Mijn vraag is hoe je dit probleem bij het berekenen van de hoogte van de ribben moet elimineren. Moet de vanaf de knik in de vleugel ineens de koorde met een ander percentage gaan vermenigvuldigen wel aan de lengte van de ribben te komen ze niet te hoog te maken?
Ik hoop dat ik mijn prbleem duidelijk genoeg heb uitgelegd. Iedereen kent de P51 wel en weet dat de achterlijst in een rechte lijn loopt, maar dat de voorlijst op een gegeven moment wat meer naar voren knikt.
Ik ben benieuwd of jullie de oplossing weten. Alvast bedankt!
Marijn