Vleugel oppervlakte berekening.

• Topicstarter Topicstarter starmaster
  • Startdatum Startdatum
S

starmaster

Guest
Hello,

Voor het bepalen wat de cilinder inhoud moet zijn van je motor, nadat je een vliegtuig heb gebouwd, moet je het gewicht en de vleugel oppervlakte weten.
Hier heb ik de volgende vragen over.

1. Hoe bereken je de vleugel oppervlakte.
2. Als ik het tabel volg volgens http://members.lycos.nl/franshop/tip20.htm
En ik heb een vliegtuig van bv 3kg maar de oppervlakte is kleiner dan de aangegeven waarde om een 6,5 cc moter te gebruiken.
Moet er dan een 7,5 cc in.
3. Hoe zit het met dubbeldekker.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

mvg,
Ruud

1.Voor het uitrekennen van de vleugeloppervlakte neem ik de lengte x de breedte van de vleugel. zo bekom je de zogenaamde geprojecteerde oppervlakte. bij een delta neem je de helft omdat je daar met 2 driehoeken van doen hebt.

2- 6,5cc is goed, 7,5cc kan sneller/krachtiger zijn maar het gewicht neemt toe en je oppervlak van je vleugel is al kleiner dus zal de draagkracht van je toestel minder worden, waardoor het met een grotere snelheid zal landen.het vliegen op zich kan leuker zijn met meer power dat gangt af van wat je wil.

3-het gewicht is het meest bepalend voor de keuze van een motor en daarnaast waarschijnlijk meer de weerstand van je toestel dan de oppervlakte van je vleugel. bij een dubbeldekker heb je meer weerstand + meer opp/draagkracht = traag vliegen, dus kan je daar gerust een zwaardere motor opplaatsen.

als je een electro motor wil gebruiken dan komen nog meer mogelijkheden naar voren die de keuze bepalen. bij verbranding zit je een beetje aan een klassiek toerentalgebied.

vast komen er nog wel reacties van nitro gebruikers. daar ik mij toespits op electro en niet veel ervaring heb met verbranding.

Groeten Val

Hello Val,

Bedankt voor de antwoorden.
Begrijp ik het goed dat vorm van het profiel te verwaarloze is,
om de oppervlakte te bepalen.

mvg,
Ruud

Ik vermoed dat de meesten wel de rechte gemiddelde afstand nemen van de voor lijst tot de achterkant (incluus de rolroeren indien aanwezig).

over het profiel meet ik niet aangezien dit rond is en de boven en onderkant verschillend zijn.

vanuit het gewicht en de vleugeloppervlak -> aantal cc's te jkomen, is natuurlijk een behoorlijk groffe methode (meer om tot een uitgangspunt te komen), dus steek de wijze waarop je deze berekend ook niet zo nauw ....

Vanuit de vleugelbelasting kom je tot een vliegsnelheid waarop de kist "lekker" vliegt ...

Het gewicht bepaalt het noodzakelijke vermogen dat nodig is om de kist in de lucht te houden (met de juiste snelheid) ...

een "Pipertje" kan met een kleiner motortje toe dan een echte "warbird" .... bij de zelfde vleugellast ... en een 3D kist zal je eerder overpoweren, veel vermogen naar een grote prop, maar geen "speed" ... ....

Back